ЗАЯВА Української Національної Платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства

ЗАЯВА
Української Національної Платформи
Форуму громадянського суспільства Східного партнерства
Ми, учасники Національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства, представники громадських, профспілкових та підприємницьких організацій та асоціацій України, застерігаємо проти небезпеки законодавчого запровадження цензури в Україні, що її несе в собі законопроект «Про внесення змін до Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України щодо посилення відповідальності за посягання на честь, гідність та ділову репутацію людини» (№ 11013).

Законопроект запроваджує кримінальну відповідальність за наклеп (умисне поширення завідомо неправдивих відомостей, що ганьблять честь і гідність іншої особи або підривають його репутацію). Зокрема, норми проекту закону передбачають покарання у вигляді позбавлення волі строком від 2 до 5 років.

Ми стурбовані тим,що запровадження кримінальної відповідальності за наклеп продовжує низку репресивних законодавчих ініціатив. Подібна практика загалом продовжує тенденцію до звуження прав та свобод громадян і, зокрема, утисків свободи слова. Згаданий законопроект ставить під загрозу жанр журналістського розслідування, який лише започаткований у країні й дає перші приклади реального позитивного впливу на покращення ситуації в певних сферах суспільного життя і у вирішенні нагальних проблем громадян. Загалом пропонований законопроект ставить під загрозу саме існування журналістської професії, яка можлива лише в умовах свободи та критичного погляду на речі.

Ми нагадуємо, що під час підготовки нової редакції Кримінального кодексу України Верховна Рада чітко висловилась щодо відсутності у ньому статті про відповідальність за наклеп, що стало однією з підстав вважати питання про поширення неправдивої інформації цілком урегульованим, і впродовж десятиліття зафіксувати позитивні зміни в політичній і правовій культурі України саме з погляду декриміналізації питання дифамації.

Ми звертаємо увагу на те, що небезпечна ймовірність прийняття закону приурочена до часу виборів народних депутатів України, коли саме на журналістів покладається місія неупередженого і активного інформування суспільства про виборчий процес.

Ми переконані, що цей небезпечний законопроект стосується не лише прав журналістів, але й усіх громадян, і є загрозою для всього громадянського суспільства. Ми впевнені, що тільки свобода інформації й критичне мислення дають змогу пересічним громадянам робити свідомі рішення в їхньому повсякденному житті. Цей законопроект у разі його ухвалення не тільки поховає журналістську професію, але завдасть непоправного удару по кожному громадянину України, оскільки в інформаційному просторі зникне можливість критичного погляду та аналізу суспільних, політичних і економічних процесів у країні. А відтак кожен громадянин буде відрізаний від альтернативних точок зору та варіантів рішень.

Ми застерігаємо, що ухвалення законопроекту № 11013 стане ще одним кроком України, який ще більше віддалятиме її від європейської перспективи. Адже свобода слова та самовираження є однією із засадничих європейських цінностей. А декриміналізація дифамації стала однією із першорядних тем роботи учасників Форуму громадянського суспільства Східного партнерства.

Ми закликаємо:
народних депутатів України — проголосувати за відхилення законопроекту і в жодному випадку не ухвалювати законопроект у другому читанні;
Президента України В. Ф. Януковича — не підписувати закон у разі його ухвалення;
українську громадськість та міжнародну спільноту — активно виступити на захист свободи слова та журналістської діяльності в Україні.

*****

Голова Ради Лабораторії законодавчих ініціатив, Національний координатор по Україні Платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства Ігор Когут:

Журналістика не може бути безвідповідальною, якщо мова йде про професійні ЗМІ. Маємо усвідомлювати, що соціальна відповідальність, підтвердження інформації, висвітлення різних точок зору на одну проблему – це аспекти професійності журналістики. Від журналіста потребується усвідомлення того, що медіа (як контр-влада) проявляє себе у щоденній пильності, презумпції недовіри до владоможців та контролю за їх діяльністю, й цим вони здатні як возвеличити людину, так і принизити її. Втім, запровадження кримінальної відповідальності за наклеп у країні, де немає довіри до правоохоронної системи та суду, де влада не збирається позбавляти себе контролю та впливу на правосуддя, має неоднозначне сприйняття. І ми переконані, що такий шлях України до європейських стандартів та цінностей не є правильним.
Заганяти ЗМІ та громадські організації в ситуацію самоцензури, постійного страху та підозри – не є європейським шляхом. Саме через це ми, представники громадських організацій України, учасники Національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства, закликаємо українських політиків, українську владу відмовитися від змін до Кримінального кодексу сьогодні й надалі, вирішуючи проблеми відповідальності за наклеп іншими способами – зокрема підвищуючи прозорість діяльності влади, підзвітності обраних посадовців, запровадження прозорості у питаннях власності на ЗМІ. І звичайно, цією заявою Національна платформа Форуму громадянського суспільства Східного партнерства ще раз вказує на необхідність реформування судової та правоохоронної систем, втілюючи відповідність європейським стандартам, тим принципам, які довели свої гуманізм та повагу до прав людини у країнах Європейського Союзу та інших демократичних країнах світу.