Ганна Чуркіна. Розвиток дитини

Я вивчала педагогіку та психологію і трохи розкажу, як дитина розвивається і що слід очікувати від зайнять  нашого родинного клубу “Мовограй”.

У віці 12-18 місяців дитина навчається скоріше орієнтуватися в просторі та взаємодіяти із оточуючим середовищем. Поки речовий апарат не настільки активний, щоб дати змогу отримати задоволення від спілкування з оточуючими людьми. Головними видами спілкування буде наслідування інтонаціям та міміці . Тож ми тут можемо зосередилися на основному -досліджувати оточуюче середовище та навчати батьків взаємодії з дитиною.

Тут нам на допомогу згодяться наші колисанки, утішки, потішки, чукалочки:

Їде, їде пан, пан,
На коняці сам, сам,
А за паном хлоп, хлоп
На коняці гоп, гоп.
А за хлопом Гриць, Гриць
На коняці гиць, гиць.
Скакали, скакали
І впа-а-ли!

Або ж просте мавпування :

Сідайте навпроти дитини і грайте із нею у “Дзеркало” .

Тобто ця гра заключать я в тому, що ви показуєте різні емоції (посмішку, сум, надуваєте щоки, або ж піднімаєте брова) , а дитина намагається вас копіювати.

Також для цього віку підходять ігри на дослідження оточуючого середовища, під наглядом батьків. Наприклад , широкий вибір таких забавлянок пропонує нам програма Монтессорі. В цій програмі ви знайдете і сенсорні коробочки , і ігри з крупами , і різні пазли….Це все приходить на допомогу малюку для знайомства із світом, що оточує.

У віці 19-24 місяців вже дитина починає активніше взаємодіяти із іншими дітьми. Головне це дати дитині робити помилки, але направляти її і усвідомити, що в цьому році ще дещо складно дитині зрозуміти. Наприклад , складно зрозуміти, чому потрібно ділитися іграшками, бо вона не здатна передбачити майбутнє. В цьому віці дитина ще живе тільки сьогоденням.
Тож в цьому віці вже дитина може отримувати спільні із іншими завдання, але ще буде їх робити “паралельно”, тобто окремо від інших.

Діти такого віку будуть залюбки повторювати разом рухи дорослого ( руханка та прості танцювальні довільні рухи ідеально підходять).

У віці 25-30 місяців дитина сконцентрована ще сама на собі. Але… її можна вже навчити ділитися, чи робити компроміси в деяких речах. І хоча, дитина схильна гратися не разом, а близько до іншої дитини, вона поглядає на сусіда та може копіювати його дії. В цьому році дитина вже починає виділяти 1 , або 2 близьких друзів. В цей період важливі зайняття в групах із батьками. Батьки можуть коментувати деякі дії іншої дитини . І ваш малюк буде звертати увагу та вчитися.

Фізична активність також  росте, бо дитина вже більше рухів засвоїла та прагне протестувати власні фізичні можливості. В 2 роки дитина може вже ходити по брусу, чи перестрибувати через низенькі перешкоди, чи штовхати ногою м’яч. І цим вже користуються тренери деяких спортивних секцій. Тут вже можна “користуватися” допомогою дитини. Наприклад, просити щось принести, чи щось прибрати. Тут починається “логопедична гра” батьків із дітьми. Діти здатні повторювати деякі слова та інтонацію. В цьому році , як правило, діти вже можуть висловити прості бажання, тож істерики, як засіб спілкування, поступово відходять у минуле.

Традиційні українські майстерки також можуть прийти на допомогу , бо такі спільні зайняття , як ліплення з тіста, чи то створення мотанок, чи то гра із крупами, чи то в’язання іграшок із соломи, чи то ліплення з сиру (що було розповсюджено в Карпатах) – це все приходило на допомогу нашим бабусям та прабабусям.

І на всіх етапах дуже корисні спільні зайняття співами та читанням. І неважливо, що діти будуть виконувати роль слухача. Головне – це спільне спілкування.

Всі ці навички та ігри ми використовуємо на заняттях нашого родинного клубу “Мовограй”. А також раді новому досвіду. Були б дуже раді спілкуванню та обміну досвідом з іншими україномовними родинними клубами не тільки нашої країни.

Ганна Чуркіна, координатор програм розвитку дитини ІЦ «Майдан Моніторинг»