Право на мирні зібрання: Совок крокує Донбасом

Під час здйснюваного “Майдан Моніторингом” щорічного дослідження свободи мирних зібрань в Україні ми продовжуємо виявляти численні випадки самочинного повернення органами місцевого самоврядування у Совецький Союз, коли “самоврядувальники” прямо чи між рядків оголошують чинним нечинний (принаймні з дня набрання чинности Конституцією України) совковий “указ”. А також – випадки не менш самочинного затвердження місцевими радами чи то їх виконавчими комітетами власних “порядків” та “положень” з питань реалізації права на мирні зібрання.

А в таких “порядках” чи то “положеннях”, зазвичай – і визначення строку завчасного сповіщення про мирне зібрання (що за рішенням Конституційного Суду України є предметом законодавчого регулювання), і встановлення для організаторів і учасників зібрань якихось обов’язків, не передбачених законодавством, і свавільне визначення території проведення зібрань, і навіть “право” органу місцевого самоврядування без суду, в адміністративному порядку, обмежити право на мирні зібрання. Для прикладу:

А от аналогічний “Порядок” з Краматорська. Не згадуючи формально той совецький “указ”, “самоврядувальники” теж відверто надихаються ним у своєму “Порядку”. У цьому випадку, як бачимо, навіть прокуратура обурилася тим, що міськрада приписала собі право “забороняти” і змусила змінити відповідний пункт.

Аналогічні вісті наспіли і з донбаської ж Великої Новосілки:

А от на батьківщині чинного гаранта, хоча теж, попри відсутність на те законних повноважень, прийняли місцеве “положення”, змішавши у преамбулі все, що можна і що не можна – від Конституції до того нещасного совкового “указу”, все ж постидалися прямо встановлювати строк попереднього повідомлення про проведення зібрань, процитувавши (п.3.1.) натомість відповідні тези рішення КСУ №4-рп2001

Як би там не було у конкретних випадках “совєтизації” міст і містечок “самоврядувальниками” та прийняття місцевих “положень” і “порядків” – все це є позаправовою самодіяльністю владців, себто є незаконним. І, безперечно, зайвий раз демонструє необхідність законодавчого врегулювання правовідносин з реалізації права на мирні зібрання.

Олександр Северин, к.ю.н.

Інформаційний цент “Майдан Моніторинг”