Нардепи відзначили міжнародний День довкілля прийняттям антиекологічного законопроекту

Шановні колеги і колежанки,

Сьогодні партія влади відзначила міжнародний День довкілля голосуванням в першому читанні законопроекту № 10218, який знищує вщент систему державного екологічного управління та екобезпеки, яка будувалася в Україні більше 20 років.

Список “героїв дня” – депутатів, які підтримали законопроект Мірошниченка, в додатку. Очевидно, що ніяких персональних позицій там не було – голосували чітко за помахом руки лідерів фракцій. Показово, що “за” проголосував п. Шершун, перший заступник голови екологічного Комітету Верховної Ради, попри рішення свого ж таки Комітету про відхилення цього законопроекту.

Всього на розгляд законопроекту з усіма виступами і двома голосуваннями (про розгляд за скороченою процедурою та прийняття в першому читанні) вистачило аж 10 хвилин. Загалом можна побачити, що схема відрежисована та реалізована в однаковий спосіб практично на всіх законопроектах, яких в цей день, користуючись наявністю більшості голосів в Партії регіонів і Ко., в такий експрес-спосіб прийнято чимало.
Потрібно думати, що робити далі і які важелі застосовувати, бо проти “лома” Партії регіонів “нет приема”, і наші апеляції до Комітету екополітики і до окремих депутатів наразі не є результативними.

Список голосування

Ряд громадських організацій звертаються до суспільства з черговим попередженням щодо загроз, котрі несуть Україні та довкіллю і конкретний законопроект, і ті люди, які його лобіюють та підтримують (див. Заяву в додатку). Сьогодні ми ще можемо говорити про відтермінування другого читання і для цього маємо розгорнути кампанію серед НУО та громадян.

Тільки наше об’єднання в скоординований екорух здатне дати шанс довкіллю, а наша солідарність з демократичним рухом України – шанс державі. Нам також слід залучити у союзники журналістів, адже саме завдяки ЗМІ більшість українців дізнаються про екологічні проблеми і завдяки гласності вирішена більшість екологічних негараздів, які всім нам вдалось подолати у останні роки.

Організації – автори Заяви – пропонують приєднуватися до неї, сприяти подальшому поширенню цієї інформації, обговорювати разом подальші дії, а також планують провести прес-конференцію найближчим часом.

Всеукраїнська екологічна громадська організація «МАМА-86»
Зоряна Міщук, Виконавчий директор

Всеукраїнська громадська організація «Національний екологічний центр України»
Ярослав Мовчан, Голова

Екологічна група “Печеніги” (Харків)
Сергій Шапаренко, Голова Ради

Еколого-культурний центр «Бахмат» (Донецька обл.)
Володимир Березін, Директор

Кримська республіканська асоціація «Екологія і Мир» (Сімферополь)
Андрій Артов, Заступник Голови

Міжнародна благодійна організація «Екологія. Право. Людина» (Львів)
Олена Кравченко, Виконавчий директор

***

ЗАЯВА
громадських екологічних організацій
щодо загрози національній безпеці України

Висловлюємо стурбованість екологічної та наукової громадськості України щодо законопроекту депутата Ю. Мірошниченка «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади у сфері екології та природних ресурсів, у тому числі на місцевому рівні)» (реєстр. від 16.03.2012 р. № 10218), який передбачає ліквідацію територіальних органів Міністерства екології та природних ресурсів України (Державних управлінь охорони навколишнього природного середовища) в областях і переведення їх у підпорядкування обласних державних адміністрацій як структурних підрозділів.

Україна тільки почала робити перші кроки в напрямку формування нових засад екологічної політики, що відповідають європейським вимогам, згідно із Законом України «Про основні засади (Стратегію) державної екологічної політики на період до 2020 року», ухваленої 21 грудня 2010 року. Стратегія та ухвалений в 2011 році Національний план дій з охорони навколишнього середовища (НПД) стали широко відомим досягненням України з належного екологічного врядування у виконанні Порядку денного асоціації Україна-ЄС.

Враховуючи катастрофічний стан довкілля України, впровадження цієї новітньої екологічної політики потребуватиме належної координації на всіх рівнях влади, тому максимальне збереження структури профільного міністерства є критично важливим. Більше того, необхідно докласти додаткових зусиль для зміцнення Мінприроди професійними спеціалістами і запобігання втраті попередніх напрацювань та інституційної пам’яті, адже, відповідно Стратегії, власне територіальні управління Мінприроди визнано головним інституційним органом реалізації національної екополітики на регіональному та місцевому рівнях.

Бюджетна підтримка ЄС для впровадження Стратегії та НПД згідно з Угодою про фінансування складає загалом 35 млн євро. Існує думка, що саме в екологічній сфері, яка є найменш політизованою, Україна може отримати принаймні перший фіксований транш ще в 2012 році. Одначе, якщо буде зруйновано вщент всю систему державного екологічного управління, як це пропонується одіозним законопроектом, у ЄС не буде жодних підстав надавати Україні фінансову підтримку екологічного сектору. Таким чином, крім суттєвих фінансових втрат, прийняття закону може призвести до суттєвого скорочення співпраці між Україною та ЄС в екологічній сфері.

За нашими оцінками, адміністративна реформа в сфері довкілля, передбачена законопроектом №10218, призведе до:
– руйнування системи ефективної державної політики з питань управління і охорони природного довкілля, невиснажного використання, відтворення та охорони ресурсів держави (землі, надр, поверхневих та підземних вод, атмосферного повітря, лісів, тваринного та рослинного світу), поводження з відходами, небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами, екобезпеки та формування екомережі;
– втрати налагодженої системи державного екомоніторингу щодо стану довкілля та забруднення його компонентів (води, повітря, ґрунтів, біоти) як неодмінної складової системи управління навколишнім середовищем, використання, відтворення і збереження природних ресурсів;
– втрати контролю за діяльністю підприємств, установ і організацій в сфері природокористування в частині наявності документів дозвільного характеру оскільки, згідно з Указом та законопроектом №10218, ця функція переходить від 25 територіальних управлінь до одного з відділів Мінприроди;
– концентрації управлінських повноважень щодо ресурсів національного рівня в руках місцевих адміністрацій, що загрожуватиме обґрунтованості та системності прийняття державних рішень в сфері охорони національних природних багатств, що належать народові України, а також здатна призвести до посилення корупції;
– втраті залишків кадрового потенціалу, багаторічних напрацювань, баз даних та інформації;
– значного відставання національної екологічної політики та законодавства у наближенні до стандартів ЄС, а також кризи співпраці.

Закликаємо врахувати вищенаведені аргументи при підготовці правок до законопроекту перед винесенням його на друге читання та не допустити збереження в ньому положень, що руйнують систему Мінприроди, а відтак загрожують національній безпеці України. Також з метою прийняття зваженого законодавчого рішення закликаємо терміново заслухати звіт Уряду про стан довкілля України та ситуацію в державній системі охорони природи в контексті її адміністративної реформи та забезпечення відповідності стандартам ЄС.
Текст заяви у MS Word