По закінченні першого півріччя роботи проекту “Українська Миротворча Школа” ми склали аналітичний документ, який пропорнуємо вашій увазі.
Стратегії трансформації і превенції прикордонних конфліктів в Україні розроблені спільними силами місцевих активістів та представників місцевої влади
Основні типи досліджуваних конфліктів:
1. Конфлікти ідентичностей
2. Конфлікти, пов’язані з етнічністю чи релігійністю
3. Конфлікти історичних наративів
4. Конфлікти бачення (спільного) майбутнього
В перші півроку проект проходив на вільних територіях Донецької та Луганської областей, Херсонської області (нове прикордоння з Кримом), Одеської області (кордон з Придністров’ям), Волині та охоплював проблеми внутрішньо переміщених осіб по всій Україні.
Головні виявлені проблеми
- Неусвідомлення реалій війни в містах, які не пережили окупацію.
Напружені відносини місцевих мешканців з військом, національною гвардією та поліцейськими батальйонами в зоні АТО. - Відсутність стратегії протистояння інформаційній війні з боку Російської Федерації, яка істеризує глядачів та програмує на деструкцію і самознищення населення України.
- Відсутність моделі місцевого самоуправління при тому, що більшість громадян хочуть його розширення, але не розуміють, що це таке.
- Відсутність стратегії інтеграції мешканців Донбасу в Україну та Європейський простір
- Протиріччя етнічної та громадянської ідентичності, протиріччя локальної та загальнонаціональної ідентичності на півдні та сході України.
Основні пропоновані нами рішення
Просвіта дорослих активістів – навички організації суспільного діалогу, теорія суспільних трансформацій на прикладі посткомуністичних країн, організація місцевого самоврядування в пост комуністичних країнах, історія самоорганізації населення в регіоні козацьких і пізніших часів, європейські практики відстоювання трудових прав.
Ми почали створювати школу соціальних посередників – фахівців з трансформації конфліктів. Школа має надавати знання з теоретичних основ конфліктології, навички з діагностики конфліктів, знання з основ психології конфлікту, візії ролі посередника, теорії соціальних мереж як людських спільнот.
Ми почали розробку всеохоплюючої комунікативної стратегії для створення, підтримки та розвитку співпраці між групами активістів, журналістів, державних службовців, службовців МО, МВС, СБУ, ГПУ, місцевих депутатів, вчителів та учнів з різних регіонів України. Ключовий складник стратегії – це широке включення громадян в обговорення і розробку напрямків місцевого і регіонального розвитку, як необхідної умови децентралізації. Стратегія передбачає налагодження горизонтальних зв’язків між активістами різних міст і регіонів, створення з них соціальних мереж, які здатні генерувати і втілювати спільні стратегії.
Ми започаткували історичний діалог через встановлення фактів загальнонаціональної та локальної історії та активне обговорення інтерпретацій цих фактів, особливо історії заселення та розвитку самоврядування Слобідської України (що особливо важливо для мирного вирішення кризи на Донбасі).
Забезпечення рівних прав релігійних громад, особливо при виділенні землі під культові споруди.
Встановлення жорсткого громадянського контролю за змістовною діяльністю священників московського патріархату.
Просвіта журналістів – як створювати довготривалі соціально резонансні проекти, як вибудовувати довготривалу довіру ;теорія і практики інформаційних війн; висвітлення конфліктів та реалій військових дій, як робити матеріали про вразливі групи, як висвітлювати проблеми внутрішньо переміщених осіб.
Інституційне зміцнення локальних ЗМІ, які мають сталу аудиторію і є самоокупними.
Для зміцнення громадської безпеки і верховенства права необхідна створення в зоні АТО за участі фахових соціальних посередників цивільно-військових адміністрацій для вирішення актуальних проблем мешканців і формування з них локальних громад. Такі адміністрації мають включати командирів армійських та поліцейських батальйонів, місцевих українських активістів, досвідчених громадських лідерів, представників різних релігійних громад, локальних авторитетів, представників місцевої влади, РДА.
Стратегія і тактика роботи таких адміністрацій має передбачати широке включення громадян в підтримку безпеки в своїх територіальних громадах. Стратегія передбачає зміну парадигми поліції, як репресивного органу, на модель служіння суспільству і створення нового іміджу поліції. Основним індикатором змін має стати суттєве зростання довіри громадян до поліції.
Створення громадських мереж інформаційної безпеки для оперативного збору інформації про антиукраїнську і терористичну діяльність та впровадження і популяризацію європейських стандартів журналістики та суспільної безпеки.
Рішення проблем внутрішньо переміщених осіб
• Ключовими для успішної адаптації є перші місяці. Переконувати людей починати нове життя, а не чекати повернення назад.
• Селити людей там, де є робота.
• Не створювати компактні поселення (це шлях до гетто).
• Вести жорстокий громадський контроль за побудовою житла для переселенців.
• Не платити грошової допомоги на постійній основі, щоби не сформувати тотальне утриманство.
• Не створювати міністерства по справах біженців, працювати в межах міністерства соціальної політики
Координатори проекту:
Ігор Семиволос, Київ, Україна, AMES fidelukr@gmail.com
Наталія Зубар, Харків, Україна, ІЦ «Майдан Моніторинг» panimaidan@gmail.com
Павел Тшичинський, Варшава, Польща, ІЦ «Майдан Моніторинг» trzcinski72@gmail.com
Проект проводиться коаліцією громадських і урядових організацій України та Польщі за підтримки Посольства Великої Британії в Україні.