Політики активізуються у соцмережах – чекайте виборів

Українські політики все активніше використовують соцмережі, поступово усвідомлюючи потенціал інтернету для мобілізації виборців. Особливо ефективним інструментом соцмережі можуть стати для опозиції.

Активність українських політиків в соціальних мережах суттєво зросла за останні три місяці – такого висновку з власних спостережень дійшов експерт з інтернет-комунікацій Максим Саваневський. За його словами, йдеться про окремих політиків, які самі чи завдяки консультантам почали працювати з соцмережами.

Зараз за кількістю прихильників у мережі Facebook на першому місці – Сергій Тігіпко. Його сторінка “подобається” понад 23 тисячам осіб. Другою у рейтингу є Юлія Тимошенко, хоча її сторінку штаб завів, коли вона вже перебувала у СІЗО: «Її Twitter-екаунт, не зважаючи на те, що вона нічого не пише з серпня 2011 року, продовжує отримувати нових читачів. Зараз їх близько ста тисяч» – каже Саваневський. Наступні за популярністю у Facebook – Наталія Королевська та Микола Азаров. Утім, жодна політсила, за оцінкою Максима Саваневського, досі не почала осмисленої кампанії, зорієнтованої на соціальні мережі. Експерт зауважує: «Поки ніхто не займається активним ком’юніті-білдінгом. Використовують лише одну функцію соцмережі – інформаційну».

Регіонали поки в меншості

Народний депутат від Партії регіонів Василь Горбаль, який має понад три тисячі друзів у своєму профілі у Facebook, зізнається: спочатку ініціатива завести екаунт надійшла від прес-служби, і на перших порах його профіль «вели» за нього. Утім, зрештою парламентар зрозумів, що так втрачається сенс присутності у Facebook, адже для розміщення офіційної інформації є інтернет-сторінка. Тепер Горбаль, за власними словами, заходить до профілю під час очікування у київських заторах, аби поспілкуватися у соцмережі з колегами, однокурсниками, журналістами, розміщує лінки на економічну інформацію. А ще Василь Горбаль запевняє, за стрічкою новин у Facebook можна й справді зрозуміти, що турбує людей й відбувається в Україні.

В цілому, за оцінкою керівника програм нових медіа «Інтерньюз-Україна» Віталія Мороза, опозиційних політиків у Facebook учетверо більше, ніж провладних. «Логічно, бо соцмережі – майданчик для критики опонентів. Якщо регіонали опиняться в опозиції, вони побіжать в соцмережі, аж гай гудітиме», – запевняє експерт. Водночас йому не цікаво спостерігати за більшістю політиків, адже ті «продовжують говорити мовою партійних збіговиськ і ток-шоу».

Соцмережі як засіб мобілізації виборців

З таким поглядом погоджується і опозиціонер Арсеній Яценюк. «Якщо Facebook використовувати як власний політмайданчик, це шлях в нікуди», – прокоментував Яценюк Deutsche Welle. Політик стверджує, що екаунт у Facebook веде особисто: «Переважно використовую не для передачі новин, а для передачі відношення, у тому числі до новин. Сам отримую масу цікавої інфи». Яценюк вважає, що на виборах соцмережі є засобом мобілізації виборців і передачі месиджів, утім, на його думку, в Україні до цього далеко, адже основним таким засобом все ще є телевізор.

Щоправда, політтехнолог Сергій Гайдай зауважує, що у великих містах люди все більше довіряють інтернету як джерелу інформації, аніж телебаченню. Адже, як запевняє Гайдай, найгірший канал комунікації – це політичні рекламні ролики, де йде набір гасел, які можуть дратувати. До того ж, нині, за словами Сергія Гайдая, в Україні відбувається інтернет-революція й кожен стає маленьким медіамагнатом: «Раніше це був Петро Порошенко з 5-им каналом, який могли закрити, а тепер кожен пише блоґи, аналітику, постить новини і є медіамагнатом». Тож, залежно від кількості людей у виборчому окрузі, які користуються інтернетом, і політику варто бути активним не лише у Facebook, але й завести профілі в «Одноклассниках» і «Вконтакте».

Експерт Максим Саваневський переконаний, що владі важко гуртувати навколо себе прихильників, шукати їх в соцмережах. Та й український інтернет, зауважує експерт, вважається середовищем негативно налаштованим до нинішньої влади. Тож соціальні мережі, як, наприклад, Facebook, – ефективний інструмент передусім для опозиції: «Його можна успішно застосовувати для мобілізації людей як до дій в онлайні, так і оффлайні». Переконатися в цьому, за словами Саваневського, можна буде вже найближчим часом, коли розпочнеться активна кампанія “Батьківщини” разом з Фронтом Змін у соцмережах.