З’ясування позитивних та проблемних аспектів діяльності Центру надання адміністративних послуг відбулось під час проведення фокус-групи з представниками Городнянської райдержадміністрації 11 вересня 2014 року. Для обговорення якості обслуговування фізичних та юридичних осіб Городнянщини зібрались: заступник голови Городнянської РДА Олександр Верхуша, завідувач сектору адміністративних послуг (керівник ЦНАПу) Світлана Шпигар, завідувач Городнянського районного сектору Управління державної міграційної служби Олександр Буй, начальник реєстраційної служби Городнянського районного управління юстиції Юрій Ткач та державний реєстратор РС Городнянського РУЮ Світлана Демянцева. Захід організовано та проведено чернігівською громадською організацією Центр «Доброчин».
Центр надання адмінпослуг як постійно діючий робочий орган Городнянської районної державної адміністрації працює з квітня 2013 р. і надає суб’єктам звернень 27 послуг, в тому числі 10 – дозвільного характеру. Найбільш популярні – оформлення та видача паспорта громадянина України вперше по досягненню 16-річного віку, видача посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини багатодітної сім’ї, затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність або в оренду, надання дозволу на виділення в натурі (на місцевості) земельної ділянки.
Відповідно до розпорядження КМУ від 16 травня 2014 р. № 523-р з 1 жовтня 2014 року виключно через ЦНАПи має відбуватися державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб, які мають намір стати підприємцем і надання ще 18 послуг реєстраційної служби, пов’язаних з держреєстрацією юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, громадських об’єднань та друкованих засобів масової інформації з місцевою сферою розповсюдження, також через ЦНАПи мають надаватися послуги міграційної служби, а з 1 січня 2015 року – послуги, що пов’язані з державною реєстрацією земельних ділянок та деякі інші. Проте аналіз можливостей організації надання вказаних послуг через ЦНАП виявляє що це, якнайменше, призведе до збільшення кількості процедурних дій, що вимагаються для отримання адміністративних послуг, та збільшить термін їх надання, що ніяк не сприятиме покращенню доступності та зручності для суб’єктів звернень. Наприклад, такі послуги як реєстрація місця проживання особи та зняття з реєстрації місця проживання надаються міграційною службою невідкладно (згідно закону – в день подання особою документів) – тобто зараз для отримання послуги достатньо одного звернення, а в разі отримання послуги через адміністратора потрібно здійснити мінімум два візити до ЦНАПу. Надання розширеного переліку адмінпослуг потребує збільшення штату ЦНАПу (при тому, що можливість перерозподілу спеціалістів відсутня) та витрат на його утримання. Великою проблемою і перешкодою для організації ефективної взаємодії з суб’єктами надання послуг є відсутність електронних інформаційних баз даних.
Отже, у зв’язку з затвердженням Кабміном переліку адміністративних послуг органів виконавчої влади, які надаються через ЦНАПи, на рівні ЦНАПу райдержадміністрації виникає більше запитань, ніж відповідей. На сьогодні оптимальним варіантом надання розширеного переліку адмінпослуг в Городнянському ЦНАПі видається формат не єдиного вікна, коли один адміністратор забезпечуватиме прийом та обробку звернень з кількох десятків видів послуг, а єдиного офісу, коли в одному приміщені розташовані спеціалісти профільних служб. Проте з одного боку, Закон «Про адміністративні послуги» такого варіанту не передбачає, він є єдиний для ЦНАПів всіх рівнів, а орієнтований і враховує потреби і можливості великих міст (і відповідно великих ЦНАПів), а з другого боку, враховуючи те, що всі суб’єкти надання адмінпослуг в Городні розташовані в центрі міста на відстані максимум 5 хвилин ходу один від одного, чи є сенс витрачати кошти (яких місцевий бюджет наразі немає) на розширення ЦНАПу, якщо споживачі послуг не відчують якісних змін.
* * *
Метою проекту «Підвищення ефективності діяльності Центрів надання адміністративних послуг Чернігівщини через громадський моніторинг та лобіювання пропозицій», що здійснюється Центром «Доброчин» за підтримки Програми «Громадянське суспільство та належне врядування» Міжнародного фонду “Відродження”, є громадський моніторинг та оцінка діяльності ЦНАП Чернігівської області для забезпечення надання якісних послуг усім категоріям споживачів.