НЕЛОХ або секрет успіху передвиборчої кампанії ЗЕЛЕНСЬКОГО

«Відправ СМС із текстом НЕЛОХ, доведи всім, що ти НЕ ЛОХ!»

Старий, і вже, здавалося б, давно неактуальний жарт, баян, як казали у роки моєї молодості, – хто на таке зараз поведеться? Тим не менш, саме ця, давно вже забута поважними панами технологія, стала в нагоді політтехнологам з команди Зеленського. Застаріла? – Аж ніяк! Застаріти може Твіттер, може застаріти УТ-1, будь-що матеріальне – люди ж завжди лишаються людьми. Якщо НЕЛОХ жив у часи Одіссея, Мольєра, Карпенки-Карого та Старицького, з дідька б Голохвастому і команді раптом померти в інформаційному 21-му столітті?

– НЕЛОХ?

Порівняно високий відсоток голосів, відданий за кандидата Зеленського в першому турі, 30% від тих, хто голосував, вразив суспільство. Політологи пишуть розлогі статті, активісти звинувачують Порошенка в усіх смертних гріхах, включно із гріхом погано проведеної передвиборчої кампанії, політики й «експерти» хто приховано, «в білому пальті», мовляв, «понад бійкою», а хто й відкрито вже готується до зміни влади й «очі в очі» цікавиться можливим розподілом посад.

Що вже казати: багато кого збурили результати першого туру. На жаль, не всі звернули увагу на цікаву аномалію, власне, на дві:

• Згідно результатів Національного екзит-полу за Зеленського проголосувало 57% серед молоді до 30 років; Порошенко тут отримав 14% – шокуючий результат для тих, хто вважав, що молодь як завжди буде голосувати патріотично

• Явка молоді також суттєво виросла, в 1.4 рази в порівнянні з 2014 роком, стверджує Соціологічна група Рейтинг, з 36% до 50%, тобто на ~800 тис. осіб, а це більше 4% тих, хто взяв участь у голосуванні!

Дивовижно! Як одному кандидату вдалося так мобілізувати молодь?

– НЕЛОХ!

Не всі подробиці передвиборчої агітації однаково відкриті. Але деякі лежать на поверхні. Завдяки навколополітичним скандалам в США, Фейсбук наразі пильно відслідковує політичну рекламу й надає більш-менш детальну інформацію про її склад, кількість показів та фінансування. Подивимось?

– НЕЛОХ…

Відкриємо Бібліотеку Реклами (всі посилання та скріншоти – в першому коментарі), заб’ємо в пошук «Команда Зеленського» і подивимось, що і як рекламувала ця команда. Серед більш ніж пів тисячі рекламних оголошень, найбільш цікавими є ті, що порушують терміни передвиборчої агітації. Звернемось до них.

День тиші, субота 30 березня. В цей день агітація заборонена. Демократія – свідомий вибір інформованих громадян. Вважається, що людина має сісти, добре все обдумати і піти проголосувати розумом, а не емоціями, адже жити їй зі своїм вибором – 5 років. Розчарування поспішним вибором буде серйозним демотиватором й загострить почуття несправедливості – не в країни двох Майданів казати, чим це загрожує.

Але не всі дотримуються законодавства. Гортаємо рекламу і ось, чотири анімації зі спільним текстом «31 березня — прийди на вибори та проголосуй!», теґ «зробимоїхразом» й анімованими написами: «Дамо їм пендель», «Не втрать ще 5 років», «Постав галочку, закрий їм лавочку». Охоплення: до 1 тис., 1-5 тис. Точні цифри, сподіваюсь, надасть Facebook Inc. на запит правоохоронців. Це була розминка.

Далі – шість повідомлень «Ти не підеш голосувати! / Так вважає «політична еліта». Вони вже готові використати твій голос та знущатися над нами ще 5 років. Змиришся із цим? / Якщо ні — прийди та проголосуй. Це останній шанс змінити майбутнє країни!». Охоплення від 10-50 тис. до 200-500 тис. осіб, всього – від 470 тис. до 1 млн. осіб.

Нагадую, в країні – день тиші. І лише час від часу йде тиха гризня з приводу не зірваної агітації та «забутого» бігборда.

Далі – ціла серія «Студенти Києва (Одеси, Вінниці і т. д.), у вас залишилось менше 12 годин, щоб змінити майбутнє. / Вони впевнені – ви не прийдете. / Вони вважають – вас можна ігнорити. / Вони голосують, щоб залишити усе, як є. / Прийди та проголосуй. Не залишай зміни „на потім“» із написом на світлині «Залишилось менше 12 годин щоб змінити майбутнє». Всього – 22 оголошення. Охоплення по кожному окремому невелике, але покрита вся країна і голосування ще не почалося.

– НЕЛОХ! НЕЛОХ! НЕЛОХ!

День голосування. Агітація, зрозуміло заборонена: «Ранок — ідеальний час, щоб піти й віддати свій голос! Черг ще нема, місто спить, все проходить спокійно та цілеспрямовано. / Закликаємо зробити це саме зараз. / Нагадуємо, що всі дільниці працюють до 20:00. Тому краще зробити все завчасно!», «Йди голосувати, доки нема черг / Зе!» – 10–50 тис. осіб. Поруч – серія «залишилось менше 10 годин» з 22 оголошень.

Ще два повідомлення, по 10–50 тис. кожне.

Серія з 22 оголошень «залишилось менше 8 годин». В Києві два оголошення серії показали 5–10 та 10–50 тисячам.

Серія «ти не підеш голосувати…» – 9 повідомлень адресовані студентам НАУ, КПІ, ХНУРЕ

«менше 6 годин», «менше 4 годин», «Ранок – ідеальний час», «Зе!команда підтримує Світовий рекорд з селфі…», «ти не підеш голосувати», «менше 2 годин»

Чесно кажучи, це втомлює навіть перераховувати.

– НЕЛОХ?

Наступний день. Результати екзит-полів і попередні результати відомі, але агітація все ще заборонена – до оголошення офіційних підсумків. Дві версії повідомлення «Володимир Зеленський об’єднує країну!», по 200-500 тис. показів кожне. І ще близько 40 повідомлень протягом цього часу, коли виборча агітація заборонена і доки виборчий штаб суперника думає, з чим йти у другий тур. Тиждень фори з трьох тижнів другого туру.

Нахабство, порушення закону і #НеЛох – ось і весь секрет успіху.

НеЛх:

Більша частина подібної агітації, але не вся вона, закуплена через ГО «Команда Зеленського». Співзасновник і керівник – Федоров Михайло Альбертович, «Координатор Зе!діджитал» як стверджує офіційний сайт кандидата Зеленського В. О. Щодо термінів агітації – все зрозуміло. А чи є взагалі законною закупівля політичної реклами через подібні схеми (і таких ГО – не одна)? Що з рекламою на інших, менш прозорих майданчиках? В мене наразі немає відповідей. З цим має розібратися Центральна виборча комісія – Central Election Commission of Ukraine та Національна поліція України під керівництвом Arsen Avakov, якому кандидат Зеленський В. О. нещодавно дякував «за чесні вибори». І хотілося б сподіватись, поліція здатна на більше, ніж тягати за ноги поодиноких активістів з листівками.

НеНеЛх:

Хтось скаже: А чи великий ефект? Мабуть, він однаково був би лідером у першому турі. – Можливо. Але кілька мільйонів показів реклами, в найбільш критичний момент, коли агітація взагалі заборонена – це близько до результатів кандидатів (5.7 млн. за Зеленського, 3.0 млн. за Зеленського) і близько до аномальної явки +800 тис. осіб серед молоді. Чи є різниця між 16% vs. 30% та, скажімо, 17% vs. 26%? – Так, є. Більшість людей боїться залишитися в меншості, це природний, вироблений еволюцією страх. Розгромний рахунок першого туру лякає виборців одного кандидата і підбадьорює виборців іншого. Що вже казати про політиків, яким ще треба буде десь працевлаштуватись. Такий рахунок задає тон всій кампанії і може вирішити результат перегонів. Так, кілька відсотків це багато, це уже багато. Це критично багато на кожних виборах, що переживала Україна в 21-му столітті.

НеНеНеЛх: Буду вдячний друзям за поширення, а також, якщо ви просто скопіюєте цей текст собі на випадок видалення поста через бот-атаку.

Artem Komisarenko 

(якщо хочете обговорити цю статтю – натискайте на ім’я автора, воно приведе вас на цю публікацію в фейсбуці)

ПС. Автор відправив цю заяву в ЦВК заказним листом та емейлом)

Бібліотека реклами, про яку йдеться тут  (тисніть сюди)

Бібліотека реклами вся: https://www.facebook.com/ads/library/

Приклади рекламних повідомлень