26–27 жовтня в Києві в центрі сімейного розвитку «Дивосвіт» відбувся всеукраїнський Форум відкритої освіти. Ініціаторами Форуму стали Український педагогічний клуб і ще понад два десятки громадсько-педагогічних об’єднань, вищих наукових і навчальних закладів, інноваційних шкіл і освітніх центрів. Основною темою, яку обговорювали експерти з двадцяти регіонів України, стала «Освіта майбутнього у світі, що змінюється». Учасники Форуму звернулися до делегатів III Всеукраїнського з’їзду працівників освіти України з відкритим листом. У листі мова йде про наступне:
Шановні делегати з’їзду!
Можливо, головне, що об’єднує всіх дорослих, – це наші діти, продовження кожного з нас, надія і майбутнє нашої країни. Але майбутнє настане не завтра – воно вже сьогодні сидить за шкільними партами і в студентських аудиторіях. Чи задоволені ми школою, всією системою освіти? Мабуть, частіше ні.
Батьків турбує агресивність шкільного середовища і обурюють грошові побори. Працедавці все голосніше ведуть мову про тотальну неготовність випускників вузів до професійної діяльності. Статус і умови діяльності педагогічних працівників не дозволяють їм ефективно виконувати свою роботу. Медики б’ють на сполох про критичний стан здоров’я молоді, а Всесвітня організація здоров’я стверджує, що Україна посідає перше місце у світі по дитячому алкоголізму. Соціологи звертають увагу на небезпечну тенденцію – молоді українці уявляють своє щасливе життя частіше за кордоном… Але найголовніше – Україна не готова до глобальних викликів сучасності і, в першу чергу, через відсутність виразної і конкретної стратегії розвитку держави і суспільства, вкрай недостатньої уваги, а часом нерозуміння ролі освіти в сучасному житті. Освіта не може й надалі бути окремим замкненим соціальним інститутом, окремою професійною сферою. Настала гостра потреба в освіті всієї країни, наданні всьому процесу розвитку суспільства інноваційного характеру. Причому не на словах, а в реальних діях.
Представляючи експериментальне крило українського педагогічного співтовариства, систему Відкритої освіти, що формується, ми звертаємося до делегатів з’їзду і до керівництва країни із закликом відійти від вузьковідомчого розуміння ролі освіти в житті соціуму і усвідомити те, що освіта неминуче стає відкритою. Майбутнє не приходить само собою, його створюємо ми. Завтрашній день України може бути спроектований і вирощений лише через об’єднання всіх інтелектуальних і творчих сил її громадян. Ми закликаємо з’їзд стати не «виробничою нарадою», яка затвердить графік руху системи освіти на найближчі десять років, а початком серйозної розмови в суспільстві про школу, про майбутнє наших дітей і нашої країни.
Ми звертаємо увагу делегатів на те, що багато проблем, перед якими постала система освіти, вже розв’язано. В інноваційних школах, центрах, на майданчиках Відкритої освіти реалізовані принципи і відпрацьовані технології, які вже сьогодні роблять навчання персоніфікованим, виховання – якісним, освіту – сучасною. Ми готові передати всім накопичений освітній потенціал. Чи готова система освіти змінюватися, як змінилися ми? Чи готові педагоги знов повернути собі гідність і радість творчої праці, які ми зберегли в собі?
Практично всі реформи, які розпочиналися «зверху», не увінчалися успіхом. Якщо ми відповідальні дорослі, чому ми не вчимося на своїх помилках? Якщо ми розуміємо, що громадянське суспільство є необхідною умовою подальшого розвитку країни, то чому ми боїмося його будувати?
Учасники Форуму відкритої освіти, серед яких і народний учитель України Микола Гузик, і Артем Соловейчик, син Симона Соловейчика – автора «Маніфесту педагогіки співпраці» (25-ліття цього ключового для всіх педагогів документа ми відзначаємо нині), і Гордон Драйден з Нової Зеландії, автор світового бестселера «Революція у навчанні», і тисячі людей, що спостерігали за роботою Форуму в онлайн-режимі, впевнені в наших можливостях здолати проблеми, які постали перед нами. Якщо ми будемо разом і будемо відповідальні перед своїм майбутнім.
З’їзд працівників освіти 28 жовтня відкрився і цього ж дня завершується. Форум відкритої освіти свою роботу не припиняє. Ми розпочали відкритий діалог про освіту майбутнього у світі, що змінюється.