Соціальні проблеми внутрішньо переміщених осіб з окупованих територій, їх гострота і різноманіття обумовлює уразливість цієї категорії населення. Актуальними залишаються питання інтеграції у приймаючи громади, адаптації до нових умов існування, отримання освіти абітурієнтами з окупованих територій їх соціалізація та прийняття норм, законів, правил українського суспільства.
Досвід коаліційного проекту “Українська миротворча школа”, в межах якого відбувалась підготовка соціальних посередників, став платформою для розробки та подальшої інституалізації системи соціального тьюторства в Україні. Першим етапом роботи Інформаційного центру “Майдан Моніторинг” у цьому напрямку, стала реалізація проекту “Перша онлайн школа тьюторів для молоді з Криму і Донбасу” за підтримки Фонду Конрада Аденауера.
Автором ідеї проекту стала випускниця Першої Школи соціальних посередників, помічник ректора переміщеного вищого навчального закладу (2014 – 2019 р) – Олена Знаткова.
Власний досвід переселенської блуканини, щоденна робота зі студентами по вирішенню їх специфічних проблем – соціальних, економічних, організаційних, побутових, психологічних, правових, дозволили об’єднати зусилля викладачів переміщених закладів вищої освіти, юристів, психологів, соціологів, студентів, представників інститутів громадянського суспільства задля вироблення моделі соціального тьюторінгу.
24 учасника Школи – представників університетів, органів соціальних служб, керівників благодійних фондів і громадських організацій з Харкова, Києва, Чернівців, Слов’янська Донецької області, Старобільська Луганської області, були залучені до узагальнення кращих практик роботи зі студентами ВПО, розробки професіограмми соціального тьютора та визначення шляхів по впровадженню цієї форми роботи у вищі навчальні заклади України.
Освітня програма проекту , яка була розрахована на 72 академічні години містила у собі теоретичні і практичні модулі та зорієнтована на опанування слухачами тьюторськими, психолого – педагогічними та GR – технологіями, методиками управління конфліктами, інформаційної безпеки, знаннями законодавчих документів стосовно внутрішньо переміщених осіб.
Одним із ключових модулів програми стали психолого-педагогічні тренінги Михаїла Кіпниса – директора ізраїльського Центру родини “Майя” (Тель-Авів), міжнародного тренера, фасилітатора, тренера проекту “Українська Миротворча Школа”, який представив ізраїльську модель “ Міст єднання” та допоміг розробити алгоритм діяльності тьютора, як представника “допоміжної спеціальності».
Досвід “Школи Інформаційної Безпеки” (Наталія Зубар), “Школи соціальний посередників” (Ігор Дубровський), матеріали публічних діалогів ІЦ “Майдан Моніторинг” з питань безпеки та роботи з уразливими категоріями населення поєдналися з практичними кейсами переміщених вищих навчальних закладів, які були презентовані у ході навчального інтенсиву.
Партнерами проекту стали Координаційний Центр переміщених вищих навчальних закладів (м. Київ), Луганський національний університет імені Тараса Шевченко (м. Старобільськ Луганської області).
Матеріали “Першої онлайн Школи тьюторів для молоді з Криму і Донбасу” були обговорені на науково-практичній студентській конференції Харківського соціально-економічного коледжу, у ході прескоференції у Харківському пресс-клубі, на спільній онлайн зустрічі представників Міністерства освіти і науки України, Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, ГО “Восток SOS» та інших громадських об’єднань.
Олена Знаткова