8 листопада у Львові відбувся круглий стіл “Проблеми якості перевезень маршрутними таксі м. Львова та спроби їх вирішити”. Захід провів Інформаційно-правовий центр “Наше право” спільно зі Львівською міською радою та Громадським об’єднанням перевізників Львівщини “Західавтотранс” за підтримки програми “Посилення впливу громадянського суспільства” Міжнародного фонду “Відродження”.
Одним із перших результатів діалогу “влада – перевізники – пасажири” стало затвердження виконавчим комітетом міськради “Положення про порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування” від 23.09.2011 №855. У документі передбачено вплив громадськості на покращення перевезень через посилення відповідальності перевізників за невиконання умов перевезень.
Президент центру “Наше право” Андрій Лепак презентував аналітичне дослідження місцевої політики у сфері перевезень. За його словами, пасажири здебільшого нарікають на неякісне надання послуг: переповненість автобусів у годину пік, курсування маршруток, перероблених із вантажних мікроавтобусів, частина яких технічно несправні. Львів’яни скаржаться на те, що водії недбало виконують свої обов’язки, хамлять, курять, умикають музику. Великою проблемою є відсутність обладнаних зупинок і графіків руху. Також є скарги на постійне підвищення цін на перевезення, відсутність нічних маршрутів.
“Відповідно до соцдослідження, проведеного цього року, 67,5% опитаних незадоволені якістю надання послуг у львівських маршрутних таксі”, – поінформував Андрій Лепак. При цьому він відзначив, що відсоток львів’ян, не задоволених маршрутними перевезеннями, з року в рік майже не змінюється.
За його словами, дотепер міська рада при здійсненні політики у сфері перевезень не враховувала інтересів ні пасажирів, ні перевізників.
У свою чергу, голова комісії з питань транспорту Львівської міськради Іван Гринда повідомив, що на зустрічах із мешканцями 50% усіх скарг стосуються роботи транспорту, проте письмово львів’яни до міської ради не звертаються. За його словами, коли людей запитуєш, чи вони кудись зверталися зі своїми скаргами, у відповідь лише чуєш: “Що воно дасть?”
“Ми зверталися до мешканців через пресу: якщо вони бачать випадки куріння, хамства в маршрутках із боку водіїв, щоб телефонували чи писали в управління транспорту Львівської міської ради. Та за півтора тижні не надійшло жодної скарги”, – розповів Іван Гринда. Він закликав людей подавати свої скарги.
Натомість представники центру “Наше право” заявили, що таких скарг є досить. З ними можна ознайомитися на сайті www.marshrutka.org.ua. Одначе люди здебільшого подають їх анонімно.
Заступник начальника управління транспорту та зв’язку міськради Андрій Білоус повідомив, що на “гарячу лінію” міста також надходять скарги на перевезення: 90% скарг стосуються відмов перевозити пільговиків, 8% – недотримання графіка руху, 2% – хамства.
Президент “Західавтотрансу” Роман Лобода також зазначив, що до нього надходять скарги на перевізників і підприємство намагається на них реагувати. При цьому він розповів і про брак водіїв, а також пояснив, що над кожним наглядача не поставиш.
За словами Романа Лободи, перевізники задумуються на тим, щоб відбирати у водіїв маршруток мобільні телефони, якими вони зловживають під час руху. Він поінформував, що 80-90% водіїв транспортних засобів користуються мобільними під час поїздок. За його словами, таким водіям робити зауваження має передусім пасажир.
Також Роман Лобода наголосив, що для роботи перевізників слід створити правове поле, яке передбачатиме рівні умови. Андрій Білоус додав, що сьогодні навіть самі перевізники визнають, що маршрутні перевезення у Львові є “грою без правил”.
За результатами заходу підготовано пропозиції та рекомендації щодо покращення місцевої політики у сфері перевезень. Ідеться, зокрема, про необхідність удосконалити локальні акти, підвищити участь громадськості у здійсненні контролю, посилити відповідальність перевізників за дотримання умов перевезень, активізувати ініціативи пасажирів у відстоюванні та захисті своїх прав на якісні перевезення.