Головне управління житлово-комунального господарства, енергетики та зв’язку Вінницької ОДА протягом двох років приховувало документацію конкурсних торгів, необхідну для замовлення ремонту доріг. Такі дії посадових осіб стали запорукою низької конкуренції, наслідки від якої можуть негативно вплинути на розвиток шляхобудівництва в регіоні на роки вперед.
Протягом 2010 – 2012 років, управління провело кілька десятків торгів на суму 38,937 млн. гривень. З них 15,09 млн.(38,75%) потрапили на рахунок фірми «Леон-Ш», яка розміщується за адресою звичайної квартири в м. Калинівка(Вінницька область). Директор успішного товариства з обмеженою відповідальністю, Арменакян Шірак Ішханович, у деякій мірі може завдячувати посадовим особам комітету конкурсних торгів(ККТ) управління. Так, протягом 2010-2011 років, порушуючи статтю 10 ЗУ «Про здійснення державних закупівель», Головуправління не розміщувало документацію конкурсних торгів на офіційному держсайті, відповідно до якої учасники готують свої пропозиції. Таким чином, про торги знало обмежене коло підприємців. Для того, щоб підготувати пропозицію, потенційний учасник був змушений безпосередньо звернутися до посадових осіб комітету конкурсних торгів.
Експерти Центру Політичних Студій та Аналітики(ЦПСА) провели громадський моніторинг «закритих» закупівель Головуправління ЖКГ на предмет ефективності використання бюджетних коштів. В ході дослідження були виявлені наступні тенденції.
1. Протягом 2010 – 2011 років у торгах стабільно приймало участь два товариства – «Леон-Ш» та «Хмільницька будівельна компанія» із м. Хмільник(Вінницька область). Якщо з`являвся третій учасник, його пропозиція відхилялася. Для прикладу, зайвим був ДП «Вінницький облавтодор». Державний гігант пропонував ціну за ремонт доріг нижчу ніж інші учасники. Але некомпетентні менеджери автодору здійснили грубі помилки в оформлені власних пропозицій, внаслідок чого їх робітники залишились без підрядів.
Наступного року у «ХБК» розпочалися проблеми з податковою і технічно компанія не могла прийняти участь у державних торгах. У 2012-ому «Леон-Ш» перемогла у 4-ох відкритих конкурсах Головуправління. Замість «ХБК» постійним опонентом стало ПП «Дорстрой» із м. Христинівка(Черкаська область), яке очолює депутат із фракції Партії регіонів Христинівської райради Роберт Григорян. У 2011 році ПП перемогло у двох тендерах Головуправління ЖКГ сумою більше 1,2 млн. гривень, під час яких за дивним збігом обставин посадові особи управління також не публікували необхідні документації. Єдиним опонентом Дорстрою на торгах виступило ТОВ «Хмільницька будівельна компанія».
2. Головуправління ЖКГ проводило тендери партіями. Для прикладу, у перших числах серпнях 2011 року оголошено про три конкурси, в яких згодом переміг Леон. В кінці серпня 2011 року оголошено також три конкурси. В липні 2012 року оголошено ще чотири тендери. Предмет вище перерахованих закупівель – вибірковий капітальний ремонт. Різнилися тільки об’єми робіт та місця проведення ремонту. Скориставшись Наказом №325 Мінекономрозвитку, посадовці Головуправління мали право звести три-чотири тендери в один, розбивши предмет закупівлі на лоти. Такий технічний прийом, міг заощадити час витрачений на підготовку та проведення торгів працівниками управління ЖКГ, які отримують зарплатню з державних грошей. А також час та ресурси учасників, які готували документи для подачі з пропозицією конкурсних торгів.
Зваживши вище наведені факти, експерти ЦПСА прийшли до наступних висновків.
Конкуренція та недискримінація учасників, як ключові принципи конкурсних торгів, стримувались умисними/некомпетентними діями посадових осіб Головного управління житлово-комунального господарства, енергетики та зв’язку Вінницької ОДА. Як наслідок, уже на етапі підготовки власних пропозицій, бізнесмен мусив особисто звертатися за документацією конкурсних торгів, що могло призвести до змови чи корупції між учасником та замовником.
ККТ не розбив спільні предмети закупівлі на лоти, внаслідок чого посередники, які часом не мають власної лопати, отримують можливість приймати участь у торгах на проведення ремонтів по всій області. Тобто, якщо описи трьох ремонтів доріг у формі лотів знаходяться в одній документацій конкурсних торгів, учасник зобов’язаний підтвердити наявність матеріально-технічної бази для забезпечення таких лотів в одній пропозиції, за які бажає позмагатися. Але, коли три ремонти містяться в трьох різних документаціях, учасник подає три різні пропозиції. Як наслідок, учасник-посередник може зробити три копії підтвердження щодо існування матеріально-технічної бази. Для прикладу «Леон-Ш» за три роки виграв тендери в один час на ремонт доріг у Вінниці, Липовцях, Іллінцях, Оратові; у Старостинцях, Літині, Шаргороді та Гайовому.
Такі умисні/неумисні грубі помилки з боку Головуправління ЖКГ в цілому можуть призвести до неякісного дорожнього покриття в різних куточках Вінницької області. Відсутність повноцінної конкуренції, юридична неграмотність, безініціативність менеджерів ДП «Вінницького облавтодору» та обмеженість інформації щодо проведення відкритих торгів фактично призвели до монополії на конкурси управління Вінницької ОДА з боку однієї фірми. На щастя посадовців та пересічних вінничан, керівництвом ТОВ «Леон-Ш» в усіх пропозиціях була здекларована гарантія на власні роботи протягом 5 років.
Канєвський Гліб
Дослідження було проведено завдяки підтримці американського народу, що була надана через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ЦПСА та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Інтерньюз