Відкрите звернення до Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки, Першого віце-прем’єр-міністра України – Міністра економіки України, віце-прем’єр-міністра України – Міністра цифрової трансформації України, Міністра оборони України, Міністра внутрішніх справ України, Міністра фінансів України, керівника Державної служби Експортного контролю, представників уряду та відповідальних осіб щодо ситуації з безпілотними літальними апаратами, необхідними для забезпечення оборони України та надання відсічі збройній агресії з боку російської федерації дронами для фронту
Критична проблема:
З 2014 року і дотепер державою не було розвинуто виробництво власних військових безпілотних літальних апаратів (далі – БПЛА) безпілотників на достатньому рівні. Внаслідок цього на момент повномасштабного вторгнення Україна виявилась повністю залежна як від комплектуючих до небагатьох наших зразків БПЛА (Лелека, Фурія, Валькірія, PD-2 etc) так і від окремих мультироторних систем. Більшу частину потреби фронту в дронах тактичного рівня волонтери покривають коптерами китайських компаній DJI та Autel.
Найефективнішим та наймасовішим дроном тактичного рівня, який застосовується як ЗСУ так і окупаційними військами є коптер DJI Mavic 3.
В армії ворога зафіксовано масове застосування цих дронів на рівні кожного взводу, випрацювана система постійної підготовки особового складу для роботи в зв’язці з артилерією. Російські телеграм-канали з мільйонними аудиторіями підписників та інші пропагандистські ЗМІ щодня висвітлюють роботу з розвідки та корегування вогню саме цими дронами.
Губернатори регіонів, заступники адміністрації президента російської федерації рф, голови мери великих міст особисто та безперешкодно привозять цю модель на фронт російським і підконтрольним ним збройним угрупованням тисячами у вантажівках, про що є численні фото та відео звіти.
В Україні масовим забезпеченням БПЛА дронами тактичного рівня займаються волонтери.
Відпрацьований на практиці Аалгоритм цього процесу наступний:
1) Купити Mavic в Україні можна лише в ліцензованого постачальника.
Щоб завезти дрони “в білу” постачальник до цього має отримати ліцензію в Державній службі експортного контролю.
Волонтерам багато разів наголошували, що навіть під час війни в цьому процесі закладена корупційна схема.
За непідтвердженою інформацією, але яка масово циркулює в інформаційному просторі, ліцензії продають за хабарі. Нам щиро хочеться вірити що це не так.
2) При купівлі Mavic за кордоном та при ввезенні його в Україну потрібно мати гарантійні листи від в/ч чи ВЦА (видаються на Благодійні Фонди). Або мати ліцензію від Держслужби Експортного Контролю як постачальника таких засобів.
Що відбувається, якщо бійці/ їхні родичі/друзі хочуть закупити дрони самотужки? В такому випадку бійці можуть купити дрони лише в Україні. Якщо вони знайдуть БФ, який погодиться за отримані кошти взятися знайти і привезти дрони – це вже будуть торгові стосунки. Волонтерів за таке можуть притягнути (і притягують)ть до відповідальності.
Тому, єдиний варіант для бійців/родичів/друзів – знайти постачальника в Україні, чекати тижнями поки постачальник знайде і привезе товар. При цьому, приходиться і переплачувати за поставлені БПЛАтити йому +30-40% від ціни їх придбання без посередників.
Якщо в когось із бійців є хтось закордном – вони теоретично можуть перевести ці кошти і попросити купити БПЛА.
Для цього, згідно 174 Постанови Кабміну необхідно взяти гарантійні листи. Військова частина може видавати обмежену кількість гарантійних листів. Якщо по штату в підрозділі має бути 5 дронів, більше видати неможливо, поки не списали попередні. А процедура списання техніки це окрема складна і тривала процедура.
Крім того,Також видавати гарантійні листи для частин, які постійно знаходяться в зоні бойових дій є ресурсоємним та, відволікаючим від основної мети діяльності процесом.
Що відбувається, якщо волонтери хочуть закупити БПЛА дрони для бійців?
Якщо Благодійний Фонд закупив 100 БПЛАдронів і хоче передати їх у в 100 військових частин – волонтери мають звернутися в кожну з в/ч окремо та від кожної окремо отримати гарантійний лист для їх пропуску Митницею через кордон.
Це, у свою чергу своєю чергою, створило багато “тіньових” схем, коли БПЛА дрони провозяться без будь- яких документів, а за можливість надавати допомогу іноді у волонтерів навіть просять хабарі. За 10 місяців повномасштабного вторгнення було втрачено тисячі людино- годин ресурсу на непотрібні та тривалі бюрократичні процедури.
Другий варіант – це шукати постачальника в Україні, чекати тижнями поки постачальник знайде і привезе товар і переплатити йому +30-40% від вартості товару.
Третій варіант – шукати БПЛА дрон на чорному ринку, з числа тих, що завозяться контрабандою.“в чорну”.
Звісно, що ніхто не може надати точні дані про те, скільки людей було вбито і поранено через те, що БПЛА дрони не надійшли вчасно. Однак, лише за останній місяць нами було отримано десятки повідомлень про те, що через відсутність “очей в небі” загинули та отримали поранення бійці чисельністю від відділення до роти. Навіть якщо калькулювати по найменшому значенню, то мова йде про сотні постраждалих людей на місяць.
Важливо зазначити, що модель DJI Mavic 3 не вважається товаром подвійного призначення в країнах ЄС та США. Такі апарати, як DJI Mavic 3, Autel Evo 2 Pro та подібні в ЄС є вільними для придбання та використання в побуті. Адже тривалість їхнього польоту не перевищує 1 годину, а швидкість є меншою з 46.3 км/год як цього вимагає Постанова Європейської комісії: https://drive.google.com/file/d/1RzHh4qH8WpjMMUyPfwQvGu18o9JXpKmp/view?usp=sharing
Таким чином втрачається час і, як наслідок, життя та здоров’я наших людей, фактично лише тому, що державний регулятор ДСЕК продовжує розглядати цю техніку як товар подвійного призначення всупереч світовій практиці.
З вересня місяця ми просимо керівництво ДСЕК звернути увагу на цю проблему. Неодноразово підіймали це питання під час робочих дзвінків з керівником ДСЕК служби Олександром Павліченком.
Зрештою, не маючи іншого виходу, 2 листопада 2022 року одним з благодійних Фондів було направлено офіційне звернення. Вже минуло близько двох місяців, але нічого окрім відписки про те що наше питання “буде розглянуто” волонтери не отримали.
Ми свідомо, понад три місяці не виносили це питання в публічний простір, розраховуючи на розуміння та патріотичну позицію з боку керівництва ДСЕК. Однак нам постійно говорили що потрібно знову почекати. Зрештою, ми не маємо іншого виходу, аніж звернути на цю проблему увагу суспільства. Ми вважаємо, що промовчати в цьому випадку рівноцінно зраді наших людей на фронті.
Тому ми просимо ще раз всіх відповідальних осіб, в першу чергу ДСЕК звернути увагу на необхідність невідкладного вирішення цього питання. Пропонуємо наступні кроки:
1) Терміново привести відповідно до європейського законодавства та визначити такими, що не є товаром подвійного використання, БПЛА дрони марки DJI Mavic 3 та інші найбільш затребувані на фронті моделі БПЛА.
2) Перевірити на виявлення ознак можливих порушень законодавства, нормативно-правових актів, наказів ДСЕК Держекспортконтролю документи, які подаються для проведення попередньої експертизи товарів, міжнародні передачі яких підлягають державному експортному контролю відповідно до яких були надані роз’яснення (висновок, дозвіл тощо) щодо їх ідентифікації, як товарів подвійного використання, а саме:
Безпілотний літальний апарат БПЛА DJI Mavic 3 (E,T)
Безпілотний літальний апарат БПЛА DJI Matrice 300 RTK;
Безпілотний літальний апарат БПЛА Autel Evo II Pro/640T.
БПЛА DJI Matrice 30 (E,T)
БПЛА DJI Matrice 3 (E,T)
3) Здійснити в межах повноважень та чинного законодавства розслідування, пов’язані з порушенням суб’єктами здійснення міжнародних передач товарів вимог законодавства у сфері державного експортного контролю та у зв’язку з доданими до цієї заяви (клопотання) документів (у додатках) та нововиявлених обставин, переглянути відповідне роз’яснення (висновок, дозвіл тощо) щодо наступних товарів: DJI Mavic 3, DJI Matrice 300 RTK, Autel Evo II Pro/640T.
4) Розглянути можливість окремимою рішенням Уряду постановою Кабміну відмінити ПДВ та ввізне мито під час імпорту БПЛА на дані дрони, а також комплектуючих до БПЛА, для задоволення потреби в них збройних формувань і виробників насичення ринку на час дії військового стану.
Сьогодні БПЛА Дрони стали таким же засобом захисту та виживання українців, як і бронежилети, генератори, аптечки. Саме завдяки БПЛА дронам ми маємо можливість заздалегідь бачити колони російської техніки та працювати на випередження.
Враховуючи викладене, Тому закликаємо вас забезпечити усуненняусунунення ти всі перешкоди, пов’язаних із ввезенням і виробництвом БПЛА, дати можливість українцям ефективно та без зайвих зусиль забезпечувати підвищити рівень безпекиу життя та ефективність роботи наших захисників на фронті та за напрямками в місцях потенційної атаки російського агресора ворога.
Додатки:
1. Технічні характеристики безпілотного літального апарату DJI Mavic 3 на офіційному вебсайті виробника https://www.dji.com/mavic-3/specs
Технічні характеристики безпілотного літального апарату DJI Matrice 300 RTK на офіційному вебсайті виробника https://www.dji.com/matrice-300/specs
Технічні характеристики безпілотного літального апарату Autel Evo II Pro/640T на офіційному вебсайті виробника https://shop.autelrobotics.com/pages/evo-ii-pro-specification
Лист виробника, що відповідний товар не є товаром подвійного використання на 1 арк.
ГО ІЦ “Майдан Моніторинг” доєднується до цього звернення і вимагає якнайшвидшого вирішення питання ввезення таких необхідних для наших військових дронів.
Довідково, звернення в.путіна до свого військового командування, грудень 2022:
“Актуальная задача – совершенствование беспилотных летательных аппаратов, включая стратегические и разведывательно-ударные, а также способов их применения. Опыт специальной военной операции показал, что
использование беспилотников стало практически повсеместным, и такой арсенал средств должен быть в боевых отделениях, взводах, ротах, батальонах. Цель должна засекаться максимально быстро, а информация передаваться для нанесения удара в режиме реального времени.
Беспилотные аппараты должны быть увязаны между собой, интегрированы в единую разведывательную сеть, обладать защищенными каналами связи со штабами и командирами. Уже в ближайшей перспективе возможность получать информацию, передаваемую с беспилотников, должна быть у каждого бойца. К этому надо идти, к этому нужно стремиться.”