16 листопада 2012 року Верховна рада України зареєструвала законопроект, який викликав багато суперечок та думок
Так, народний обранець В. Хомутиннік дуже піклується проблематикою коливання національної валюти та спекулятивними схемами на валютному ринку, що запропонував внести зміни до законодавства та закріпити певні регуляторні механізми.
Законопроект №11433 від 16.11.2012 року «Про внесення змін до деяких законів України щодо операцій з іноземною валютою», передбачає новели валютного обігу.
Так наприклад, законопроектом передбачено введення 15% збору до пенсійного збору з продажу готівкової валюти фізичним особам .
За словами голови комітету із запобігання проведення недобросовісних валютних операцій НБУ, реалізація дозволить зменшити коливання курсу, оскільки виключить спекулятивний фактор у сфері готівкового валютного ринку.
Але, насправді, вступ в дію цих положення призведе лише до активізації та розширення тіньового ринку валютних операцій. Держава, як завжди спрямовую зусилля на стабілізацію курсу гривні, але як завжди держава обирає помилковий шлях.
Більш того, обговорюється питання відповідальності за порушення вимог законодавства стосовно обігу валюти. Тобто, за порушення вимог стосовно утримання обов’язкового пенсійного збору можна буде розглядати в контексті ухилення від сплати податків, а це відповідальність передбачена статтею 212 Кримінального кодексу України «Ухиляння від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів)» за що передбачена мінімальна відповідальність у вигляді штрафу від однієї тисячі до двох тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян або позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.
У зв’язку з чим, стаття 51 закону України «Про банки та банківську діяльність» пропонується доповнити наступним «Уповноважені банки, які отримали від Національного банку України генеральну ліцензію на здійснення валютних операцій, здійснюють, відповідно до Закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування», контроль за сплатою пенсійного збору від операцій фізичних осіб з продажу іноземної валюти за готівкову гривню, що проводяться через ці банки»
Тобто з’являється певний суб’єкт господарської діяльності на який покладено відповідальність за контроль сплати зазначеного 15% пенсійного збору.
Але, слід зазначити, що не є об’єктом оподаткування операції фізичних осіб:
– з продажу готівкової іноземної валюти за готівкову гривню, що відбувається під час отримання готівкою суми переказу із-за меж України, у сумі, яка не перевищує у гривневому еквіваленті 150 тисяч гривень протягом календарного місяця;
– з продажу готівкової іноземної валюти за готівкову гривню, що відбувається під час зняття суми вкладу(депозиту) з вкладного (депозитного) рахунку фізичної особи, за умови, що відповідна сума знаходилась на цьому рахунку не менше 30 днів, та/або процентів за цим вкладом(депозитом);
– з продажу готівкової іноземної валюти за готівкову гривню, яка отримана внаслідок виплати купонного доходу та від продажу або погашення казначейських зобов’язань, облігацій внутрішньої державної позики, номінованих в іноземній валюті, за умови її продажу під час отримання виплат»;
Але, які б обмеження законодавець не встановлював би на валютному ринку коливання гривні буде відбуватися завжди, у зв’язку з тим, що масштабні та потужні підприємства які діють в Україні зацікавлені щоб гривня була стабільно слабкою, а євро та долар США займали позицію домінантів валют.
Голова Верховної Ради повідомив, що нібито зазначений законопроект знятий з розгляду, але нещодавно Президент скористався правом вето, але ж по команді закон про біометричні паспорти протягли наші «шановні» обранці, тому чого нам очікувати від законодавця здається лише здогадуватися.
Більш детально на http://matsko.com.ua/