Групи інформаційної самодопомоги як розвиток Школи Інформаційної Безпеки

Школа Інформаційної Безпеки  — це відповідь Інформаційного центру «Майдан Моніторинг» на виклики, які постають перед українським суспільством і державою. Це і гібридна війна, і пандемія COVID-19, і некваліфікована влада, і схильність більшості суспільства вірити у всілякі чудеса.

Ми вчимо людей,– тих, що усвідомили, або відчули потребу,— навичкам інформаційної гігієни, практикам організації та підтримки груп, шо мають спільні інтереси, навичкам ефективного спілкування з опонентами, а також практикам безпечного існування в інформаційному та кіберпросторах.

Ми розглядаємо Школу Інформаційної Безпеки як складову загального процесу суспільних змін в Україні: від пост-совєтського псевдо-суспільства до суспільства сучасного, цивілізованого, європейського.

Школа Інформаційної Безпеки вчить:

  1. Як практикувати інформаційну гігієну індивідуально і як поширити цю практику на своє оточення.
  2. Як сформувати невразливість до шкідливих, маніпулятивних та ворожих інформаційних впливів індивідуально і як поширити її на своє оточення.
  3. Як усвідомити цінність свого унікального життя через розуміння свого невід`ємного права на свободу і гідність, і як допомогти оточуючим ті європейські цінності та невід’ємні права усвідомити.
  4. Як спільно обстоювати спільні інтереси та захищати свої права у взаємодії з представниками влади різних рівнів.

Громадяни, що пройшли вишкіл Школи Інформаційної Безпеки стають агентами змін, вони активно формують навколо себе зручне і безпечне середовище, залучають до такої роботи оточуючих.

Вони впливають на поведінку урядовців, чиновників місцевого самоврядування, піарників політичних партій та громадських організацій, освітян, науковців, медиків, артистів, спортсменів, релігійних лідерів та інших лідерів думок, заохочуючи їх до навчання, вдосконалення навичок і перетворення на відповідальних громадян України.

Спільна розробка учасників Школи в 2021 році.

За час, що минув від початку проекту Школа Інформаційної Безпеки в 2014 році і до жовтня 2021, ми провели окремі тренінги для 5500 людей з 16 областей України напрацювали значний обсяг навчально-методичних матеріалів, розробили і впровадили інструменти спілкування слухачів та випускників, обміну досвідом, обговорення актуальних проблем поточної діяльності, аналізу нових викликів інформаційної війни, пошуку ефективних відповідей на ті виклики. Завдяки підтримці Європейського Союзу в співпраці з Black Sea Trust for Regional Cooperation в 2021 році ми мали можливість навчити 50 людей повному циклу Школи, який складав 28 годин інтерактивного навчання, 14 годин самостійної роботи та 48 годин семінарів для обміну досвідом, в результаті була створена Спільна стратегія громадського руху протидії інформаційній агресії Російської Федерації.

Склад навчальних програм Школи Інформаційної Безпеки  постійно оновлюється, додаються нові модулі, слухачі отримують сучасні знання та навички. Наприклад, в останньому циклі Школи Інформаційної Безпеки  слухачі отримали ґрунтовну підготовку зі створення та підтримки груп інформаційної самодопомоги та створення однохвилинних відео.

Традиційно, в навчальних програмах Школи Інформаційної Безпеки  особливу увагу приділяється ознайомленню слухачів з началами нейронауки, принципами організації соціальних мереж, правилам поводження в мережі Інтернет (користування електронною поштою, соціальними мережами, додатками, месенджерами, відеоконференціями та іншими засобами спілкування) з метою захисту приватності та убезпечення референтного кола від можливих злочинних посягань, а також практикам правильного та ефективного використання комп’ютерів та програмного забезпечення.

Мережа груп самодопомоги нами підтримується і розвивається. До нашої спільноти долучаються нові люди, які налаштовані на тривалу роботу в громаді.

Останнім часом був розроблений і успішно апробований новий модуль Школи „Як організовувати дистанційну роботу і навчання, отримуючи максимум користі і задоволення і мінімум втоми та негативних емоцій“. Цей модуль, як показали наші дослідження, є на часі, враховуючі пандемію COVID-19. Ми розглядаємо його як засіб поширення інформації про Школу і залучення нових людей.

При розробці навчально-методичних матеріалів Школи ми постійно спілкуємось з українськими колегами, а також з експертами країн НАТО і ЄС.

Подальший розвиток Школи Інформаційної Безпеки  ми бачимо в:

  1. Популяризації історій успіху наших випускників та інструментів, якими вони оволоділи за нашої допомоги.
  2. Розширенні співпраці з експертами з інформаційної безпеки країн НАТО та ЄС.
  3. Вдосконаленні існуючих та створення нових форм та інструментів підтримки випускників Школи.
  4. Розробці і впровадженню інструментів моніторингу поведінки поведінку урядовців, чиновників місцевого самоврядування, піарників політичних партій та громадських організацій, освітян, науковців, медиків, артистів, спортсменів, релігійних лідерів в інформаційному просторі України.
  5. Введенню в навчальну програму Школи елементів нашої Школи Соціальних Посередників задля посилення груп інформаційної самодопомоги та перетворення їх на групи оборони спільних інтересів.
  6. Популяризації Школи Інформаційної Безпеки, залучення до навчання державних службовців, бізнесменів та їхніх працівників. Розробку комерційних навчальних продуктів, орієнтованих на специфіку і потреби цільових груп.

Ми висловлюємо глибоку подяку Європейському Союзу та Black Sea Trust for Regional Cooperation за підтримку нашого проекту „Групи інформаційної самодопомоги“, який дозволив нам підготувати лідерів таких груп, і дав нам натхнення розвивати і популяризувати Школу Інформаційної Безпеки.

Як виникла ідея груп інформаційної самодопомоги читайте тут “Моліться, бо завтра буде кінець світу”: як активістка з Вінниці бореться з фейками про COVID-19

Acerca de Nataliya Zubar 2361 Articles
Nataliya Zubar, Maidan Monitoring Information Center, Chair