Останнім часом все частіше ЗМІ, Інтернет вибухають повідомленнями про акції протестів мешканців міст та містечок України проти забудови прибудинкових території, зносу історичних пам’яток. Чи можливо було б ставити вишки мобільного зв’язку в приміщені шиномонтажу , приватного магазину? Чи законне будівництво у вашому подвір’ї?
Плануєте придбати квартиру чи будинок? Чи знаєте, що буде поруч із вашим житлом через 5, 10 років? Всі ці питання можна було б легко вирішити як би громада мала б вільний доступ до генерального плану, якій визначає принципові рішення щодо розвитку, планування, забудови та іншого використання території міста.
Що ж відбувається на справді?
На це питання взялась відповісти Східноукраїнський центр громадських ініціатив разом партнерськими регіонах України.
Саме таким партнером в Кіровоградській області і виступила ГО «Територія успіху». В Кіровоградській області знаходиться 12 міст: 4 – обласного значення, 8 міст районного значення, з них 7 – районні центри.
На адресу міських голів цих території було направлено інформаційні запити із проханням надати копію рішення про затвердження у місті Генплану. Одночасно з цим був проведений контроль веб – сайтів міських рад, який показав, що міські ради використовують їх перш за все як піар-ресурс, а не з метою надання інформації, корисної мешканцям міста та іншим зацікавленим громадянам.
На трьох веб-сайтах (Знам’янка, Кіровоград та Олександрія) існують розділи «План міста», «Карта міста» або «Інформація про місто», які відсилають нас до одного з інформаційних ресурсів – Google або Яндексу.
9 з 12 міськвиконкомів мають офіційні сайти, але жоден з них не дає можливості ознайомитись із матеріалами генерального плану. При цьому жоден міський виконавчий комітет не зміг надати інформацію про розміщення матеріалів генеральних планів у ЗМІ. Аналіз показав, що у переважній кількості міст генеральні плани є застарілими і потребують серйозного корегування.
Відповіді на інформаційні запити Олександрійського та Новоукраїнського міських голів шокували: «…з приводу вказаної в інформаційному запиті інформації, Олександрійська міська рада та її виконавчий комітет рішень не приймав, а міський голова розпоряджень не видавав», хоча Генплан Олександрії був прийнятий ще у 1966 р. і скорегований у 1979 р. Виникає зрозуміле питання: яким же чином приймаються радами рішення щодо використання земельних ділянок (рішення просторового розвитку, архітектурні рішення, рішення про надання в оренду, тощо), якщо обов’язковою вимогою прийняття таких рішень є виконання положень затвердженої містобудівної документації??
Головними проблемами є проблема доступності Генпланів та місце і час, коли і де можна ознайомитися з цим документом.
Генеральні плани території міст Кіровоградської області, як показало дослідження розроблені 40-30 років тому, «наймолодшому» – 10 років. І саме в період розробки цим документам було присвоєно грифи «Таємно», «ДСК». Не зважаючи на зміни в законодавстві, документи так і не стали доступними широким колам громадськості, ніхто грифи з них не знімав.
Надані на інформаційний запит відповіді з боку 7 міськвиконкомів організацією оскаржено у органах прокуратури.
Більш детально з результатами дослідження можна ознайомитись на веб -портал www.cityplan.in.ua, якій створено для того, щоб громадяни знали більше про генеральні плани своїх населених пунктів, про те, як зазначені документи можуть бути корисними в житті звичайної людини. Маючи на руках генплан, мешканці міст можуть легко зорієнтуватися у яких питаннях, пов’язаних з їх проживанням у даному населеному пункті, допоможе генплан та де і як з ним можна ознайомитись.
Важливо знати, що закритість генеральних планів розвитку населених пунктів дає широку можливість застосування «корупційних схем» у забудові окремих територій тощо. При цьому знання генерального плану міста має стати серйозним важелем у захисті громадянами своїх прав – при незаконному виселенні з будинку, конфіскації «для суспільних потреб» об’єктів нерухомості та земельних ділянок тощо.