Про перші результати проекту «Майдан Моніторинг: Вибори 2012»

Станом на 29 липня 2012 року (переддень офіційного початку виборчої кампанії) нами було оприлюднено на сайті https://maidan.org.ua/vybory2012/ 179 випадків, в яких є ознаки порушення Закону України «Про вибори народних депутатів України».

В регіональному розрізі найбільша кількість таких випадків відбулись у Харківській області (29). Далі йде Дніпропетровська область (19) та місто Київ (18). Серед всіх адміністративно-територіальних одиниць України нами не було виявлено випадків, в яких є ознаки порушення Закону України «Про вибори народних депутатів України» тільки у Львівській області.

Підкуп виборців

Серед типів порушень Закону України «Про вибори народних депутатів України» абсолютним лідером є «Підкуп виборців» (тобто діяння, заборонене п.13 ст.74 Закону), понад 128 фактів. Підкуп виборців ще незареєстрованими кандидатами та політичними партіями здійснювався шляхом:

1. Безоплатної роздачі продукти харчування, яка супроводжувалась інформаційними матеріалами.

Отримувачів продуктових наборів принагідно «знайомили» з майбутніми обранцями. Роздача продуктів, переважно, відбувалась «під свято». Спочатку така роздача продуктових наборів відбувалась персонально (продуктові набори доставлялись до помешкання отримувачів). Але згодом всіх бажаючих отримати продуктові набори «запрошували» з’явитись чи то до районної поліклініки, чи то райвиконкому, чи то до найближчої школи, аби отримати продуктовий набір.

Роздача продуктів харчування практично в усіх випадках супроводжувалась (сумнівним з позицій Закону України «Про захист персональних даних») збором персональних даних.

2. Безоплатної роздачі товарів медичного призначення, яка супроводжувалась інформаційними матеріалами.

Роздавалися ліки, окуляри, прибори для вимірювання тиску або «сертифікати» на отримання товарів медичного призначення. Отримувачів цих товарів також знайомили з майбутніми обранцями.

 3. Роздачі грошей.

Всім бажаючим пропонувалось отримати «матеріальну допомогу» в сумі від 50 грн., завітавши до вказаного місця та пред’явивши паспорт, ідентифікаційний код та (в певних випадках) документ, що підтверджує право на отримання пільг.

Роздача грошей практично в усіх випадках супроводжувалась (сумнівним з позицій Закону України «Про захист персональних даних») збором персональних даних.

4. Роздачі подарунків для дітей.

Зафіксовані факти роздачі: наборів для немовлят, ранців і обладнання для школярів, спортивного інвентаря, грошових призів школярам, які називалися стипендіями. Все це роздавалося разом з агітаційними матеріалами про кандидата в депутата

 5. Передачі державним або комунальним закладам

Медичного обладнання та спорядження; технічних засобів; засобів пересування; засобів зв’язку.

Переважно отримувачами тих «подарунків» були школи, лікарні, відділення зв’язку, підрозділи МВС.

 

Отже, підкуп здійснювався як на індивідуальному рівні (малозабезпечені люди, пенсіонери, пільговики), так і на рівні трудових колективів.

Зафіксовані також випадки підкупу цілих територіальних громад. Переважно такий підкуп реалізовувався у масовому встановлені дитячих майданчиків (наприклад Житомирська область), ремонті прибудинкових доріг, тощо.

Підкуп виборців здійснювали не тільки майбутні кандидати від влади, але й представники опозиційної частини політикуму, що навіть квасом поїли всіх бажаючих.

Зазначимо, що підкуп здійснювався, переважно, через благодійні фонди. Значна більшість яких була зареєстрована у встановленому порядку лише у 2012-му році.


Адміресурс

Другим йде «Адміресурс»,– 63 випадки.

Посадові особи органів місцевої влади активно використовували своє службове становище задля допомоги однопартійцям у проведенні де факто агітаційних заходів, а також для протидії агітації політичних опонентів.

Доволі часто, а у місті Харкові напевне найбільше, адміресурс був застосований при безкоштовній роздачі продуктових наборів. Використовувались приміщення шкіл, лікарень, поліклінік, а також їхній персонал, який примушений був роздавати продукти як в приміщеннях своїх установ, так і розносити їх по домах. Для розносу подарунків додому залучалися також учні шкіл старших класів.

Також адмінресурс був застосований при безкоштовній передачі комунальним та державним установам товарно-матеріальних цінностей. Практично всі такі факти зафіксовані на офіційних веб-сайтах відповідних органів влади та місцевого самоврядування. Посадовці часто-густо витрачали робочій час на супроводження та ПіАр «правильних кандидатів».

Адмінресурс виявлявся й в несподіваних ремонтах та благоустрої. В місті Харкові були зафіксовані масові випадки, коли робітники, що здійснювали ті, чи інші роботи, були всі, як один вдягнуті у рекламні футболки з прізвищами майбутніх, а на зараз,– дійсних кандидатів по мажоритарних округах.

Адмінресурс був застосований також в інших випадках, див. «Обман».

Властиво, що «Адмінресурс» застосовує виключно одна політична сила, яка перебуває при владі.


Обман

Третім йде «Обман» (юридично – порушення умов для вільного формування виборцем своєї волі – ст.6 Закону)- 31 випадок.

Обман, за нашими даними, проявлявся в наступному:

Відвертої брехні

як от бігборди народного депутата Вечірко, що стверджували про мільйонну допомогу лікарні, якої та лікарня не отримувала

Маніпуляцій

у випадках безкоштовної роздачі (придбаних коштом Державного бюджету, в рамках Державної програми) телевізійних цифрових приймачів незаможним громадянам, яку здійснювали… тільки і виключно активісти Партії регіонів;

у випадках, коли заплановані заходи з благоустрою територій, які здійснюються за кошти місцевих бюджетів, «раптом» ставали «за підтримки народного депутата Х, або відомого бізнесмена Y»;

у випадках масового встановлення (наприклад в Дніпропетровській області) дитячих майданчиків коштом місцевих бюджетів, які отримували партійний логотип і «раптом» ставали «за підтримки народного або місцевого депутата Х»;

у випадках, коли безкоштовні медичні послуги (медогляд, аналізи, дослідження) надавалися «за підтримки народного депутата Х, або відомого бізнесмена Y», про що сповіщалося з біл-бордів та інших рекламних засобів.

 

Місцева влада, останні кілька місяців, всіляко намагається переконати селян та міщан в тому, що тільки завдяки (незрозуміло якій) підтримці того чи іншого «добродія» та/або «партії влади», стрімко покращується якість життя. До всякої буденної та давно запланованої справи, чи то до ремонту під’їзду,  чи дороги, чи прибирання сміття з вулиць, чи впорядкування парку, скверу, дитмайданчику обов’язково додається «за підтримки партії такої то», за «підтримки добродія такого то». При тому перевірити наявність і суть такої «підтримки» виборець не має змоги та/чи ефективних механізмів. Варто відзначити, що ескалація турботи про побутові умови членів територіальних громад з боку місцевої влади почалась з травня цього року, саме тоді, коли були остаточно визначені «мажоритарники» від «партії влади».

Найбільшого поширення такі написи набули у місті Харкові, де сам міський голова разом з «добродієм таким то» вибачались за тимчасові незручності, пов’язані з покращенням скверу, чи парку.


Також нами зафіксовані задокументовані випадки «Порушення порядку агітації» (7), «Порушення принципу рівності» (3), «Порушення порядку фінансування» (3), «Примусу» (2), «Насильства» (1), «Порушення прав ЗМІ» (1).

Стосовно того, чи вважати описані випадки правопорушеннями до офіційного початку виборчого процесу та до реєстрації кандидатів, читайте юридичний аналіз тут.

Однак, частина з скарг, відображених на нашій карті, є довготривалими. Наприклад, дитячий майданчик, побудований коштом міського бюджету, з написом Партія така-то, нікуди не дінеться з офіційним початком кампанії.

Ця довиборча історія, хоч і не описує в переважній більшості своїй правопорушення, має велике значення для оцінки того, як формувалися настрої виборців.

 

Опісля початку виборчого процесу ми очікуємо зменшення випадків «благодійного» підкупу виборців, з огляду на очевидність порушення Закону. Натомість, спостерігатиметься збільшення випадків «Порушення порядку агітації», «Порушення принципу рівності», Порушення порядку фінансування». Але найбільш тривожним ми вважаємо ескалацію «Примусу», «Насильства», «Порушення принципу рівності» та «Порушення прав ЗМІ».  І перший тиждень від початку виборчої кампанії це підтверджує.

 

Наталка Зубар, Віктор Гарбар, Олександр Северин

 

ПС. З 30 липня всі скарги на нашій карті супроводжуються юридичними коментарями. Запрошуємо зацікавлених осіб користуватися! https://maidan.org.ua/vybory2012/

 

Довідка: Проект «Майдан Моніторинг: Вибори 2012» здійснюється ГІМЦ “Всесвіт” – ВГО “Альянс Майдан” за підтримки Міжнародного фонду “Відродження. Метою проекту є сприяння усвідомленому, вільному волевиявленню на виборах народних депутатів України 2012 року, зростанню активності виборців, підвищення суспільної нетерпимості до фактів порушення виборчого законодавства та прав виборців. Проект не пов’язаний з жодною політичною силою, або кандидатом у депутати. Проект відкритий для всіх політичних сили та кандидатів у депутати, які розуміють, що будь яке порушення виборчого законодавства може спричинити викривлення волевиявлення виборців, що жодне порушення виборчого законодавства не має залишитися поза увагою суспільства та компетентних органів влади та готові практично сприяти попередженню порушень виборчого законодавства.

English version of this article is available here

Über Nataliya Zubar 2351 Artikel
Nataliya Zubar, Maidan Monitoring Information Center, Chair