Державний “моніторинг” мирних зібрань: “бессмьісленньій и беспощадньій”

Допитливий “Майдан Моніторинг“, досліджуючи (завдяки люб’язній підтримці з боку Міжнародного фонду “Відродження“) свободу мирних зібрань в Україні, як і минулого року опитав всі сущі в державі обласні державні адміністрації та їхніх колег з держадміністрацій Києва та Севастополя про:

“інформацію про методологію та результати моніторингу проведення мирних зібрань, здійснюваного у контексті п.1 Указу Президента України від 16.09.98 N 492/98-рп “Про поліпшення діяльності місцевих органів виконавчої влади з реалізації внутрішньої політики”, пп.9 п.4 Типового положення про управління з питань внутрішньої політики та зв’язків з громадськістю обласної і управління (відділ) з питань внутрішньої політики та зв’язків з громадськістю Севастопольської міської державної адміністрації (постанова КМУ№128 від 05.03.08), Положення про Головне управління з питань внутрішньої політики та зв’язків з громадськістю виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) (розпорядження виконавчого органу КМДА від 30.08.2010 № 674)”.

Лише Волинська ОДА прямо зізналася, що не здійснює ніякого моніторингу. Майже всі інші ОДА тими чи іншими словами повідали, що якийсь моніторинг ніби і здійснюється, от тільки методології у нього ніякої нема, бо нема ніякого  нормативно-правового акту, яким би тая методологія визначалася.  У цьому контексті нам дуже сподобалася відповідь Дніпропетровської ОДА: “Жодним нормативно-правовим актом не визначено методологію моніторингу проведення мирних зібрань, а також не визначено, якими мають бути результати такої діяльности”. Скажіть, виникає запитання, нащо тоді про цей моніторинг писати в урядових “положеннях”?

Подекуди, щоправда, щось на зразок методології видумали самі, наприклад: “<…>управління з питань внутрішньої політики керується вимогами додатку 3 розпорядження глави ОДА від 22.04.139” “Про систему інформування голови Запорізької ОДА”: “Громадсько-політичні акції необхідно характеризувати за такою схемою: дата і місце проведення, назва акції та її тематика, учасники, основні гасла, вимоги та пропозиції учасників акції, хід проведення акції (спокійно або з певними інцидентами)”.

Дехто навів яку-не яку загальну статистику, дехто написав про відвідування співробітниками держадміністрацій відповідних зібрань та розгляд вимог учасників тих зібрань.

Але у двох випадках виявилося щось цікавіше.

З Вінницької ОДА повідомили: “Результати моніторингу аналізуються, накопичуються у відповідну інформаційну базу, на їх основі готуються аналітичні довідки для центральних та обласних органів виконавчої влади”. З Донецької ОДА: “інформація про результати надсилається керівництву ОДА, Адміністрації Президента та Кабінету Міністрів України”. З Херсонської ОДА:  “Відповідні інформаційні повідомлення надсилаються до центральних органів влади”.

Тут, ясна річ, нам стало цікаво, а що ж роблять з тією інформацією в АП та КМУ, і чи справді лише кілька ОДА регулярно звітуються про мирні протести перед офісами Януковича та Азарова. Ми і спитали (це, для прикладу – в АП, в КМУ – аналогічно):

“1. Чи здійснюється Адміністрацією Президента України (її структурними підрозділами) збір та/чи аналіз моніторингу проведення мирних зібрань, здійснюваного обласними та у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями (у контексті п.1 Указу Президента України від 16 вересня 1998 року N 492/98-рп “Про поліпшення діяльності місцевих органів виконавчої влади з реалізації внутрішньої політики”, підпункту 9 п.4 Типового положення про управління з питань внутрішньої політики та зв’язків з громадськістю обласної і управління (відділ) з питань внутрішньої політики та зв’язків з громадськістю Севастопольської міської державної адміністрації (постанова Кабінету Міністрів України №128 від 05.03.08), Положення про Головне управління з питань внутрішньої політики та зв’язків з громадськістю виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (розпорядження виконавчого органу КМДА від 30.08.2010 № 674)?

 2. Якщо так – прошу надати інформацію про методологію та результати зазначеної діяльности – за даними 2012 року”.

Відповідь адміністраторів Януковича виглядає так:

Відповідь секретарів Кабміну (надіслана е-мейлом) – так:

На запит від 25.02.2013 р. № 7/13-32, що надійшов до Секретаріату Кабінету Міністрів електронною поштою, в межах компетенції повідомляємо.

Кабінетом Міністрів не здійснюється аналіз моніторингу проведення мирних зібрань.

Враховуючи викладене, запитуваною Вами інформацією Секретаріат Кабінету Міністрів не володіє. 

 Департамент інформації та комунікацій з громадськістю

Секретаріату Кабінету Міністрів України

****

Цікаво, чи багато існує у світі держав, де державні органи та посадовці на коштти платників податків займаються, будучи спонуканими до того нормативими-актами (положеннями хоч “типовими”, чи “нетиповими”) певною діяльністю без усякої методології її здійснення і надсилають не знати як зібрану інформацію до найвищих інституцій влади – невідомо для чого?

Ну, тепер принаймні одну таку державу ми знаємо.

Як можно зараз казати і писати – facepalm.

 

Олександр Северин, к.ю.н.

ІЦ “Майдан Моніторинг”