Адміністративна рознарядка і Вікіпедія або як на місцях «потрактували» відповідне доручення Гройсмана

Не дуже приємна новина прийшла із Сум: там місцеві чиновники від освіти вирішили зобов’язати вчителів писати статті у Вікіпедії. Ідея, безумно, гарна, але спосіб, у який те все вилилось, примушує взятись за голову…

Як відомо, 14 січня цього року Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман підписав резолюцію «Про заходи щодо розвитку україномовного розділу Вікіпедії», якими, зокрема, передбачено «внести зміни до навчальних програм з інформатики, географії, історії та літератури для учнів 8–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів щодо використання україномовного розділу відкритої багатомовної мережевої енциклопедії “Вікіпедія”» та всім ЦОВВ та облдержадміністраціям «сприяти наповненню україномовного розділу відкритої багатомовної мережевої енциклопедії “Вікіпедія”».

Але Департамент освіти і науки Сумської ОДА своєрідно потрактував питання, що стосується до його компетенції і видав лист №76 від 27 січня 2017 року, в якому вимагається «активізувати роботу щодо написання статей педагогічними працівниками та учнями». Ну і, звісно, для вчителів  додався ще один звіт, яких і так повно: звітувати про заходу та перелік статей, які були написані вчителями та учнями. Лист спустили по всій освітянській вертикалі.

У такому вигляді він дійшов до однієї із сільських рад Сумської області (назву заретушовано на прохання особи, яка надала його копію).

Дуже складно зрозуміти мотив людей, які вимагають від вчителів того, чого вони не вміють (на те, щоби новачок став більш-менш досвідченим дописувачем Вікіпедії йде, як показує досвід, приблизно 2–4 місяці). Вже не кажучи про те, що у Вікіпедії існує ціла система правил і порад, яких мають дотримуватись всі дописувачі цієї онлайн-енциклопедії. Не завжди новачки після теоретичної частини тренінгу їх відразу запам’ятовують, а тут, як видно, про наявність правил взагалі не згадано побічно: рекомендовано подивіться на сторінку «як створити статтю».

На жаль, результат таких адміністративних дій наперед відомий:

  • по-перше, негативний досвід редагування, якщо створені статті, написані вчителями та їх учнями після такого «мотивуючого» листа від цього Департаменту, будуть вилучені. До слова, негативний досвід через вилучену статтю є однією з головних причин чому новачки йдуть з Вікіпедії;
  • по-друге, негативний імідж Вікіпедії, створений подібною адміністративною рознарядкою. І це те, чого б найменше хотіли дописувачі україномовного розділу Вікіпедії. Насправді освітні ініціативи можуть працювати, коли учасники процесу отримують для себе корисне не тільки в здобутті навичок та вмінь, а й на професійній ниві – і це мотивація. Мотивація через окремий критерій при підвищенні кваліфікації, як наприклад Тут же ми бачимо приклад примусу.

Приємно, що органи влади взялись відразу активно виконувати це доручення Прем’єр-міністра, але спосіб, у який вони взялись то робити «за старою схемою» відверто засмучує.

Правильним варіантом є лише той, коли в цьому беруть участь мотивовані вчителі (не тільки через додаткові можливості, який може надати участь в такому проекті), а й через внутрішню мотивацію – розвиток україномовного енциклопедичного продукту), які пройшли відповідне навчання з основ редагування Вікіпедії. У такому вигляді ефект буде набагато більший як і віддача, що відобразиться, зокрема, і більш якісному поліпшенні статей про міста, містечка і села України.

Сподіваюсь, що до подібних дій, як цей випадок, не вдадуться інші центральні органи виконавчої влади, обласні державні адміністрації та їх структурні підрозділи. У разі, якщо Вам відомо або стане відомо про подібні дії адміністративного примусу, пов’язаного з Вікіпедією, з боку органів влади або місцевого самоврядування, надсилайте інформацію про це (бажано як копії документів) на адресу: kharkivian@gmail.com.

Ми уважно будемо стежити за ситуацією надалі.

P.S. Єдиним позитивом, якщо про це можна говорити у цій ситуації є те, що вчителів хоча б ознайомили із тим, що до Вікіпедії можна писати статті, які групуються у ній за категоріями і бажано мати тут обліковий запис. А також про щорічний міжнародний фотоконкурс «Вікі любить пам’ятки».

 

Сергій Петров, ІЦ «Майдан Моніторинг», дописувач української Вікіпедії.

Acerca de Сергій Петров 249 Articles
історик, аналітик Інформаційного Центру "Майдан Моніторинг" (сайт "Майдан"), громадський активіст, редактор української Вікіпедії