Польща. Навчання від NIK. Рівень достатку визначається рівнем організації суспільства, а не ресурсами

Перемикач мов

Триває робочий візит делегації «Майдан Моніторинґ» в Польщі.

Попередні звіти:

Вступна промова Кшиштофа Квітковські перед початком навчання:

“Держава є сильною, якщо основою для розвитку патріотизму і довіри є правда”

16/11/2015 Польща. Навчання від NIK моніторингу публічних фінансів

17/11/2015 Польща. Реформи по-місцевому. Лодзь. Навчання з NIK

18 листопада протягом доби ми вели роботу за місцем нашого розташування в навчальному центрі NIK в Goławice Drugie.

Робочий день склався з трьох блоків:

  1. Загальна дискусія з модерацією Piotr Kulpa (NIK) та Ігор Дубровський (Майдан Моніторинґ)
  2. Piotr Miklis (Шеф Delegatura NIK w Katowice) – поглиблена лекція на тему практик роботи NIK в різних делегатурах.
  3. Зустріч з Jacek Piechota – Президент Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza (з польського боку).
Зустріч з Яцеком Пехотою
Зустріч з Яцеком Пехотою

Нижче викладу нотатки в порядку обговорення.

  1. Загальна дискусія з модерацією Piotr Kulpa (NIK) та Ігор Дубровський (Майдан Моніторинґ)

*Тези, висловлені під час дискусією, не є як офіційною позицією сторін, так і консенсусною позицією учасників дискусії. Більшість тез є дискусійним узагальненням, що розвивають тему інституційного розвитку, доповнюють її, або ж взагалі ставлять нові питання.

З погляду інституційного розвитку, для керівника інституту немає значення чим саме займається інститут, бо для нього це управління потоками інформації.

Головне питання про систему – якими процедурами вона керується.

Метаінститут – це інститут, який займається створенням і ліквідацією інших інститутів, координацією їхньої роботи. Для метаінституту окремих людей немає як структурних одиниць.

Права людини – правила та обмеження у взаємодії людини та інститутів, права для інститутів, з якими людина комунікує.

Рівень достатку та багатства визначається рівнем організації суспільства, а не ресурсами, працею чи капіталом.

Влада – право вирішувати, визначати розвиток іншого.

Моделі імперського контролю (інституційні традиції наслідуються колонізованими країнами):

  • Британська: при дворі махараджі має бути більше моїх чиновників, ніж моєї армії.
  • Французька: жоден місцевий не має бути чиновником вище посади листоноші.
  • Татаро-монгольська: влада здійснюється через агентів впливу, секретні служби, секретні переговори.
  • Китайська: коли я, як завойовник, переходжу кордон за китайську стіну, я втрачаю зв’язок зі своєю Батьківщиною і розчиняюсь в інших; коли зовнішній агресор переходить цей кордон, він розчиняється в Китаї.

Люди думають про себе, говорять про себе, особливо коли говорять про інших.

Питання «Чому?» має тисячі відповідей, а питання «Навіщо?» має кілька відповідей.

В більшості випадків «Навіщо?» є набагато практичнішим, ніж «Чому?».

Людина, яка не може проконтролювати себе, не може контролювати й іншого.

  1. Piotr Miklis (Шеф Delegatura NIK w Katowice) – поглиблена лекція на тему практик роботи NIK в різних делегатурах.

Воєводство Силезія має населення 4,5 млн громадян. Традиційно промисловий регіон, де видобувається до 90% вугілля в Польщі. Польський Донбас. Вугільна промисловість дає до 75 млн тон вугілля (50% від видобутку при комуністах) при залученості всього лише до 20% від дореформенної кількості працівників. Поступово, крок за кроком місцева і державна влада веде політику зміни регіону з «чорної діри» на сучасний європейський регіон.

В Delegatura NIK w Katowice працює 150 осіб. Сам Piotr Miklis працює 19,5 років в системі державної служби в Польщі, більшість з цієї праці він присвятив саме роботі в NIK.

За традицією, нижче викладу нотатки в порядку обговорення.

В Польщі діє система незалежних одна від одної гілок влади: ґміна, повіт, воєводство.

Ґміна – основна одиниця структури організації суспільства, що охороняється Конституцією РП. Ґміна приймає рішення на свій розсуд, ризик та відповідальність.

В Польщі на разі існує 2478 ґмін, 314 повітів, 16 воєводств.

Закон РП про місцеве самоврядування, Стаття 6: ВСІ місцеві суспільні питання входять в сферу впливу та інтересів ґміни, якщо конкретне питання не прописано законами держави.

Delegatura NIK w Katowice здійснила близько 200 аудитів за 2014 рік (100 – в ґмінах).

Особливості польського місцевого самоврядування:

  • Юридична суб’єктність
  • Чітке розподілення функцій різних рівнів та одиниць самоуправління
  • Чітка визначеність питань власності

Задачі польського місцевого самоврядування:

  • Власні (інтереси місцевих громадян)
  • Державні (проведення виборів, облік населення, соціальна допомога)

Кошти ґміни:

  • Власні податки ( 42% податків громадян, за 20 років ця цифра зростала від 18% до 42%)
  • Заплановані субвенції (реалізація конкретних завдань держави). Якщо ґміна виконує завдання дешевше, вона не маж повертати кошти. Якщо ґміна виконує завдання дорожче, то це також її проблема. Загальні субвенції не обов’язково можуть бути витрачені повністю на ті цілі, які призначені
  • Дотації на делеговані завдання. Ці кошти є цільовими, і не можуть бути витрачні на інші цілі.

IMG_20151118_174114

Найбільші, найбагатші ґміни платять додатковий податок для найбідніших ґмін, т.зв. «зрівнювальний податок».

Безпечним і стабільним є те самоврядування, коли безпечними і стабільними є його доходи.

Бюджет Варшави – 3 млрд євро, Бюджет Вроцлава – 1 млрд євро, бюджет Кракова – 1,2 млрд євро.

    • у випадку грубого систематичного порушення законів має право позбавити повноважень мера чи місцеву раду. В Польщі таких випадків було 70 (69 з яких через доведення ґміни до межі банкрутства), а найбільшим містом, де таке сталося, була столиця республіки – Варшава.

12250200_1139247319453904_2130492926_o

  • Воєвода перевіряє кожне рішення місцевої ради. В разі невідповідності праву, він звертає на це увагу ради та наказує виправити. В разі невиправлення – подає в суд на скасування данного рішення.
  • Regionalna Izba Obrachunkowa слідкує за легальністю витрат, наприклад, за врівноваженістю бюджету ґміни

 

Ґміна не може збанкрутувати фактично. Їхня заборгованість не може становити вище, ніж 60% їхнього бюджету.

Зараз ті ж самі професори права, які 25 років тому боронили, щоб NIK не перевіряв цільове використання коштів ґмін, мотивуючи це захистом місцевого самоврядування, кажуть, що настав час наділити NIK цими повноваженнями.

NIK не є адміністрацією, не підлягає державній службі і адміністративному кодексу.

NIK порівнює вартість типових робіт в різних регіонах і робить аудиторські висновки на тему хто робить гірше, дорожче, а хто краще, дешевше. Таким чином здійснюється перевірка ощадливості та господарності витрат.

2/3 перевірок – планові.

1/6 перевірок – контроль бюджетних коштів.

1/6 перевірок – позапланові перевірки за скаргами громадян.

За 2014 рік надійшло до Delegatura NIK w Katowice 375 скарг від громадян.

½ – анонімки, що викидаються в смітник.

½ – реакція на скарги, що мають суспільну значимість, а порушення мають ознаки системних.

Систематичний контроль за бюджетами призвів до того, що в регіональному розрізі важко знайти невірності, протизаконність і неточності. Щодо центрального бюджету – там набагато цікавіше, адже великі гроші породжують великі спокуси.

IMG_20151118_173938

Як ми уже казали, ґміни не можуть мати боргу більше 60% бюджету.

Бургомістри вигадали переводити борги на комунальні підприємства ґмін. В Польщі уже серйозно думають як бути з таким механізмом роздування боргів. (До болі схоже на українські реалії)

У тісній співпраці з громадянами, НУО та медіа народжується основна цінність NIK: доступні, такі, що викликають довіру, загальновизнані звіти NIK не залишають місця для пропаганди та демагогії.

25 років тому в Польщі була подібна до України ситуація. Перший Президент NIKу за суверенної Польщі загинув в автокатастрофі, а документи, що він мав представляти в Сеймі зникли. Досі працівники NIK можуть отримувати погрози та піддаватися обструкції, адже майже завжди зачіпають чиїсь економічні інтереси.

Далі у нас відбулася зустріч з Jacek Piechota – Президент Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza (з польського боку).

IMG_20151118_151829
Зустріч з Яцеком Пехотою

Як повелося, викладу нотатки в порядку обговорення.

ому цікаво більше дізнатися про діяльність, перегляньте сайт організації, яку представляє пан Яцек.

Організація об’єднує польських та українських бізнесменів з метою: пошуку партнерів, допомоги виходу на ринки, пошук інвестицій, проведення спільних бізнес-івентів, лоббізму інтересів.

Питання: Чи є членами вашої Ізбі кооперативи?

Пєхота: Ідея кооперативного руху мутована і пошкоджена з часом. Кооперативи у нас є, в основному сільськогосподарські.

Питання: Які сектори ринку представлять ті фірми з України, що виходять на польський ринок?

Пєхота: На польському ринку цікаві товари українського виробництва через ціну, девальвацію гривні. Для того, щоб вийти на ринок недостатньо отримати сертифікат і вкласти гроші в партії товарів. Потрібна маркетингова кампанія, потрібно розробляти стратегію виходу на ринок. Наші українські партнери часто цього не розуміють, бо не звикли до таких умов роботи. Наукова співпраця недостатня. Також недостатня частка інноваційної економіки.2013-2020 фінансові роки в Польщі будуть мати пріоритетом підвищення інноваційності в економіці. Якщо український підприємець реєструє фірму в Польщі, він має право на загальних підставах отримувати ґранти та підтримку.

Питання щодо інвестицій в Україну.

Пєхота: Медійний образ України – ненадійний, непередбачуваний партнер. Україну бачать як висококорумповану країну. ЗМІ роздувають негативні приклади, хоча лише 5% з відомих нам польських фірм, що інвестували в Україну мали ті чи інші проблеми.

Зараз ми маємо торгівлю на рівні 2-3%. Нас немає на карті з точки зору бізнесу.

В Польщі існував фонд підтримки польського МСБ. Чи не в єдиній країні, де існував подібний фонд, гроші були повернуті і на залишок була створена Польсько-Американська Фундація Свободи.

Колишній Президент Польщі Броніслав Комаровський ініціював створення інвестиційного фонду разом з американцями, що би допомагав польським фірмам, що інвестують в Україну. Грошей поки що так і немає ☺

Питання щодо інвестицій в місцеві громади.

Пєхота: Місцева влада має бути зацікавлена, прямо вмотивована, щоби залучати івнестиції. Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza готує проект з навчання місцевих чиновників та активістів написанню проектів перспективного розвитку громад.

Пропозиція з залу: Якщо ви будете проводити такі школи з пересічними чиновниками та/або активістами, матимете ККД = 0. Треба проводити навчання конкретних лідерів на місцях, проводити відповідний відбір, точково підсилювати ефективних людей, супроводжувати і підтримувати їх в подальшій праці. Можемо запропонувати вам співпрацю, готові взяти на себе організаційну підготовку серії таких навчань та якісний відбір кандидатів.

Пєхота: Ви маєте рацію. Це буде дуже корисно. Дуже вдячний вам за пропозицію.

Далі буде…

Олександр Шевченко, ІЦ “Майдан Моніторинг

Представники ГО Майдан Моніторинг на навчанні 

Повідомлення про навчання на сайті NIK

Przedstawiciele ukraińskich organizacji pozarządowych na szkoleniu w NIK

Лекція Кшиштофа Квітковські у Києві в січні 2015 р.

Які потрібні умови для того, щоб орган контролю влади був незалежним – К. Квятковські