5 лютого в Незалежному культурному центрі INDIE в Харкові відбулася надзвичайно цікава публічна дискусія про майбутнє онлайн освіти і права людини.
Я вважаю цю тему аналогом винаходу телебачення чи інтернету для людства. Вона змінить як рівень усвідомлення людей про власні права, так і кількість людей, які знають свої права. Під час дискусії в Давосі засновник однієї з онлайн платформ для освіти сказав, що “доступ до освіти має бути базовим правом людини”. І це тепер технологічно можливо.
Ось мій виступ, який і розпочав дискусію.
А ось презентація до нього
Далі ще виступали Дмитро Потєхін з Києва, який говорив про потребу вільного, незалежного від держави і державних інституцій, університету. Його презентація тут
Виступала також Ярина Боренько зі Львова, яка працює в онлайн кампанії Ради Європи і є членом керівного комітету Форуму громадянського суспільства Східного Партнерства (група 4, координую питання освіти, молоді, досліджень, медіа і культури).
На онлайн відео в нас також були майданівці з Херсона і Тернополя.
Для нас це була перша спроба онлайн трансляції з підключенням людей з інших міст. Було багато технічних накладок, але, як виявилося потім, всі, хто хотів почути дискусію, таки почули її під час трансляції.
Цей перший недосконалий млинець повністю можна подивитсия тут
Дискусія в залі була дуже бурхлива, і думки були прямо протилежними. Ось крайні точки зору, які висловили двоє харків’ян, які самі не мають досвіду онлайн освіти.
Владимир Калюжний
Если максимально кратко, то онлайн-образование – это разновидность заочного обучения (ЗО), в котором минимизирована личностное общение с преподавателем и максимизировано использование современных технических средств (на советском жаргоне: ТСО).
Можно ли считать это прогрессом…? Не исключено, что наиболее успешным было общение Сократа с его учениками.
Онлайн-образование – это не образование, а способ доставки образования (при котором, разумеется, происходит утруска, усушка…)
Важнейшим фактором обучения является обратная связь. Речь идет не о механической обратной связи, а об органической (субъектной психологической) – не о перемещении стрелки по шкале, а об отклике чужого сознания.
В классическом случае она осуществляется многими способами. Прежде всего, учащиеся могут задавать вопросы. Это можно делать и во время занятий, и после. Хороший преподаватель по лицам, по поведению учащихся легко улавливает, воспринимают они материал или нет, следует увеличить скорость изложения или снизить, рассмотреть лишний пример в классе или задать его на дом. Решение студентом задачи на доске осуществляется во взаимодействии с преподавателем.
Главная цель – не сообщить какую-то сумму знаний, а научить мыслить.
В меньшей степени обратная связь реализуется в заочном обучении, хотя там предполагаются установочные лекции и консультации.
В онлайн-обучении никакя индивидуализация не предусмотрена. Высшая уровень субъектности – проверка работ анонимными «ассистентами» для выставления итоговых оценок.
Ну, а для сотворчества места, вообще, не находится.
Євген Борисенко
А теперь о хорошем. Перше – це мотивація до навчання. На курси приходять люди 100 відсотково мотивовані. Селекція здійснюється автоматично. І зверніть увагу – чиновники від табачника цьому зашкодити не можуть і хабарів взяти теж не можуть. Красота.
Друге – це зворотний зв”язок в режимі онлайн. Якщо Пушкін і Гоголь спілкувались шляхом “пєрєпіскі с друзьямі” і бвчились раз на півроку, зараз достатньо увік..увік…увікнути комп. Колективна відеоконференція-взагалі супер.
Третій плюс – освіта англійською на дому. Не треба їхати до Лондону, як діточки олігархів. Інтернет зрівняв можливості.
Четвертий плюс – ідеально співпадають інтереси роботодавця, який хоче мати освічених працівників з інтересами самих працівників, які можуть вимагати адекватної сплати за кваліфіковану роботу.
И доступ на самом деле НЕ БЕСПЛАТНЫЙ. Он финансируется людьми, заинтересованными в развитии как своего бизнеса, так и общества. Поэтому информация ждесь не только не ниже, а возможно и выше стандартного университетского уровня.
Підготовка до дискусії вилилися в величезні обговорення на сторінці події в фейсбуці, які не припиняються і досі після закінчення. Тут https://www.facebook.com/events/413468532071121/
Наступного тижня ми організуємо нову дискусію на тему Права людини в школі та громадський рух “За якісну освіту”.
Сторінка події в фейсбуці тут https://www.facebook.com/events/478159155580389
Ми траслюватимемо дискусію онлайн. Питання – в фейсбук або мені на адресу pani@maidan.org.ua
Наталка Зубар
Організатори: Харківська Правозахисна Група і Інформаційний центр “Майдан Моніторинг”