Конфедерація вільних профспілок повідомляє
Сьогодні Вільна профспілка залізничників України разом з іншими громадськими та профспілковими організаціями пікетувала під стінами Кабінету Міністрів України. До такого кроку залізничники вдалися через те, що адміністрація Укрзалізниці та влада закривають очі на численні порушення трудових, соціальних та економічних прав працівників. Крім того, профспілки звертають увагу на невиконання положення галузевих угод і галузевого законодавства у сфері залізничного транспорту.
Біля будівлі Кабміну зібралося кілька сотень залізничників та небайдужих громадян. Вони тримали у руках плакати з написами: «Думайте перед тим, як реформувати», «Контракт провідника – це його безправ’я та захист свавілля роботодавця», «Довше плече обслуговування – ближче цвинтар». Натовп скандував: «Залізниця – для українців, а не для олігархів!», «Геть реформи!».
Молода провідниця, член ВПЗУ Яна Войченко прийшла на акцію протесту, щоб, передусім, висловити свою незгоду зі скороченням робочих місць та зі складним становищем працівників Укрзалізниці.
– Відповідальність у нас велика, а ось зарплата – мала, й навіть ганебна, – розповіла провідниця. – 2500 гривень – це незначні гроші для киян, а у нас здебільшого працівники – не місцеві, й мусять витрачати чимало коштів на неблизьку дорогу на роботу. Окрім того, ми як на пороховій бочці: невідомо чи продовжать з тобою контракт. Та й додатковий стрес отримуємо від так званої «рулетки» – комп’ютерного підбору складу бригад. У нас більша частина життя – робота, а потяг – наш другий дім. Якщо раніше були бригади – як одна сім’я, то сьогодні ти не знаєш, з якими людьми працюватимеш і куди поїдеш.
Головажіночого комітету Київської територіальної профспілкової організації ВПЗУ Південно-Західної залізниці Людмила Грабова також вважає зарплату працівників Укрзалізниці мізерною – на такі копійки сім’ю важко прогодувати. Профспілкову активістку хвилює й подовження «плечей» (маршрутів) для машиністів потягів. За словами Людмили Грабової, збільшення часу напруженої роботи призведе до погіршення стану здоров’я працівників та поставить під загрозу життя пасажирів.
Ініціативна група мітингувальників, до складу якої увійшов і голова ВПЗУ Володимир Козельський опівдні рушила на перемовини з урядовцями. Серед вимог залізничників: підвищити зарплати відповідно до положень генеральної угоди, припинити скорочення чисельності працівників, забезпечити фінансування залізничного транспорту, погасити заборгованість за перевезення пільгових категорій пасажирів у 2012 році. Окрім того, вони вимагають розглянути питання про виключення провідників та начальників поїздів з переліку категорій працівників залізничного транспорту, які працевлаштовуються за контрактом. Залізничники також вимагають, щоб призупинили впровадження роботи на подовжених «плечах» обслуговування локомотивних бригад, допоки не буде досліджено умови праці й функціональний стан працівників і розроблено «Положення про робочий час та час відпочинку окремих категорій працівників залізничного транспорту».
За словами голови ВПЗУ Володимира Козельського, у ході перемовин було домовлено, що зарплата підвищуватиметься з квітня поетапно до кінця року на 15, 8%. Також було сформовано дві робочі групи з представників профспілок та уряду й «Укрзалізниці» відповідно. Вони, зокрема, працюватимуть над упорядкуванням текстів контрактів з працівниками залізниці. Окрім того, Кабінет міністрів пообіцяв виділити 3 млн грн. на дослідження умов праці машиністів.
Якщо голос працівників не почують адміністрація «Укрзалізниці» та урядовці, буде проведено так званий італійський страйк. Залізничники готувалися не тільки до пікету під будівлею Кабміну, а до акції протесту «Робота за інструкціями».
– Одного дня з 7 до 9 ранку ми можемо почати працювати за інструкціями, – розповів Володимир Козельський. – Але фактично локомотивні бригади, диспетчери, провідники перебуватимуть на робочому місці, але не працюватимуть. Адже у нас застарілий локомотивний парк, стан вагонів не відповідає нормам. Відповідно до інструкцій, за таких порушень співробітники не можуть виконувати свої обов’язки. Наприклад, провідники не розноситимуть чай пасажирам, якщо їм не видали фартух. Цього дня потяги їздитимуть, якщо умови праці диспетчерів та локомотивних бригад будуть належними.