ІЦ “Майдан Моніторинг”: Правові позиції щодо законопроекту №2508а “Про свободу мирних зібрань”

На офіційному сайті Верховної Ради України викладено текст внесеного групою народних депутатів законопроекту №2508а “Про свободу мирних зібрань”, при цьому у наведеному складі авторського колективу дається посилання на Інформаційний центр “Майдан Моніторинг“.

У цьому зв’язку інформуємо про наступне.

Метою нашої участи у законотворчому процесі було і залишається усунення кількох суттєвих загроз свободі мирних зібрань в Україні, реальність яких було виявлено нами під час проведення двох щорічних досліджень свободи мирних зібрань. А саме:

1.  Застосування суб’єктами владних повноважень т.зв. “указу Президії Верховної Ради СРСР від 28 липня1988 року № 9306-XI “Про порядок організації і проведення зборів, мітингів, вуличних і походів і демонстрацій в СРСР”, який не є чинним в Україні з огляду на те, що він прямо і відверто суперечить Конституції України та міжнародним правовим актам. Принаймні 199 органів місцевого самоврядування письмово заявили, що керуються “указом“, вважаючи його чинним, рівно як і Міністерство юстиції України. Чинний Статут патрульно-постової служби міліції у нормах, що регламентують дії співробітників МВС на “масових заходах”, значною мірою повторюють реакційні норми цього релікта неіснуючої тоталітарної держави.

2. Незаконна, всупереч компетенції, практика видання органами місцевого самоврядування власних “порядків” і “положень” щодо організації і проведення мирних зібрань. Нерідко у таких актах, всупереч рішенню Конституційного Суду України, встановлюється строк завчасного повідомлення про проведення мирних зібрань, обмежується свобода вираження тощо. Нам документально відомо про існування майже 90-та таких актів, скасування яких ІЦ “Майдан Моніторинг” домагається засобами юридичного впливу.

3.  Невирішеність питання про усунення необгрунтованих обмежень реалізації права на мирні зібрання за територією проведення.

4. Абсурдна і ганебна для вітчизняної судової системи практика (особливо поширена у м.Києві) обмеження судами реалізації права на мирні зібрання необмеженому колу осіб (а не лише залученим до судового розгляду у якости відповідачів), “всім іншим особам”.

5. Можливість прийняття законодавчої норми про заборону учасникам мирних зібрань мати при собі “пристрої або пристосовані предмети, що можуть бути використані проти життя і здоров’я людей” без чіткої і однозначної вказівки про те, що йдеться про зумисне, спеціальне пристосування цих предметів і пристроїв. Без цього з’являється реальна небезпека трактування правоохоронцями в якости таких предметів, скажімо, ременів з залізними пряжками, масивних каблучок, важкого взуття, залізних авторучок, брелоків, древка прапорів, штативів фотокамер тощо.

Чотири перші з перелічених пунктів законопроект №2508а у той чи інший спосіб враховує*, за винятком останнього, причини неврахування нам невідомі. У пропонованій редакції відповідна норма ст.9 виглядає так: “Організатору та учасникам мирного зібрання під час його проведення забороняється мати при собі зброю, а також пристрої або пристосовані предмети, що можуть бути використані проти життя і здоров’я людей”. З вищевикладених міркувань ми вважаємо абсолютно принциповим внесення уточнення – “забороняється мати при собі зброю, а також спеціально пристосовані предмети, що можуть бути використані проти життя і здоров’я людей”.

Відтак ми закликаємо профільний комітет Верховної Ради України, народних депутатів України, небайдужі громадські організації та громадянські ініціативи вживати заходів для унеможливлення затвердження законодавчої норми, яку може бути використано проти свободи мирних зібрань.

Інформаційний центр “Майдан Моніторинг”, прагнучи до забезпечення в Україні свободи мирних зібрань і продовжуючи відповідну діяльність, і надалі надаватиме інформаційну та іншу можливу підтримку організаціям, ініціативам, особам, які мають таку саме шляхетну мету.

 

Наталка Зубар, голова правління ІЦ “Майдан Моніторинг”

Олександр Северин, правовий радник ІЦ “Майдан Моніторинг”

 

*Примітка. У пропонованій редакції законопроекту (п.3 Прикінцевих і перехідних положень) пропонується “визнати нечинним на території України Указ Президії Верховної Ради СРСР від 28.липня 1988 року №9306-XI “Про порядок організації і проведення зборів, мітингів, вуличних походів і демонстрацій в СРСР”. Враховуючи, що за змістом ст.3 законопроекту до законодавства України про мирні зібрання засадничо не відносяться підзаконні правові акти, окрему норму про нечинність в Україні “указу №9306-XI” ми вважаємо необов’язковою, адже з неї випливає, що “указ” нібито був чинним до появи Закону України “Про мирні зібрання”, що не відповідає дійсности – він є нечинним принаймні з моменту набрання сили Конституцією України.

meeting

Acerca de Nataliya Zubar 2360 Articles
Nataliya Zubar, Maidan Monitoring Information Center, Chair