Увага! Ця сторінка не призначена для поширення. Це поки робота в процесі work in progress. Будь ласка, не поширюйте її публічно!

Відеоматеріали та квести на цій сторінці підготовані в березні та квітні 2020 року в рамках навчання вчителів в Харкові та держслужбовців в Вінниці, яке було заплановано  раніше проводити наживо, але через карантин переведене онлайн. Навчання обох груп триває.

Курс. Вступ в інформаційну безпеку.

Quest 0 / Вступний квест  Задачка про дзвони 

Зверніть увагу, що до всіх лекцій записаний живий чат, який відбувався під час трансляції.

Лекція 1. Вступ. Факти, фейки і сміття

Презентація до лекції Як відрізняти дезінформацію і сміття в медіа 

Рекомендоване читання після лекції

Українські ЗМІ повідомили про науковий факт існування русалок! Чим це загрожує євроінтеграції України?

Quest 1 / Вправа на закріплення лекції 1 Факт, брехня чи сміття

Лекція 2. Когнітивні викривлення

Презентація до лекції Когнітивні викривлення. Вступ

Рекомендоване читання

Quest 2 / Підготовчий до лекції 3. Завдання на дослідження інформації  

Лекція 3. Як розповсюджується інформація і віруси в соціальних мережах (дві частини)

Презентація до лекції Як працюють соціальні мережі

Quest 3 / Вправа на закріплення лекції 2 та для підготовки лекції 4 / Евристика доступності

Лекція 4. Статистика проти епідемій – вірусних і інформаційних

Рекомендоване читання після лекції

Ольга Малишева: Як виграти інформвійну. Частина 1. Війна соціальних емоцій

(2do – розбити статтю на частини і додати на її основі квестів і вправ)

Quest 4 / Вправа на закріплення лекції 4 і підготовку до лекції 5  / Вправа “Зміни профіль”

Лекція 5. Психологія і кібернетика поширення панічної інформації

(в процесі підготовки – відбудеться 5 травня 2020)

Рекомендоване читання

Держава, яка сторіччями пригнічує допитливість

Матеріал до наступних лекцій

Рекомендоване читання до всього курсу

  • Деніел Канеман. «Мислення швидке й повільне» (лінк на Наш формат) або в оригіналі Daniel Kahneman. Thinking, Fast and Slow (link to Amazon)
  • Alex “Sandy” Pentland. Social Physics: How Social Networks Can Make Us Smarter (link to Amazon)
  • Браян Крістіан, Том Гріффітс. «Життя за алгоритмами. Ефективний спосіб знайти квартиру, кохання і парковку» (лінк на Наш формат)
  • Philip Tetlock, Dan Gardner. Superforecasting: The Art and Science of Prediction (link to Amazon)

2do – зробити конспекти деяких частин цих книг, додати ті, що вже є, перевірити з експертом з копірайту чистоту використання

Технічна побудова проєкту – попередня чернетка.

Для побудови елементів проєкту використовуються безкоштовні, загальнодоступні, популярні і надійні інтернет-сервіси – Youtube, google forms, google docs. Для створення платформи агрегатора курсу використовуватиметься цей сайт (який працює безперебійно з 2000 року), який побудований на платформі WordPress з відповідними plugins для організації онлайн навчання – ймовірно LearnPress.

Всі практичні завдання курсу, результати яких використовуватимуться для оцінювання, будуть автоматично записуватися в google sheets. Приклад такого листа тут – це відповіді на вступний квест про дзвони 

Деякі практичні вправи курсу відбуватимуться в сервісах соціальних мереж та месенджерах – як мінімум в таких як facebook, facebook messenger, instagram, viber, а в залежності від преференцій слухачів можуть бути додані інші сервіси.

Зміст навчальної програми

Тривалість повного набору тренінгів Школи інформбезпеки в доонлайнову епоху  становила 18 годин (три дні по 6 годин роботи).

Для всіх модулей підготовані презентації і навчальні матеріали, які треба привести до одного стилю, розбити на невеликі частини для проходження онлайн та додати тести і квести для перевірки засвоєння матеріалу.

Новий курс планується зробити з таких частин

Частина 1. Як людина ухвалює рішення? Психологія і нейрофізіологія

  • Психологія комунікацій
  • Когнітивна безпека
  • Механізми нейрофізіологічого впливу на людину за допомоги медіа
  • Як пов’язані кібербезпека та психологія
  • Як виявляти неправдиву і небезпечну інформацію
  • Особиста безпека в інтернет сервісах соціальних мереж (нових медіа)
  • Використання материнських почуттів в інформаційній війні

Частина 2. Вплив соціуму і історичної пам’яті на ухвалення рішень людиною

  • Як працюють соціальні мережі як людські спільноти.
  • Як відрізняти ботів від людей, як і навіщо працюють тролі.
  • Роль посередників в поширенні інформації
  • Захист від психологічних операцій, як виявляти спецоперації в інтернеті.

Частина 3. Як людина може створити власну систему ухвалення усвідомлених рішень та розвитку критичного мислення в сучасних умовах України

  • Способи поширення інформаційної гігієни в свойому оточенні
  • Огляд ресурсів для самоосвіти
  • Вікіпедія та національна інформаційна політика та безпека
  • Джерелознавство в Інтернеті та медіа
  • Колективна протидія спеціальним інформаційним операціям

Тренери школи

(всі – члени Інформаційного центру “Майдан Моніторинг”)

  • Наталія Зубар, Харків
  • Оксана Яцюк, Вінниця
  • Лариса Полулях, Вінниця
  • Сергій Петров, Харків

Ось ми всі четверо під час Школи Інформаційної Безпеки в Харкові, 25 жовтня 2019 року