Журналісти та громадські активісти Кременчука звертаються з приводу спроб узурпувати владу

Зняти проект Положення про загальні збори громадян у м.Кременчуці на доопрацювання, а після всебічного громадського обговорення включити в Статут міста окремим розділом – такі пропозиції надіслали чиновникам мерії журналісти провідних видань та громадські активісти напередодні сесії міськради

Відкритий лист із приводу скандального Положення про збори громадян написали у мерію сьогодні журналісти та громадські активісти. Причина – окремі пункти Положення суперечать Конституції та містять загрози узурпації влади.  Як відомо, один із провідних в Україні експертів з питань дотримання прав людини, кандидат юридичних наук Олександр Северин розкритикував підготовлений мерією проект рішення як такий, що суперечить законодавству України та міжнарожним нормам.

unnamed

Міському голові м.Кременчука

Малецькому В.О.

Депутатам Кременчуцької міської ради

Шановний голово! Шановні депутати!

На сесію Кременчуцької міської ради 27 вересня 2016 року виноситься проект Положення про загальні збори громадян у м.Кременчуці (далі – Положення), що за висновками авторитетних експертів суперечить законодавству України та суттєво обмежує конституційні права й свободи громадян.  

Хоча проект Положення стосується усіх мешканців міста й містить норми, які повинні регулюватися Статутом територіальної громади Кременчука, він був винесений на сесію міськради без попереднього  громадського обговорення і з його текстом громада мала змогу ознайомитися лише напередодні засідання депутатських комісій.

Звернувшись до авторитетних в Україні експертів, а також детально вивчивши проект Положення, громадські активісти ініціативи «Відкритий доступ»  переконалися в тому, що проект Положення містить норми, які суперечать законодавству України та фактично можуть призвести до суттєвого звуження прав громадян на мирні зібрання, а також до підміни справжніх загальних зборів кременчужан – фейковими псевдозборами чиновників міськвиконкому та їхніх підлеглих. (Висновок експерта – кандидата юридичних наук Олександра Северина, що спеціалізується саме на моніторингу дотримання прав громадян на мирні зібрання додається).

На таку думку наштовхують, зокрема, пункти 3.4, 3.5, 3.6, а також 4.1 Положення.  Зокрема,  міськвиконком бере на себе право надавати чи не надавати дозвіл на проведення зборів громадян, хоча це прямо суперечить статті 39 Конституції  України, а також нормам ст.11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та ст.21 Міжнародного пакту про громадянські та політичні права.

Також чиновники встановлюють нерозумний термін завчасного сповіщення органів влади про проведення зборів аж за 20 днів до їх проведення, що суперечить Рішенню Конституційного Суду України №4-рп від 19.04.01.

Крім того, хоча п.3.3. Положення передбачає, що суб’єктами права ініціювання загальних зборів громадян окрім представників міської влади, можуть бути і звичайні громадяни (цитуємо: «ініціативна група громадян у складі не менше 10 осіб (для проведення зборів багатоповерхових будинків, зборів кварталів, вулиць), не менше 30 осіб (для проведення зборів мікрорайонів та інших внутрішньоміських територіальних утворень), які мають виборчі права і постійно проживають у місті»), однак, подальший текст Положення надає право вести загальні збори виключно представникам суб’єкта владних повноважень (цитуємо пункт 4.1.: «Загальні збори відкриває і веде міський голова або, за його дорученням, секретар міської ради чи інша посадова особа місцевого самоврядування. У разі, коли збори скликано за ініціативою відповідного органу самоорганізації населення, збори відкриває і веде (головує) керівник цього об’єднання»). Тобто у п.4.1 навіть не передбачено можливості вести збори звичайним громадянам, не пов’язаним із міськвиконкомом! Хіба це не узурпація влади?

Виключити окремі норми Положення, аби привести його до відповідності з чинним законодавством України та міжнародним правом, не видається можливим, оскільки багато пунктів Положення взаємопов’язані (скажімо, одіозні пункти 3.4, 3.5 знаходять своє продовження в п.3.6, 3.7, 3.8 тощо) й виключення кількох пунктів лише призведе до плутанини та правового колапсу.

Враховуючи те, що проект Положення прямо порушує законодавство України, звужує конституційні права громадян, а також містить чимало суперечностей та норм, які перевищують повноваження представників органів місцевого самоврядування, вимагаємо:

  1. Зняти проект Положення про загальні збори громадян у м.Кременчуці  на доопрацювання.
  2. Доручити відповідним підрозділам міськвиконкому спільно з профільною депутатською комісією міської ради відпрацювати текст окремого розділу Статуту територіальної громади міста Кременчука, що регулюватиме порядок  проведення зборів громадян за місцем проживання, та після повного і всебічного  громадського обговорення внести його повторно на розгляд сесії.

На цей момент листа підписали:

Юлія Билина, голова Кременчуцької міської громадської організації Медіа-центр «Репортер»

Тетяна Донченко, співкоординатор громадської кампанії «Відкритий доступ»,

Світлана Овчаренко, Олег Овчаренко,

координатори  Кременчуцького інформаційно-просвітницького центру «Європейський клуб»

Станіслав Константинов, випусковий редактор газети «Кременчуцький ТелеграфЪ»

Олександр Курилов, головний редактор газети «Програма Плюс»  

 

«Відкритий доступ/Декларатор» у Фейсбуку 

Як відомо, громадська кампанія “Відкритий доступ”, спрямована на захист права мешканців міста на отримання публічної інформації стартувала в  Кременчуці у квітні цього року.  Громадська кампанія «Відкритий доступ» реалізовується за підтримки Міністерства закордонних справ Чехії в рамках програми «Transition» та неурядової організації  «NESEHNUTÍ». У 2016 році в Україні підтримано 5 кампаній у різних областях.  На Полтавщині обрано ініціативу «Відкритий доступ», запропоновану групою кременчуцьких журналістів.

11802