Продовжуємо нашу роботу в Польщі.
Попередні звіти:
Вступна промова Кшиштофа Квітковські перед початком навчання:
“Держава є сильною, якщо основою для розвитку патріотизму і довіри є правда”
16/11/2015 Польща. Навчання від NIK моніторингу публічних фінансів
Наступною добою 17/11/2015 ми мали робочу поїздку до міста Лодзь.
Лодзь – це колишнє великопромислове місто, яке за часи сучасної демократичної Польщі перетворюється на великий студентський центр. На сьогодні благоустрій центру міста Харків набагато кращий, ніж благоустрій центру міста Лодзь.
Під час суспільних трансформацій та після перемоги «Солідарності» місто було серйозно спустошене через зміни в структурі економіки країни. Закриття великих промислових комплексів призвело до відтоку працездатних громадян до сусідньої Варшави. Дуже багато закинутих будівель. Очевидно, власники поки не вкладаються в їхню реконструкцію. На сьогодні за рівнем благоустрою місто серйозно поступається Варшаві, Любліну чи Кракову.
Поступово місто відновлюється та набуває нового змісту з реалізацією своєї нової місії – студентського та освітнього центру. Молодь поступово повертається в місто, яке наполегливо працює над власним відновленням. Тільки два роки тому розпочалася масштабна реконструкція центру. Наприклад, сьогодні на місці величезної старої мануфактури розташований найбільший міський торгівельний комплекс з музеями, моллами та місцями розваг та відпочинку. Зараз Лодзь – це великий будівельний майданчик, вірю і щиро бажаю, нового майбутнього для громадян Лодзінського воєводства і Польщі в цілому.
З самого ранку ми мали зустріч з Директором Делегатури NIK в Лодзінському Воєводстві паном Przemysław Szewczyk.
Нижче викладу нотатки в порядку обговорення.
Окрім контрольних органів в Польщі існують державні органи, підпорядковані Раді Міністрів, з функціями наглядовими – Regionalna Izba Obrachunkowa.
За законом про місцеве самоврядування, ґміна не може мати кредитних зобов’язань більше ніж 60% від власного бюджету. Якщо ґміна перевищує цей показник, Рада Міністрів має право розпустити її виконавчі та представницькі органи, призначити тимчасового керівника з розв’язання цієї проблеми та призначити нові вибори.
Ті ґміни, які мають плани розвитку територій, плани ладу просторового, мають більшу увагу інвесторів, бо такі ґміни і такі території є більш підготовленими до інвестицій.
Сам NIK діє як лікар: досліджує, аналізує, виписує рецепт. І в 90% випадків рецепти виконуються пацієнтами.
По обіді ми завітали до Уряду Лодзінського Воєводства.
Для мотивації на подальшу роботу просто перегляньте сайт Лодзінського Воєводства та порівняйте з будь-яким сайтом наших ОДА.
Мали там зустріч з Віце-Маршалеком Сейміку Лодзінського Воєводства Dariusz Klimczak. Основною темою зустрічі були європейські гроші та всі процедури, які з цим пов’язані.
Нижче викладу нотатки в порядку обговорення.
Лодзінське воєводство – 2.500.000 мешканців.
Сеймік – представницький орган, складається з 33 (!!!) депутатів (польскою – радників).
Бюджет воєводства – біля 800 млн євро (1 євро = 4 злотих). Чверть бюджету – це інвестиції.
Воєводство має після реорганізації системи охорони здоров’я 13 шпиталів ( було 21), яке мають бюджет, який приблизно складає 2 бюджета воєводства.
З 2007 по 2013 рік від європейського фонду регіонального розвитку Лодзінське воєводство змогло отримати 1 млрд євро незворотніх інвестицій за напрямами:
- транспорт (коло 250 млн євро)
- довкілля
- розвиток підприємництва (коло 250 млн євро)
- інформаційні технології
- громадська інфраструктура
- ревіталізація
- підтримка регіональних операційних програм для чиновників
З 2014 по 2020 рік Лодзінське воєводство планує отримати майже 2,3 млрд євро незворотніх інвестицій з двох фондів – європейського фонду регіонального розвитку та європейського громадського фонду.
Для незворотніх інвестицій в підприємництво має бути власний вклад в проект для великих підприємств – 35%, для малих підприємств – 55%.
Міністерство регіонального розвитку Польщі розробило підручники процедур та стандартів роботи, за якими нижчі органи виконавчої влади готують свої внутрішні приписи та механізми роботи.
Моє питання: чим можна вважати ці гроші, що поступають з ЄС: подарунком чи поверненням коштів польських платників податків?
Відповідь: Можна сказати, що це довгострокові інвестиції від ЄС, але Польща платить внески в спільний європейський бюджет. А за кілька років планує вийти на позитивний баланс між розміром внеску та інвестиціями, що отримуються.
Далі буде…
Олександр Шевченко, ІЦ “Майдан Моніторинг”
Фото Ігор Кіянчук
Представники ГО Майдан Моніторинг на навчанні
Повідомлення про навчання на сайті NIK
Przedstawiciele ukraińskich organizacji pozarządowych na szkoleniu w NIK
Лекція Кшиштофа Квітковські у Києві в січні 2015 р.
Які потрібні умови для того, щоб орган контролю влади був незалежним – К. Квятковські