Заява щодо поширення соціологічних даних у період передвиборної кампанії до парламенту

Асоціація молодих політологів і політиків

 

Представникам засобів масової інформації,
об’єднань громадян та небайдужим співввітчизникам

Наближення виборів завжди збільшує потік інформації, яку спрямовують на громадян різноманітні політичні структури задля досягнення більшої підтримки. Проте кожні вибори – це і чергові спроби маніпуляції свідомістю методом побудови соціологічних рейтингів, до яких справжні дослідники часто зовсім непричетні, бо за діло беруться політтехнологи, представники виборчих штабів… Інколи й самі політики проплаченою рекламою наївно дуже тішаться якими 0,5-1% «фори» над конкурентами.

Тому закликаємо журналістів, експертів та небайдужих громадян бути дуже уважними щодо «привізної» та місцевої соціологічної інформації, яку поширюватимуть у період виборчої кампанії на території області.

Як показує досвід минулих місцевих виборів та фактичний початок парламентської виборчої кампанії 2012 року, презентувати дослідження громадської думки можуть навіть від імені неіснуючих соціологічних структур, організацій-фантомів, що оприлюднюватимуть непрофесійно отримані результати або «зі стелі взяті» дані. І все це для дуже помпезної ідеологічної обробки журналістів, щоб через них як представників дійсно четвертої влади спробувати поширити дезінформацію серед дорослої аудиторії волинських медіа.

Шановні представники засобів масової інформації! Переважно саме на Вас буде розрахована ця рейтингова міфологія. Оскільки організатори таких шоу-конференцій, міф-презентацій та шило-релізів хочуть таким чином вплинути на політичну поведінку Ваших читачів, слухачів, глядачів. Не дозволяйте обдурити себе, і цим Ви зробите вагомий внесок у розвиток демократичних стандартів виборів та місцевої політичної журналістики.

Справжній дослідник громадської думки розглядає своїх респондентів як партнерів при вивченні особливостей суспільного життя, а не як біомасу для зомбування потрібною рекламною інформацією. При зборі первинної соціологічної інформації інколи трапляються непрості випадки. Буває, що і серйозні дослідницькі організації допускають помилки з різних причин. Однак, вони це неодмінно визнають, і потім виправлять. Щоб цього не траплялося, перед кожним соціологічним опитуванням ведеться значна підготовча робота, яка і стає запорукою успіху. А сам процес конкретного кількісного дослідження громадської думки – це виконання дуже чіткого плану, де гармонійно мають взаємодіяти інтерв’юери, супервайзери, контролери, група введення даних, експертно-аналітична група.

Колектив Асоціації молодих політологів і політиків поважає працю соціолога, адже саме у творчому тандемі з кращими місцевими соціологами-практиками реалізовуються всі наші політико-соціальні дослідження громадської думки, організація має позитивний досвід співпраці також і з всеукраїнськими соціологічними структурами. Тому нас обурюють ті факти, коли волинянам пропонують «соціологічні продукти», що просто ганьблять сучасну соціологію як науку, якісно прирівнюють її до «солом’яних опитувань» початку ХІХ століття, коли ключові поняття методики проведення досліджень громадської думки лише зароджувалися.

На наш погляд, просто образливо й по відношенню до громадськості виглядає ситуація, коли заїжджими або вигаданими на папері аналітиками на журналістів (а через них і на громадськість) спрямовується потік «соціології», де одразу видно велику кількість системних і методологічних помилок, з яких смішно не те, що соціологу-практику, а навіть студентам перших курсів.

Тому, щоб вивести на чисту воду шахраїв-псевдодослідників радимо дотримуватися таких рекомендацій.

  1. Перевірте наявність організації-поширювача інформації в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України (ЄДРПОУ). Зараз зробити можна це практично миттєво на сайті Державного підприємства «Інформаційно-ресурсний центр» – http://www.irc.gov.ua ще до того як організатор прес-конференції завершить свій спіч. Нічого не знаходите? Сміливо запитуйте в горе-експертів реєстраційний номер організації в ЄДРПОУ або повну юридичну назву дослідницької структури.
  2. Запитайте про досвід соціологічної структури в організації досліджень громадської думки. В держреєстрі уважно гляньте на дату реєстрації та організаційно-правову форму юридичної особи.
  3. Поставте ряд запитань щодо технології проведення конкретного соціологічного опитування. Масштабні локальні опитування у певному місті чи області не так вже й легко провести навіть відомим соціологічним компаніям, оскільки при всеукраїнських дослідженнях на кожну область припадає загалом незначна кількість респондентів. Для локальних опитувань всеукраїнські структури зазвичай мають надійних регіональних партнерів. Новачкам значно складніше працювати в регіоні, де вони працюють уперше.
  4. Зверніть увагу на дату проведення польового етапу (збору первинної інформації). Якщо сьогодні оприлюднюють дані, що ще вчора збиралися, поцікавтесь, як організації вдалося досягти такої оперативності при обробці та аналізі даних? Крім технології екзит-полів рідко коли справжні соціологи будуть так гнати план.
  5. Запитайте про методику проведення соціологічного дослідження (навіщо проводилося опитування, як обиралися респонденти, кого репрезентує вибірка, як проводилося опитування, точне формулювання запитань, у якій послідовності ставилися запитання, які (та ким) ще проводилися опитування на схожу тематику та які були тоді результати, чи заслуговує це опитування на оприлюднення тощо).

Також зверніть увагу, що при публікації результатів соціологічних досліджень у ЗМІ обов’язково мають бути вказані такі дані: виконавець дослідження, час проведення дослідження, кількість опитаних, метод збору інформації, статистична оцінка можливої похибки, точне формулювання запитання.

Кожен із нас хоче мати об’єктивну та неупереджену інформацію про основні суспільно-політичні процеси, що відбуваються в області. Максимально перевіряючи та аналізуючи інформацію, ми разом зробимо так, щоб мрія ставала дійсністю!

Завантажити текст заяви у форматі PDF

 

http://politolog-volyn.org/hot-topic/254-zajava-pro-psevdosociologiv

1 Comment

Los comentarios están cerrados.