Артем Фісунов: В допомогу моніторингу

В рамках проведення моніторингу порушень виборчого законодавства, у липні 2012 року у Дніпропетровському регіоні було встановлено ряд порушень, які за своєю ознакою можуть відноситися до категорії порушень виборчого законодавства.

Мета цього посту – сприяння найефективнішому реагуванню на ці порушення, їх фіксуванню, висвітленню, та роз’яснення громадянам України та небайдужим до долі країни, окремих положень діючого законодавства.
Так, по Дніпропетровської області кандидатами у народні депутати від Партії регіонів (далі – ПР) та посадовцями (членами ПР) державних установ вже розпочатий старт передвиборчої кампанії до початку “передвиборчого марафону”.

Посадовцями різних рівнів від ПР, та іншими представниками ПР напередодні виборів у ВР, масово відкриваються дитячі майданчики, споруди яких містять символіку ПР, та прізвища провладних кандидатів у ВР. Возведення цих майданчиків представниками влади позиціонується як подарунок дітям та мешканцям міста від ПР та її окремих членів, в той час, коли ці майданчики будуються виключно за державні, а не за партійні, кошти.
Крім того, провладними кандидатами з використанням адміністративного тиску, у робочий час проводиться агітація у державних установах (лікарні, навчальні заклади) також з використанням та з розвішуванням символіки у приміщенні цих закладів.

Окремі факти засвідчили факт розміщення агітаційних матеріалів від провладних кандидатів навіть на будівлях та спорудах органах виконавчої влади та місцевого самоврядування.

Це свідчить про відверте використання кандидатами від ПР адміністративного ресурсу на свою користь.
Разом з тим, зустрічаються і факти непрямого підкупу виборців провладними кандидатами, що виражається у наданні подарунків, продуктів харчування, будь-яких послуг та у спорудженні тих самих дитячих майданчиків.

На даний час в Україні є багато організацій, які займаються збором фактів порушень виборчого законодавства та їх фіксуванням. Це як «грантоеди», так і дійсно патріотичні об’єднання. Першім я відверто співчуваю, другим – щиро бажаю успіхів, та не покладати рук – сподіваюся ця публікація буде вам корисною!

Разом з тим я не хочу проводити аналіз справжнім мотивам збору та фіксації цих фактів. Мета публікації ознайомити читача із загальними положеннями обмежень щодо ведення передвиборної агітації, яка, сподіваюся, допоможе зосереджуватися при виявленні цих порушень на головному, та найефективніше їх викривати та фіксувати.
Одже, стаття 74 Закону України «Про вибори народних депутатів України» передбачає обмеження щодо ведення передвиборної агітації.

Так, участь у передвиборній агітації забороняється:
– іноземцям та особам без громадянства, у тому числі через журналістську діяльність чи у формі участі у концертах, виставах, спортивних змаганнях, інших публічних заходах, що проводяться на підтримку чи за підтримки партії – суб’єкта виборчого процесу чи кандидата у депутати;
– органам виконавчої влади, органам влади Автономної Республіки Крим та органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам і судам;
– у робочий час посадовим і службовим особам органів, крім випадків, коли відповідна посадова чи службова особа є кандидатом у депутати;
– членам виборчих комісій протягом строку їх повноважень у відповідних виборчих комісіях.
Участь у передвиборній агітації також забороняється: у військових частинах (формуваннях), в установах виконання покарань і слідчих ізоляторах передвиборна агітація обмежується. Відвідання військових частин (формувань), установ виконання покарань і слідчих ізоляторів окремими кандидатами у депутати, їх довіреними особами чи уповноваженими особами партій забороняється. Зустрічі цих осіб з виборцями організовуються відповідною окружною виборчою комісією спільно з командиром військової частини (формування) або керівником установи виконання покарань чи слідчого ізолятора з обов’язковим повідомленням не пізніш як за три дні до дня зустрічі всіх уповноважених осіб партій, кандидатів у депутати в одномандатному окрузі або їх довірених осіб у відповідному одномандатному окрузі.
Забороняється використання приміщень органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, для проведення передвиборної агітації за рахунок коштів виборчих фондів партій, кандидатів у депутати в одномандатному окрузі (використання адмінресурсу).
Забороняється розміщення агітаційних матеріалів та політичної реклами на будинках і в приміщеннях органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій державної та комунальної форми власності (використання адмінресурсу).
Авторам і ведучим телерадіопередач, які є кандидатами у депутати, під час виборчого процесу також забороняється у телерадіопередачах вести передвиборну агітацію.
Забороняється розміщення політичної реклами в одному блоці з комерційною чи соціальною рекламою.
Розміщення носіїв політичної реклами на зовнішній поверхні та всередині транспортних засобів громадського користування, у тому числі таксі, розміщення політичної реклами у приміщеннях та на будівлях станцій метрополітену, автобусних та залізничних вокзалів, портів та аеропортів, а також розповсюдження матеріалів передвиборної агітації, у тому числі політичної реклами, через телерадіотрансляційні або інші інформаційні мережі сповіщання пасажирів та інформаційні табло у приміщеннях станцій та вагонах метрополітену, автобусних та залізничних вокзалів, портів та аеропортів, у транспортних засобах громадського користування забороняється.
Забороняється розповсюдження завідомо недостовірних або наклепницьких відомостей про партію – суб’єкта виборчого процесу або про кандидата у депутати, недостовірний або наклепницький характер яких встановлено у судовому порядку.
Забороняється проводити передвиборну агітацію, що супроводжується наданням виборцям, закладам, установам, організаціям коштів або безоплатно чи на пільгових умовах товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора партії, за умови, що вартість таких товарів не перевищує три відсотки мінімального розміру заробітної плати), послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей. Така передвиборна агітація або надання виборцям, закладам, установам, організаціям коштів або безоплатно чи на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати за або не голосувати за певну партію чи кандидата у депутати або згадуванням назви партії чи імені кандидата, є непрямим підкупом виборців.
Регіональні (місцеві) телерадіоорганізації державної та комунальної форми власності своїми передачами не повинні перекривати передачі передвиборної агітації партій, які транслюються на загальнонаціональних каналах мовлення.
Включення до інформаційних теле- і радіопрограм (випусків новин) передвиборних агітаційних матеріалів партій, у тому числі політичної реклами, забороняється. Усі матеріали передвиборної агітації повинні бути відокремленими від інших матеріалів і означені як такі.
Забороняється переривати передачі передвиборних програм партій рекламою товарів, робіт, послуг та іншими повідомленнями.
Забороняється проведення передвиборної агітації в зарубіжних засобах масової інформації, що діють на території України, а також у зареєстрованих в Україні засобах масової інформації, в яких частка зарубіжної власності перевищує п’ятдесят відсотків.
Забороняється розміщення матеріалів передвиборної агітації, політичної реклами, у тому числі повідомлень про перебіг виборчого процесу, на об’єктах культурної спадщини.
Кандидатам у депутати забороняється використовувати для проведення передвиборної агітації службовий транспорт, зв’язок, устаткування, приміщення, інші об’єкти та ресурси за місцем роботи, службові чи виробничі наради, збори колективу, а також залучати для передвиборної агітації або використовувати для будь-якої роботи, пов’язаної з проведенням передвиборної агітації, таких осіб:
– кандидатам у депутати, які займають посади в органах державної влади чи в інших державних органах, органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування, – посадових та службових осіб органів державної влади чи інших державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (крім осіб, які перебувають на посадах помічника-консультанта народного депутата України);
– кандидатам у депутати, які займають посади, у тому числі за сумісництвом, на підприємствах незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, у закладах, установах, організаціях, військових частинах (формуваннях), утворених відповідно до законів України, – підлеглих їм осіб за місцем роботи (у робочий час) (використання адмінресурсу).
Забороняється виготовлення та розповсюдження друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, що не містять відомостей про замовника друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, установу, яка здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск.
З часу припинення передвиборної агітації забороняються проведення агітаційних заходів, розповсюдження передвиборних агітаційних матеріалів у засобах масової інформації, демонстрація агітаційних фільмів чи кліпів, розповсюдження виборчих листівок, плакатів, інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, в яких розміщено матеріали передвиборної агітації, публічні заклики голосувати за чи не голосувати за партії – суб’єкти виборчого процесу, кандидатів у депутати в одномандатному окрузі або публічна оцінка діяльності цих партій чи кандидатів у депутати. Передвиборні агітаційні матеріали знімаються з 24 години останньої п’ятниці перед днем голосування відповідними службами місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
Перешкоджання здійсненню права на проведення передвиборної агітації, а також порушення встановленого законом порядку проведення такої агітації тягнуть за собою відповідальність, встановлену законами України.
Разом з тим, не можу не звернути увагу й на частину 1 статті 70 Закону України «Про вибори народних депутатів України», який дозволяє кандидатам у депутати розпочати свою агітаційну діяльність на наступний день після їхньої реєстрації. Тобто, норми закону стосовно проведення передвиборчої агітації починають діяти на кандидатів у депутати з моменту набуття ними статусу суб’єкта виборчого процесу.
Але цей закон нічого не говорить про проведення агітації до моменту реєстрації учасників виборчого процесу, що виключає застосування правових засобів впливу на тих мажоритарників, які вже зараз займаються непрямим підкупом виборців та іншими порушеннями виборчого законодавства.
З правової точки зору, по-перше, не існує відповідних норм законодавства, які б передбачали відповідальність за такі дії, а по-друге, відсутній сам суб’єкт відповідальності, який з’являється лише з початком виборчого процесу.
З огляду на це, у політичних партій і майбутніх кандидатів на мажоритарних округах у період між виборами повністю розв’язані руки – до 29 липня 2012 року вони можуть вільно проводити будь-які публічні заходи, роздавати матеріальні блага, всіляко рекламувати свою діяльність. Єдина вимога – не порушувати Конституцію.
Цією прогалиною в законодавстві і користуються політичні гравці, також їх підігріває бажання уникнути неминучого перевищення ліміту виборчого фонду на рекламні матеріали і рекламні площі в ЗМІ, оскільки з правової точки зору досить складно чітко розмежувати кошти, які витрачаються під час виборів та у міжвиборчий період.
Таким чином, залишається реагувати на ці випадки не в правовому, а у інформаційному просторі.
Такими є основні вимоги до обмежень щодо ведення передвиборної агітації, але фантазії і цинізму провладних кандидатів меж немає.
Головне не залишатись осторонь, бо це наша країна, і нам в ній жити!

З повагою, А.Фісунов,
Адвокат, м.Дніпропетровськ.

A propos Nataliya Zubar 2360 Articles
Nataliya Zubar, Maidan Monitoring Information Center, Chair