Четвертий випуск Школи Соціальних Посередників. Нові знання та навички.

15 лютого 2019 в Харкові 18 активних практиків соціальних трансформацій в Україні отримали сертифікати про успішне завершення навчання в Школі Соціальних Посередників. Навчання розпочалося 17 вересня 2018 року і включало 200 навчальних годин.

Фінальне фото випускників і тренерів. Харків, 15 лютого 2019 року. Фото Малгожати Бічик.

Українська Миротворча Школа визначає соціального посередника як експерта з підготовки та організації інклюзивних багатосторонніх суспільних діалогів в громадах, на територіях яких є актуальні чи потенційні насильницькі конфлікти.

Школа Соціальних Посередників розпочала роботу в 2015, вже 115 практиків отримали сертифікати про закінчення навчального курсу.

Четвертий рік Школи Соціальних Посередників був присвячений конфліктам між групами громадян та представниками влади. Традиційні навчальні модулі були посилені новими, створеними в результаті співпраці з партнерською організацією з Німеччини Kurve Wustrow – Centre for Training and Networking in Nonviolent Action.
Школа включала три п’ятиденних навчальних сесії, які проходили в Харкові в вересні і грудні 2018 року та лютому 2019 року.

Момент навчання. Фото Малгожати Бічик.

Перший навчальний модуль «Конфліктологічна компетентність» включав:
Введення до конфліктології. Аналіз конфлікту. Структура конфлікту. Динаміка конфлікту. Роз’єднуюче та об’єднуюче в конфліктах. Соціальні мережі як людські спільноти. Перспективи миротворчості в Україні – конфлікт концепцій.

Після закінчення спільного навчання студенти отримали індивідуальні практичні завдання – вони мали проаналізувати реальні конфлікти в їх громадах.

Другий модуль «Управління конфліктами через консультативно-переговорні практики» включав:
Управління груповими процесами. Do Nо Harm (місцеві можливості для миру). Переговори: ризики та можливості. Контекст переговорів. Посередництво як консультаційно-переговорна практика. Спільне прийняття рішень. Роль соціальних посередників в інформаційній безпеці.

Після закінчення спільного навчання студенти отримали індивідуальні практичні завдання – вони мали спроектувати групи для спільного ухвалення рішень.

Третій навчальний модуль «Організація спільного ухвалення рішень» включав:
Суспільні порозуміння як основа європейської цивілізації. Залучення до дії; злам бар’єрів у конфлікті. Інформаційна безпека у віртуальному світі. Проектний менеджмент переговорного процесу. Застосування європейських практик партисипації у спільному прийнятті рішень

Застосування європейських практик партисипації у спільному прийнятті рішень – тренер Збігнєв Буяк, асистує Ганна Чуркіна. Фото Малгожати Бічик.

Нові тренінги додані цього року базувалися на знаннях, які координатори Української Миротворчої Школи отримали в Kurve Wustrow – Centre for Training and Networking in Nonviolent Action. Ігор Семиволос взяв участь в тренінгу для тренерів Do No Harm в липні 2018. Наталія Зубар і Ганна Чуркіна взяли участь в тренінгу з управління та оцінки проектів в березні і листопаді 2018.

Нові тренінги учасники Школи зустріли з великим ентузіазмом і зазначили, що будуть використовувати ці нові для них підходи в подальшій роботі. І Do No Harm тренінг, і тренінг з управління та оцінки проектів були оцінені слухачами як дуже структурні та організовані.

Тренінг з управління проектами починається з термінологічного пазла.

Випускниця першого року Школи Соціальних Посередників Олена Знаткова, внутрішньо переміщена особа з Луганську, дебютувала як тренер школи з інтерактивною лекцією про спільне ухвалення рішень і поділилася історіями успіху в її діяльності як соціального посередника.

Олена Знаткова презентує її інтерактивну лекцію. Фото Ганни Чуркіної.

Цього року заявки на навчання в Школі подали 95 осіб, 23 були відібрані для участі і тільки 18 студентів – 12 жінок та 6 чоловіків – успішно завершили навчання. Наші випускники представляли 13 громадських організацій та 1 орган місцевого самоврядування з Донецької, Луганської, Запорізької, Херсонської, Одеської, Харківської та Вінницької областей.

В кінці навчання ми попросили слухачів оцінити нашу роботу і визначити, які знання та навички вони отримали в результаті участі в Школі.

Оцінка слухачами отриманих знань та навичок.

Знання. Теорія конфлікту, Теорія соціальної синергії; Трансформація конфліктів, Діалог як соціальне явище, Теорія організації переговорного процесу, Комунікація в конфлікті, Залучення до спільного ухвалення рішень, Інформаційна безпека, Відмінність між силою і насильством; Do no harm analysis, Аналіз безпеки; Теорія змін, Досвід європейських країн з впровадження соціальних трансформацій, Теорія та практика суспільного договору, Теорія і практика переговорів, Управління і оцінка проектів, Принципи роботи з різними групами, Типи домовленостей в результаті переговорів.

Навички. Аналіз конфліктів, Алгоритм планування змін; Моніторинг розвитку конфліктів, Безпечна поведінка в соціальних мережах, Управління стресом, Модерація переговорів, Активне слухання; Конструювання комунікації в конфлікті, Організація комунікації в конфлікті, Організація роботи з групами, Організація переговорного процесу; Організація діалогових просторів, Залучення до спільного ухвалення рішень; Організація спільного ухвалення рішень – у формі круглого столу, дискусії, Фіксація домовленостей в результаті переговорів.

Кілька слухачів повідомили, що вже ділилися отриманими знаннями в своїх організаціях і громадах, особливо знаннями з управління конфліктами, управління та оцінки проектів та інформаційної безпеки.

Сила Школи полягає не тільки в навчанні, а також в створенні простору для діалогу та мережування різних акторів, в тому числі активістів та представників місцевої влади. Учасники отримали натхнення для трансформації конфліктів в їх громадах та співпраці між собою.

Момент навчання. Фото Малгожати Бічик.

Наприклад, представниця місцевого самоврядування з Донецької області застосувала методи аналізу конфлікту для ресурсного конфлікту, викликаного реформою децентралізації. Вона знайшла глибинні корені конфлікту, виявила акторів конфлікту та проаналізувала можливі сценарії розвитку конфлікту. Вона вирішила залучити місцеву громаду в процес трансформації конфлікту. В результаті діалогу був отриманий реальний і відчутний результат для громади.

Момент навчання. Фото Малгожати Бічик.

Три випускниці – активістка, внутрішньо переміщена особа з Луганську, яка мешкає в Харкові, директор школи і представниця місцевої влади з Донецької області почали співпрацювати для збору подарунків і поширення радості для дітей в селах, які постраждали від конфлікту, називаючи цю діяльність «Ланцюжок добра».

Ми будемо спостерігати за діяльністю наших випускників і поширювати їх досвід та успіхи.

Наталія Зубар, Голова правління Інформаційного центру «Майдан Моніторинг»

В 2018-2019 роках Школа відбувається рамках проекту «Розширення можливостей громадянського суспільства для ненасильницької трансформації конфліктів з державними суб’єктами – Проектна лінія: “Платформа для успішного ненасильницького активізму”», що підтриманий Kurve Wustrow – Centre for Training and Networking in Nonviolent Action у рамках Громадської служби миру, що фінансується Федеральним міністерством з економічної співпраці та розвитку Федеративної республіки Німеччина.”

Українська Миротворча Школа™ – це проект який працює з вересня 2014 року. Мета проекту Українська Миротворча Школа™ – організація взаємодії між організаціями громадянського суспільства, місцевою та державною владою, бізнесом, експертами українськими та міжнародними для управління конфліктами та розвитку людського потенціалу в місцевих громадах України.

Координаторами проекту є громадські організації Центр Близькосхідних Досліджень – AMES (Київ) та Інформаційний центр «Майдан Моніторинг» (Харків).

Nataliya Zubar, Maidan Monitoring Information Center, Chair