Звернення
20 червня 2011 р. на розгляд Верховної Ради України внесено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо захисту прав дітей на безпечний інформаційний простір)», згідно з яким пропонується запровадити в Україні відповідальність за «пропаганду гомосексуалізму».
Автори законопроекту визначають, що цей проект закону розроблено з метою протидії пропаганді гомосексуалізму в Україні та забезпечення відповідальності за порушення законодавства у сфері захисту громадського порядку і моральності українського суспільства.
УГСПЛ висловлює свою стурбованість тими наслідками, до яких призведе прийняття такого законопроекту.
У підґрунтя законопроекту закладені уявлення, ніби сексуальні схильності людини не є природною властивістю особи і тому можуть корегуватися за допомогою закону. Це суперечить сучасним уявленням про людську особистість, за якою нормальними визнаються різні моделі поведінки у приватному житті та стосунках із іншими людьми.
Закон, заснований на застарілих уявленнях про людську особистість, безумовно, увійде у протиріччя із іншими нормами законодавства, що базуються на сучасних уявленнях та стандартах.
Законопроект містить терміни, які не визначені із достатньою певністю, що дозволить застосування його положень до поширення будь-якої інформації або щодо будь-якої дискусії, яка згадує або стосується гомосексуалізму. Однак, стаття 34 Конституції гарантує конституційне право людини на свободу думки та слова, вільне вираження своїх поглядів і переконань, вільне збирання, зберігання, використання і поширення інформації усно, письмово або в інший спосіб.
Звісно, це право може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, але відносити поширення інформації щодо гомосексуалізму до «загроз національній безпеці», про що зазначають розробники законопроекту, не ґрунтується на здоровому глузді та будь-яких наукових дослідженнях. Таким чином, зазначений законопроект у разі його прийняття суперечитиме статті 34 Конституції України, а також буде непропорційним втручанням у свободу вираження поглядів і суперечитиме Європейській Конвенції про захист прав людини та практиці Європейського суду з прав людини.
Більше того, законопроекту у разі прийняття скоріше створить загрозу національній безпеці, оскільки ускладнить виконання держаних програм, спрямованих на боротьбу із ВІЛ/СНІД, що передбачені Законами України «Про протидію поширенню хвороб, зумовлених вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ), та правовий і соціальний захист людей, які живуть з ВІЛ» та «Про затвердження Загальнодержавної програми забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції, лікування, догляду та підтримки ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД на 2009-2013 роки», унеможливить ефективне впровадження заходів із профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу серед ЧСЧ (чоловіки, які мають сексуальні стосунки з чоловіками).
Також прийняття законопроекту спричинить невиправдане обмеження права громадян «збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи та демонстрації», гарантованого статею 39 Конституції України, оскільки будь-який публічний захід (пікет, мітинг, хода тощо), спрямований, зокрема, на захист прав людини для представників ЛГБТ-спільноти (гомосексуалів, бісексуалів і трансґендерів), може бути кваліфікований як «пропаганда гомосексуалізму».
У разі прийняття законопроекту також відбудеться диспропорційне й дискримінаційне звуження права на свободу думки та слова однієї соціальної групи при отриманні явної переваги іншою соціальною групою, що суперечитиме статті 24 Конституції України.
Враховуючи все вищевикладене Українська Гельсінська спілка з прав людини рекомендує відхилити при розгляді у першому читанні проект Закону України № 8711 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо захисту прав дітей на безпечний інформаційний простір)».
З повагою,
Володимир Яворський
виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини
http://www.helsinki.org.ua/index.php?id=1319725738
(За лінком також довгий список адресатів звернення)