Фортепіано, віолончель, кларнет і… звуки київського метро. Флейта, гобой і… велосипедний дзвінок. Для німецьких композиторів-
У київському метро майже завжди людно, але водночас ніхто не шумить й голосно не розмовляє – така обставина видалась цікавою для німецької композиторки Кароли Баукгольт. Вона каже, що її слух відкритий до всього й відчуває спрагу почути щось нове. Композиторка розповіла Deutsche Welle, що часто має при собі диктофон. На нього вона й хоче записати звучання київського метро. Сподобались їй і звукові оголошення на ескалаторі: коли піднімаєшся чи спускаєшся, тоді звук мандрує – вгору, вниз.
Карола Баукгольт є однією з трьох відомих композиторів, які викладають під час “Київських міжнародних майстер-класів нової музики”. Семінари відбуваються в рамках міжнародного форуму “Музика молодих”, української бієнале нової музики, який зараз проходить у Києві та Льові. Сама Карола походить з західнонімецького міста Крефельд, живе і працює в Кельні. Її композиторські праці мають багато відзнак і нагород.
Почути в шумі музиці непросто
У Києві, окрім роботи з молодими композиторами-слухачами майстер-класів, Баукгольт прочитала й у Ґете-Інституті лекцію про сприйняття й розуміння шумів і музики. Композиторка поділилась, що особливо любить шуми. Водночас вона ділиться, що почути в шумі музику – дуже цікаво. “Важко знайти якийсь алгоритм шумів, визначити структуру, це не лиш ритм, це незбагненне й комплексне музичне явище, яке вимагає нового розуміння”, – каже вона.
У своїх творах Баукгольт використовує не лише традиційні інструменти, але й найрізноманітніші побутові об’єкти. У представлених нею роботах можна було почути й скреготіння ножа, яким водять по склу, звук, який виникає при відкорковуванні пляшки вина, але також гупотіння коней, шарудіння й дзюрчання. Композиторка наголошує, що мистецтво, музика – теж дослідження, яке вивчає різні підходи, знаходить нові взаємозв’язки.
Говорячи на загал про “нову музику” Баукгольт нарікає, що в Європі люблять слухати музику романтичного періоду, класику, бароко: “Але ж ми не ходимо в одязі тих епох, а носимо свій, сучасний”.
Безплатні концерти і спритні музиканти
Під час форуму-бієнале проходить 15 концертів нової музики. На них представлять цілу низку творів українських та європейських композиторів. Те, що вхід на заходи вільний, – є доброю нагодою зробити нову музику доступнішою, можливо заохотити слухачів, які за гроші не прийшли б на концерт. У цьому упевнений один зі слухачів майстер-класів, молодий німецький композитор Бенйамін Шоєр. Для нього стало приємним сюрпризом, що в Україні викладатиме знана композиторка Карола Баукгольт, з якою він, як каже, відчуває мистецьку спорідненість.
Шоєр представив у Києві свою нову роботу під назвою “Колони”. Щоправда, одному з музикантів київського колективу Ensemble Nostri Temporis довелось проявити неабияку спритність під час виконання твору молодого композитора з Німеччини: він водночас грав на гобої, гармоніці, однією ногою натискав на електричний привід для велосипедного гудка, а іншою – на педаль, за допомогою якої вмикав запис на комп’ютері.
Бієнале нової музики триватиме до 30 березня. Заключний концерт відбудеться в Києві у філармонії. На ньому виступить німецький колектив Ensemble musikFabrik.