Вперше оприлюднено на порталі “Громадський Простір” http://www.prostir.ua
З початком карантину тренерська група Школи Інформаційної Безпеки Інформаційного центру «Майдан Моніторинг» працює над створенням її онлайн версії. Зняті відео й розроблені нові освітні квести. Проведені перші 5 занять для освітян і активних користувачів та користувачок соціальних мереж. Карантин дав можливість тренерській групі зробити те, на що раніше часу не вистачало,– почати узагальнювати шестирічний досвід тренінгів і майже двадцятирічну роботу сайту «Майдан» з пропагування інформаційної безпеки в українському суспільстві і за кордоном.
З перших днів роботи сайту «Майдан» в грудні 2000 року ми намагались привернути увагу українського суспільства до небезпечності російської пропаганди для демократичного розвитку України. Агресія РФ проти Грузії 2008 року та інформаційно-пропагандистський її супровід дещо відкрила очі частині українського суспільства. На жаль, ненадовго…
Ідея Школи Інформаційної Безпеки виникла на початку грудня 2013 року, коли інформаційна війна РФ проти України увійшла в гарячу фазу. Нам вже тоді стало ясно, що брак опірності до російської пропаганди, навіювань та маніпуляцій є прямою загрозою життю громадян України.
5 грудня 2013 року голова правління «Майдан Моніторинг» Наталія Зубар оприлюднила статтю «Це – війна проти України. Поки що – інформаційна», де написала, що «ситуація є загрозою для територіальної цілісності та національної безпеки України». Практично суцільне несприйняття цього факту більшістю медіа, активістів та політиків, змусило нас замислитися про необхідність системної просвіти.
Перші тренінги з інформаційної безпеки ми почали проводити з лютого 2014 року для громадських активістів, з травня 2014 – для державних службовців та працівників органів місцевогосамоврядування, з липня 2014 – для волонтерів, з грудня 2014 року – для журналістів, з квітня 2015 року – для військових.Тренерська група Школи інформаційної безпеки працювала по всій Україні від Маріуполя до Ужгорода, від Рені до Чернігова і провела сотні навчань.
Від початку тренінги були спрямовані на формування практичних навичок безпечного користування Інтернет-сервісами, збереження приватності та недопущення витоку персональних даних, розповідали як вибрати пароль, як зберегти дані банківської картки, а головне – як убезпечити життя і здоров’я людини, її рідних і близьких, як не стати жертвою ворожої спецоперації. Тренінги базувались на українських подіях і випадках, які стались недавно. Часто тренери Школи самі були учасниками і учасницями подій, які розглядались на заняттях.
Наступним етапом розвитку Школа інформаційної безпеки стали тренінги з розпізнавання брехливої та маніпулятивної інформації та «служивих тролів»–людей або програм, які свідомо і активно поширюють брехнюта інформаційне лайно та забирають на себе увагу, відволікаючи людей від реальних проблем та правдивої інформації.
На тренінги є сталий попит, вони позитивно сприймаються аудиторією, однак, з часом ми розуміли, що людям необхідно давати все більше знань для формування стійких навичок опору навалі інформаційного лайна.
«З літа 2014 року я проводжу тренінги Школи інформаційної безпеки, – розповідає Оксана Яцюк, керівниця напрямку «Інформаційна Безпека» в громадській організації Інформаційний центр «Майдан Моніторинг». – Зазвичай на початку заняття я питаю, що саме цікавить слухачів і слухачок, щоб максимально зосередитись на їхніх потребах. Люди кажуть, що хотіли б вміти розпізнавати фейки чи знати, як спілкуватись з тролями,- це одна група запитів, інша – розуміння політики держави в інформаційні безпеці. Я чула багато критичних запитань, чому наші медіа оце показують та поширюють і куди дивиться міністерство.
Але є запитання, яке задають постійно, всі шість років. Вперше я почула його в 2014, учасниця тренінгу розповіла трагічну історію про родинні стосунки, які поламались під впливом російської пропаганди. Її родичі залишились на непідконтрольній території, і вона страждала, бо знала про їх агресивне ставлення до українських військових. Спілкувались телефоном і кожна розмова закінчувалась сваркою чи сльозами. На тренінгу жінка попросила: «Поясніть мені, будь ласка, що сталося з людьми? Чому вони змінились? Вони ж раніше були іншими, не такими?»»
У відповідь на такі запитання у Школі виникли модулі про психологічні, біологічні і кібернетичні засади впливу інформації на людину. Для подолання проблем, пов’язаних з перевантаженням інформацією і з інформаційною війною РФ, людям треба розвивати критичне мислення і розуміти механізми впливу інформації на мозок.
Є гарна притча, якраз про те, чому навчаютьсяв нас на тренінгах.
Був колись спортсмен, чемпіон країни своєї з різних способів боротьби, і цей чоловік жив десь у Європі. В пошуках мудрості і самовдосконалення він поїхав на Схід. Прибув до монастиря десь у горах. Безлюдне місце, аскетичне. Зустрічає його настоятель монастиря, чоловік поважного віку, а і питає:
– Чого ти хочеш, чужинцю?
– Я чемпіон своєї країни з кількох видів боротьби, чи є щось, чому ти можеш мене навчити?
Настоятель задумався і сказав:
– Уяви собі, що ти потрапив в незнайоме місто, на темну вулицю, де за кожним рогом – пастка, де збираються шахрає і вбивці, і куди б ти не пішов – на тебе нападуть. Уявив?
– Уявив, – відповідає спортсмен. І вже м’язи напружились, готовий в бій вступити.
– Так от, – каже монах, – я навчу тебе не ходити такими вулицями.
Якщо людина поводиться свідомо – вона зможе реагувати на несподівані виклики, якщо ж її навчити, для прикладу, що «гугл – це добре, а мейлру – це погано», то при отриманні фішингового листа з підробленої гугл-адреси виникне небезпека через ілюзію захищеності. Свідома поведінка в інтернеті допомагає уникнути несподіваних загроз.
В практиці Школи був випадок, коли на тренінгу в 2017 році в Вінниці учасники і учасниці дискутували необхідність утримуватись від роботи в російських сервісах, а коли вийшли з аудиторії – дізнались, що російські сервіси вже заборонені (наша організація системно боролася за їх заборону з 2014 року). І частина питань для державних службовців відпала одразу.
Швидкість змін у світі така, що просто неможливо навчити реагувати на все. Нові виклики з’являються швидше, ніж люди навчаються, як справитись зі старими. Іноді допомагає докладна інструкція, а іноді – інтуїція. Ми допомагаємо учасникам і учасницям тренінгів створити власний алгоритм роботи з інформацією, в тому числі з панічними повідомлення..
Тренінги Школи інформаційної безпеки – це повністю український продукт, не перенятий у закордонних колег. Не було тренінгу для тренерів, ми не брали вправи звідкись, презентації, лекції та квести – це все створювалось тренерською групою з використанням великого наробку наших колег, оприлюдненого на сайті Майдан (читайте Інформаційна війна – рекомендовані матеріали )
Школа Інформаційної Безпеки орієнтується на тривалу співпрацю з учасниками і учасницями тренінгів. Після навчання найактивніші залучаються до спільноти Інформаційного центру «Майдан Моніторинг», займаються інформаційною просвітою та дослідницькою діяльністю в своїх спільнотах.
Школа Інформаційної Безпеки вчіть свідомій поведінці в інформаційному просторі, допомагає людям, організаціям та установам організовувати протидію спеціальним інформаційним операціям для збереження їхньої цілісності.
Наталія Зубар, Голова правління Інформаційного центру «Майдан Моніторинг»