11-12 грудня 2015 року активісти з Луганщини, Тернопільщини, Київщини, Донеччини та Харківщини зібрались на міжнародному семінарі – «Нові можливості для екологічного, культурного та освітнього туризму на Слобожанщині», що відбувся на базі Української Миротворчої Школи та ІЦ «Майдан Моніторинг». Метою семінару стало створення єдиної концепції сталого туризму.
Спершу учасники обговорили напрямки туризму, в яких мали досвід роботи :
- сільський зелений
- екотуризм
- етнотуризм
- подієвий туризм
Інновація – щось нове, що спрямоване на саморозвиток і до цього не повторювалось. Будь – який соціальний проект є втіленням в життя інновацій, тому варто випрацювати цікаві ідеї.
В рамках адміністративно-територіальної реформи об’єднались в громади на папері, але по факту – немає факторів, які вмотивовують їх бути разом.
Громади – люди, що живуть на єдиній території, де є спільна проблематика, і туризм може їх об’єднати у прагненні розвивати власні території та мати власні робочі місця
Інновації в громаді мають починатись з відповідей на наступні запитання:
1. В чому особливості одиничного, групового та колективного суб’єкта інноваційної діяльності?
2. Чи кожна людина чи група людей може стати суб’єктом інноваційної діяльності?
3. Якими якостями має володіти особистість, чи здатна вона стати носієм інноваційної культури?
4. Яким мають бути механізми міжособистісної взаємодії в групі, що прагне до оволодівання груповою інноваційною культурою?
Туризм має випрацювати максимальний соціальний ефект і дати відповідь на запитання:
Як наш туристичний процес впливає на місцеве населення? Яку користь він несе?
З форумних обговорень:
Садиба Дениса та Наталії з Лиману за 90 км від місця розмежування. Має перевагу – ріку, де можна проводити риболовлю, скоро буде лазня. Тут сприятливі умови для поширення «чоловічого туризму», а також для майстер – класів з приготування риби, вирощування худоби.
На Тернопільщині є гостра потреба якісної інформаційної кампанії та підвищення якості послуг, що отримують туристи.
На Полтавщині є потреба моніторити місцевий бюджет, зокрема статтю застосовуючи фаховий аудит. Він хоче створити туристичний інформаційний сайт для популяризації туризму на Полтавщині. В Олени з с. Опішня є харизма, що є рушієм зеленого туризму на Полтавщині, також вивчає та популяризує законодавство у сфері туризму, з допомогою інструментів громадянського суспільства допомагає іншим, хто заходить в цю галузь.
Один з прикладів ефективної співпраці – «Весела садиба» .
На Харківщині є потреба створити кемпінг у Люботині для відпочинку туристів. Вони створили еко-табір «Волонтерський» та інші освітньо-екологічні заходи, спрямовані на сталий розвиток. Тут є соляні шахти, парки зі старими деревами.
На Луганщині є потреба вивчати історію, створювати місцеві казки та легенди, є можливості для екстремального туризму.
В Пісочині є хороше об’єднання влади та громади, проте зараз треба переробити можливості для розвитку молоді, надання комфорту місцевим жителям та приїжджим туристам.
Місцева влада у кожному регіоні веде себе по-різному, тому це або ризик, або допомога.
Алгоритм розробки інвестиційної стратегії:
Базовий аналіз: Профіль громади та її потреб
Критичні питанні:
- Розвиток підприємництва та інфраструктури бізнесу
- Збереження та розширення регіонального бізнесу, підтримка експорту, зміна імпорту
- Стосунки і зв’язки з інвесторами, залучення в регіон іноземного капіталу
SWOT – аналіз:
- Оцінка інвестиційної конкурентно спроможності (зовнішні чинники)
- Оцінка інвестиційної конкурентно спроможності (внутрішні чинники)
Стратегічні бачення результатів:
Сформований позитивний імідж об’єкту інвестування (Держава, регіон, галузь)
Вважаємо, що те, що ми показуємо групам – це те, що формує їхній світогляд.
Ми маємо залишити в стратегії розвитку туризму.
Коаліція особистостей та організацій, що надають послуги туризму за такими цінностями:
Екологія, просвітництво, емоції за принципами – оберіть мандрівку для себе.
Кожна ідея має мати інфраструктуру, пристосовану для безпеки та комфорту людей. Ми повинні зараз створити спільний простір.
З досвіду Ярослава Холодецького, польського інвестора, який зацікавлений у розвитку туризму в Україні:
«Подорожуючи по всьому світу, я зупинявся в багатьох готелях, проте вони всі були однакові. Я хотів створювати тематичні готелі. Комунізм та війна забрали в нас мистецтво. Створюючи для прикладу готель «Шопен», я запустив щовечірні концерти класичної музики, тут є лише 30 номерів, проте кожна кімната має власну назву та тематику. Окрім проживання можна в кімнаті трішки вивчити історію місцевості, де ти живеш. Для мене дуже важливі деталі, бо в старих будинках треба залишити все максимально автентичним – від текстилю штор до вимикачів світла. Меблі у нас з польської фабрики, проте в стилі кожного готелю. Це важливо не лише для комфорту, але й для створення родинного кооперативу. Якщо ми щось робимо разом, то разом несемо відповідальність за якість послуг, які надаємо. Ми ніколи не втрачаємо можливості здобувати досвід та підвищувати кваліфікацію. Кожен працівник отримує на роботі велосипед, і якщо їздить на велосипеді – то отримує 150 злотих преміальних за цей приклад. У номерах є картини та книжки, що тематично прив’язані до номерів. Інтелігентні, причетні до культури люди не поїдуть в готелі з золотими ліжками… До вас не приїде вся Європа, проте приїдуть ті, у яких буде потреба перебувати в Україні, і потрібно створити такі переваги, аби вас обирали».
За пропозицією модератора форуму Ігоря Дубровського учасники форуму розробляли “етно-комплекси”.
“Варто розробляти спільний проект, який буде особливий на місцях, і приваблюватиме гостей специфікою особливого місця, а також буде повноцінно інформаційно оснащено. Тут будуть укладатись міцні соціальні зв’язки через спільну інфраструктуру. Варто запускати живі музеї. Є гостра потреба для створення туристичних маршрутів для велосипедів, коней, байдарок і тп”.
Неможливо уявити собі зараз об’єднання, що буде утворене без цінностей, що об’єднують.
В Польщі важливо, щоб готельні комплекси сповідували 10 цінностей:
1. Спільна гостинність
2. Прив’язка до історичної та культурної спадщини міста.
3. Унікальність об’єктів та його історія
4. Культура харчування та обслуговування
5. В кухні сезонне та здорове харчування
6. Здоровий спосіб життя в гармонії з природою
7. Промоція культури та побутово-історичних аспектів кожної місцевості
8. Розвиток локальних громад із залученням дітей та молоді
9. Ретельність ведення бізнесу та висока якість наданих послуг
10. Охорона зовнішнього середовища
Першочергові завдання форуму:
1. Створити прототип мережі та поіменну команду. Варто чітко обміркувати соціальний ефект для оздоровлення громади.
2. Залучити експертів та фахівців
3. Створити команди на місцях, визначити потреби усіх цільових аудиторій)
4. Конкретизувати програму та назвати її, визначивши пріорітети.
5. Розробка повноцінного проекту
Алла Соколовська, ІЦ “Майдан Моніторинг“