«Чи може сучасне суспільство бути справедливим? Як має реагувати світова спільнота на сучасні екологічні виклики? Якою є роль християнських церков для збереження створеного Богом світу і сприяння у побудові справедливого суспільства?» – ці та інші архіважливі питання сучасності стояли на порядку денному міжнародної наукової конференції «Справедливість у сучасному світі: екологія – економіка – етика», яка відбулась 10-11 січня у Віденському державному університеті (Австрія). У конференції взяли участь промінентні представники християнських Церков, провідні світові спеціалісти у галузі соціальної та екологічної етики, економічних наук та природоохоронних інституцій.
Голова Папської ради «Справедливість і мир» кардинал Петер Турксон виступив з доповіддю на тему «Екологія, справедливість і мир у перспективі Вселенської Церкви», пригадавши присутнім, що питання відповідальності за створіння є невід’ємною складовою Соціального вчення Католицької Церкви. Зокрема, римський достойник наголосив, що Вселенська Церква розглядає питання відповідальності за створіння як невід’ємну складову християнської віри, що має реалізуватися у житті конкретної людини завдяки здійсненню принципів солідарності, субсидіарності, сталого розвитку (в центрі якого має бути покладена концепція божественної гідності людини) та зеленої економіки.
Митрополит Арсеніос Кардамакіс передав учасникам конференції вітання та благословення Вселенського патріарха Варфоломея І, а також розповів про головні екологічні ініціативи Константинопольського патріархату. Серед даних ініціатив ключовою є відзначення Дня молитви за природне довкілля і весь створений Богом світ – ініціатива, до якої на офіційному рівні долучилась УГКЦ і вже декілька років проводить її під егідою Бюро з питань екології, за підтримки Екуменічної комісії, організовуючи різноманітні молитовні, освітньо-виховні та практичні заходи, спрямовані на формування почуття відповідальності за природу на засадах християнської віри та етики.
Учасники конференції прийшли до консенсусу, що у світлі ІІ Ватиканського собору екологічні виклики відносяться до ключових «знаків часу», на які Церква не сміє заплющити очі, але покликана відповісти, у рамках здійснення своєї місії спасіння людини та освячення всього створеного Богом світу. Християнська віра інтегрує в себе відповідальність та зобов’язання піклування про Боже створіння та його збереження для майбутніх поколінь. Ця відповідальність має комплексний характер і виражається також у формуванні суспільного порядку та економіки. Суспільство, в якому безрозсудно використовуються природні ресурси і не зважається на благополуччя майбутніх поколінь не може бути справедливим.
Учасники конференції констатували, що збереження створеного Богом світу – природи є запорукою забезпечення справедливості у глобальному вимірі і що на цьому полі кожен учасник суспільного процесу має своє властиве завдання, починаючи від урядів держав та глав Церков, і аж до відповідальності кожної окремої людини як споживача, на рівні нашого повсякденного життя. Організатор конференції, директор Інституту Соціальної етики Віденського університету проф. д-р Інгеборн Габріель висловила сподівання, що дана конференція стане вагомим внеском для переосмислення та здійснення спільної відповідальності Церкви і суспільства за людину та весь створений світ, у їх нероздільному взаємозв’язку. На завершення, у семінарійній Церкві Віденської архієпархії, відбулось екуменічне богослужіння за участі католицьких, православних та протестантських єпископів у наміренні здійснення всіх позитивних задумів, озвучених на конференції.
Конференція була організована Інститутом соціальної етики Віденського університету у співпраці з Об’єднанням Католицької соціальної етики Центральної Європи, Комісією «Справедливість і мир» Австрії, Фундацією «Pro Oriente» та Австрійською академією соціальних наук. До роботи конференції долучилось також і Бюро УГКЦ з питань екології.