Знаходити точки дотику і об’єднуватися навколо них – Школа соціальних посередників

З 21 вересня 2015 р. у Харкові розпочалася перша Школа соціальних посередників в рамках Української Миротворчої школи.

Тут можна ознайомитися з репортажами про першийдругий і третій день Школи.

На четвертий день Школи учасники розбирали на складові заданий конфлікт і намагалися його вирішили, досліджували історію суспільного порозуміння та розвитку культури діалогу в Європі.

Четвертий день розпочався з інтерактивного тренінгу «Конфліктологічна експертиза та аналіз конфлікту», який вели Ігор Дубровський, соціолог, доцент Харківського національного університету внутрішніх справ та Дмитро Звонок, психолог, педагог Луганського національного університету.

На тренінгу учасники аналізували заданий конфлікт. Учасникам потрібно було відключити оціночне судження, абстрагуватися від своєї позиції та позиції іншої сторони, не пояснювати свою точку зору, а зосередитися виключно на проблемі. Після такого аналізу конфлікт прояснюється.

Кінцева мета – проаналізувати конфлікт, а не вирішити його. Потім потрібно спробувати знайти точки дотику сторін і консолідуватися навколо єдиної думки. Знайти емоцію, яка домінує в різних сторонах конфлікту.

12052641_897752153640306_552699729257354540_o
Тренер Ігор Дубровський

Після такого аналізу конфліктуючі сторони дійшли до того, що у кожної з них є страх по відношенню до іншої, вони по різному сприймають одні й ті ж символи, вони розглядають реальність з різних позицій. Згодом учасники під наглядом тренера проаналізували осіб, що представляють сторони конфлікту.

Тренер Дмитро Звонок
Тренер Дмитро Звонок

В ході аналізу виявилося, що перші група конфліктує з другою, а друга група з нею не конфліктує. Натомість, вона у конфлікті з третьою стороною, яка маніпулює першою групою.

Учасники на тренінгу
Учасники на тренінгу

Під час аналізу віднайшли ще дві групи, які завуальовано беруть участь у цьому конфлікті. Їх не брали до уваги, адже на них неможливо вплинути, але це усвідомлення зняло емоційний накал.

11223578_897751990306989_222678553800987992_o

Наступним кроком група знаходила шляхи вирішення конфлікту. Виявилося, що друга група готова до компромісу, а перша – ні.

Після того, як тренер проговорив це, перша група погодилася з цим і зголосилася піти на зустріч другій групі.

Тренер наголосив, що на кожен вид конфлікту є свої специфічні методи і етапи, без проходження яких вирішити його неможливо. Детальний розгляд їх учасники отримали в роздаткових матеріалах.

Наступною була лекція Збігнева Буяка «Суспільне порозуміння, як фундамент європейської цивілізації. Круглі столи, які змінили хід історії».

На лекції аналізували європейські цінності та з’ясовували, чим цінності нашого суспільства відрізняються від європейських.

Дійшли згоди, що за радянщини в нашому суспільстві було знищено вміння домовлятися. Ми недоговороспроможності і потерпаємо від цього. Це гальмує реформи та швидкі зміни.

Крім того, нашу культуру від північноатлантичної відрізняє відсутність у нас культури представництва. Керівник – це не рабовласник, це колега, який координує діяльнсть. Ніхто нікому не має наказувати. Ніхто нікому нічого не повинен. Люди не сприймають наказів.

Наступна лекція «Європейська історія: культура діалогу, культура переговорів» Ігоря Дубровського.

Ігор Дбровський
Ігор Дубровський

У нашому суспільстві розповсюджена думка, що конфлікт – це погано. Такий стереотип йде ще з часів радянщини. Тоді кожного, хто намагався відстояти свої права засуджували і називали скандалістом. В той час як європейці вже сотні років відточують мистецтво переговірників. Зараз ми вчимося жити в конфлікті у європеців. Конфлікт – це безпечно. Конфлікт – це можливість розвитку, це можливість вирішити проблему. Ми звикли уходити від конфлікту, а дарма, адже така модель поведінки тільки ускладнить ситуацію. Проблема не вирішиться і рано чи пізно дасть про себе знати з більшою силою. Європейці, навпаки, допомагають один одному у вирішенні конфліктів. Це вміння закладено в їхній культурі з давніх давен.

12017460_897752133640308_6840558756299829527_o
Лекція Ігоря Дубровського

Є дацька приказка “Якщо є потреба, я готовий в пекло спуститись і переговорити з дияволом”.
В нас переговори асоціюються з круглим столом, документами, білими комірцями, а у скандинавській культурі цього антуражу нема, є лише зміст того, про що йдеться.

Учасники на тренінгу
Учасники на тренінгу

Ігор Дубровський розповідає, як виникав діалог у Європі: “На початку сторони намагалися домовитися, але раптом що – “у кожного є гострий меч”. Воювати легко, але війна руйнує, тому поступово, оце «раптом що» відсувалося все далі”.

Завжди краще домовитися, тому потрібно домовлятися, навіть якщо опонент неприємний. Діалог неможливий без переговорів. Є різні стратегії ведення переговорів. Наприклад, пошук спільного ворога – стратегія забезпечення стійкості системи, а пошук спільної справи – стратегія розвитку. З типами стратегій учасники зможуть детальніше познайомитися у роздаткових матеріалах.

Цікавий приклад точки дотику, навколо якої змогли об’єднатися непримиренні супротивники, віднайшли поляки. Представники громадянського суспілсьтва, влади довго не могли домовитися між собою. І раптом прозвучала фраза: «Давай поговоримо, як поляк з поляком». Був знайдений пріоритет – безпека країни. Це стало першим кроком до переговорів та взаємодії.

Учасники на тренінгу
Учасники на тренінгу

Проект «Українська миротворча школа» реалізується коаліцією громадських організацій за фінансової підтримки Посольства Великої Британії в Україні.