В рамках освітньої ініціативи «Розвиток культури добросусідства й миротворчої освіти на Сході України», яка була підтримана проектом «Українська миротворча школа», з 23 по 30 вересня 2015 р. в м. Бердянськ і м. Маріуполі відбулися шестиденні авторські семінари-тренінги для класних керівників ЗНЗ ІІ-ІІІ ст. з методики роботи за курсом «Культура добросусідства» на виховних годинах. В цих семінарах взяли участь 49 класних керівників, заступників директорів і методистів із виховної роботи міських і районних методцентрів із Бердянська, Маріуполя, Мелітополя, Токмака, Осипенко, а також інших селищ і сіл Бердянського р-ну.
При розробці програм семінарів були використані багаторічні напрацювання творчої групи розробників курсу виховної спрямованості «Культура добросусідства» (керівник – к.і.н. м. А. Араджионі), який був схвалений Міністерством освіти і науки України й міжнародними експертами. Наразі в Приазов’ї педагоги знайомилися з окремими розробками «Культури добросусідства» – програмою виховних годин для учнів середньої і старшої школи, досвідом роботи з педагогічними і батьківськими колективами (через батьківські збори) й методиками роботи з медіатекстами. Використання освітньо-культурної технології «Культура добросусідства» в навчальних закладах буде сприяти зниженню конфліктного потенціалу, розвитку інтеграційних процесів у суспільстві і подоланню наслідків травматичних подій, спричинених збройним конфліктом на Сході України.
Про це також свідчать і відгуки учасників семінару. Наприклад, на питання анонімної підсумкової анкети «Як Ви гадаєте, чим курс «Культура добросусідства» може бути корисним/допоможе Вам в роботі чи особисто?» були такі відповіді (наводяться мовою оригіналу):
- «Що знання і практичні навички набуті при роботі за курсом, допоможуть виховати гідних, толерантних особистостей»;
- «Допоможе виховувати особистість, яка змінить життя в Україні на краще»;
- «Полегшить розв’язання психологічних проблем ВПО (дітей); застосування цікавих методик в роботі з батьками»;
- «Формуванні толерантності, активної громадянської позиції в учителів та учнів, у батьків»;
- «Виховувати в учнів патріотизм, особистість»;
- «Правильно распознавать и подавать информацию, принимать чужую точку зрения, сотрудничать (взаимодействовать) з различными людьми»;
- «Досягнення злагоди між людьми з різними поглядами»;
- «Допоможе критично ставитися до інформації, провести самоаналіз, чи все є правильним і потрібним у моєму житті»;
- «Розв’язувати конфліктні ситуації як в суспільстві так і особисто».
Цікаво, що на питання «Чи справдилися Ваші очікування від семінару-тренінгу з викладання курсу «Культура добросусідству»» 71% учасників відповіли «було краще, ніж очікувалося», а 29% – що їх очікування цілком справдилися.
В коментарях вони вказували:
- «До сьогодні я не сприймала тренінги, я цього не розуміла. – Зря. Сподобалося все. Особливо – тренери, які прожили це (практики). Питання актуальні, болючі, до деяких з них раніше ставилися формально. З’явилися нові уявлення щодо ролі сучасного вчителя»;
- «Сподобалась практична спрямованість вправ, методичний супровід до кожної»,
- «Атмосфера толерантності, довіри та позитива, інформативність»,
- «Багато нової, несподіваної інформації, зв’язок з життям, практична направленість»,
- «Спілкування, отримані матеріали, практичне опрацювання вправ, досвід».
Такі результати проведених тренінгів стали можливими завдяки співпраці авторів і тренерів курсу «Культура добросусідства» з Міністерством освіти і науки України, міськими і районними департаментами освіти і школами Донецької і Запорізької областей; співпраці громадських організацій «Центр Близькосхідних Досліджень» і «Інформаційно-дослідний центр «Інтеграція та розвиток» за підтримки проекту «Українська миротворча школа», який реалізується за фінансової підтримки Амбасади Великої Британії.
Проект «Українська миротворча школа» реалізується коаліцією громадських організацій за фінансової підтримки Посольства Великої Британії в Україні.