Доброго дня, шановні учасники конференції!
До вашої уваги надається проект “Студія “Наш Дом”, що виник у результаті плідної співпраці військових і цивільного населення Донецького регіону.
Основною метою проекту є покращення (стабілізація) соціально-політичної обстановки у регіоні. Це беззаперечно важливе завдання неможливо вирішити без залучення широкого кола патріотично налаштованих представників громадськості міста Краматорськ та прилеглих населених пунктів. Студенти та викладачі Донбаської державної машинобудівної академії (ДДМА) міста Краматорська, волонтери Краматорського центру громадянських ініціатив при ДДМА “С.Л.О.Н.” та громадські активісти міста – саме ці люди стали першими до роботи над проектом.
Специфіка Донецького регіону насамперед полягає у тому, що патріоти України тут досі перебувають у меншості, а населення є досить консервативним щодо видобутку, розповсюдження та опанування інформацією. Основними інформаційними джерелами впливу на свідомість громадян були та залишаються теле- і радіопрограми, а також плітки, чутки та балачки. Традиційно існує високий ступінь недовіри до центральних українських каналів, канали російського телебачення замінюють деяким мешканцям реальну картину за вікном. Достатньо пригадати останній випадок масованого обстрілу Краматорська сепаратистами у лютому цього року – навіть зараз деякі мешканці звинувачують у наслідках цієї події Збройні Сили України. Тому дуже важливо надати насамперед тим, хто досить не визначився із своєю позицією щодо подій в Україні, оперативну, об’єктивну та достовірну інформацію, носіями якої повинні бути такі ж звичайні мешканці міста, а не диктори центральних телеканалів та речники міністерств. В ідеалі це дозволить збільшити прошарок патріотично налаштованих громадян Донбасу, у свою чергу, залишивши сепаратистські ідеї без масової підтримки.
Уваги потребують міста і села Донеччини, що знаходяться в безпосередній близькості до лінії розмежування сторін, та нещодавно були звільнені від тимчасової окупації російсько-терористичними військами. Мешканці цих районів повинні усвідомити разючу різницю між тим, як вони жили під так званими ДНР та ЛНР – і як вони живуть зараз. Надання прикладів позитивних зрушень у вирішенні нагальних побутових потреб, ефективної праці місцевих органів влади – це ще один крок до ліквідації сепаратистських настроїв на Донбасі.
Випадки замовчування порушень дисципліни, ДТП, вживання алкоголю з боку військовослужбовців ЗСУ – все це також аж ніяк не наближає нас до консолідації суспільства. Тому оперативному висвітленню негативних подій і реакції на них відповідних структур також необхідно приділити увагу.
Звідси можна сформулювати завдання проекту:
- надання психологічної підтримки проукраїнсько налаштованим верстам населення;
- об’єднання патріотично налаштованих представників різних соціальних груп для ефективної співпраці;
- переконання нейтрально налаштованих громадян в недоцільності підтримання ідей сепаратизму;
- покращення іміджу військовослужбовців ЗСУ серед місцевого населення;
Успішна реалізація завдань проекту дозволить також підняти на якісно новий рівень патріотичне виховання молоді регіону, надати можливість для самореалізації молодим журналістам та репортерам і поліпшити якість контенту місцевих засобів масової інформації, не кажучи вже про інформаційну підтримку позитивних громадянських ініціатив від волонтерів та патріотів своєї держави.
На початковому етапі реалізації проекту “Студія “Наш Дом” військовослужбовцями ЗСУ, що відповідають за цей напрямок роботи, було проведено підготовчу роботу щодо моніторингу ЗМІ та соціальних інтернет-сервісів. Також вивчалась соціально-політична обстановка безпосередньо в прифронтових районах, та збиралась інформації з використанням додаткових підрозділів. Це дозволило виявити найбільш проблемні питання, що хвилюють місцеве населення, і підготувати за цими питаннями інформаційні матеріали для подальшого розповсюдження через різноманітні ЗМІ. На наступному етапі військовослужбовців замінили блогери та громадські журналісти.
Основою для реалізації проекту стала творча площадка медіа-групи “Академія” Донбаської державної машинобудівної академії (ДДМА) міста Краматорська, студенти і викладачі якої прийняли безпосередню участь у підготовці та виданні пілотної програми проекту на каналі Ютьюб та декількох наступних програм новин.
Медіа-група “Академія” на цей час має вже великий досвід роботи у якості комплексного ЗМІ. Вона почала своє творче життя у 1999 році, коли було засновано газету «Академія». За нашого часу до складу медіа-групи входять вже чотири напрямки ЗМІ: газета, радіо, телебачення і Інтернет-газета. Медіа-група опрацьовує медійні проекти щодо інформаційної підтримки ВНЗу, вона освітлює не тільки життя ВНЗу, але і життя молоді усього регіону.
В “Академії” працюють ініціативні, талановиті студенти, викладачі та співробітники однойменного ВНЗу. За роки своєї роботи ЗМІ ДДМА стали впливовими, про них почули не тільки в Україні, але і за її межами. За 16 років роботи медіа-групи «Академія» на загальноукраїнських і міжнародних конкурсах і фестивалях завойовано більш ніж 50 нагород, серед яких:
- «Гран-прі» на I Обласному фестивалі дитячих та молодіжних ЗМІ Донбасу «Жми на RECord» (2002 г.),
- Золота медаль і диплом I ступеню у номінації «Освітлення науково-дослідної діяльності» на Загальноукраїнському конкурсі «Вища школа – 2008»,
- Диплом переможця у номінації «Молодежные СМИ» на Міжнародному фестивалі юнацьких ЗМІ «Волжские встречи – 20» (Росія, 2009 р.),
- Диплом за I місце у номінації «Преса» на Міжнародному відкритому фестивалі ЗМІ для молоді «Жми на RECord» (2009 р.),
- Дипломи за I-ші місця у номінаціях «Телебачення» та «Радіо» на Міжнародному відкритому фестивалі ЗМІ для молоді «Жми на RECord»(2011, 2012 роки.) і таке інше.
Незмінним головним редактором “Академії” є Вячеслав Степанович Медведєв. Матеріальна база медіа-групи дозволяє виробляти будь-який контент на високому професійному рівні. Слід також зауважити, що всі, хто працює в “Академії”, роблять це безоплатно, тобто виключно за рахунок ентузіазму і зацікавленості у результатах своєї роботи.
Успішна робота співробітників “Академії” була неможлива без волонтерів Краматорського центру громадянських ініціатив при ДДМА “С.Л.О.Н.” Ця громадська організація заснована у лютому 2015 року, є безприбутковою, та отримала статус волонтерської організації у міністерстві соціальної політики, наказ №326 від 24.03.2015 р. Основною метою організації є: створення волонтерського руху серед молоді та громадян нашого міста; сприяння і розвиток культурного та інформаційного обміну, отримання додаткової освіти для активної і творчої молоді; залучення інвестиційних коштів для інноваційних студентських проектів, заходів та реалізації творчих ідей в техніці, освіті, культурі та мистецтві.
За час свого існування “С.Л.О.Н” вже встиг заявити про себе як організатор та співучасник більшості культурних, просвітницьких, мистецьких, спортивних та інших заходів у місті та регіоні. Зокрема, волонтери “С.Л.О.Н.а” організували та провели відкритий показ документально-історичного фільму “Холодний Яр. Воля України або смерть” для патріотично орієнтованої громадськості міста, завдяки “С.Л.О.Н.у” у патріотичні барви української символіки окрасилися учбові корпуси Академії, за участю волонтерів “С.Л.О.Н.А” проводяться освітньо-культурні і спортивні заходи, налагоджено тісні зв’язки з науковцями інших ВНЗів, та багато іншого.
Із останнього – виготовлення символів-квітів “МАК” для безкоштовного розповсюдження серед співробітників Академії та мешканців міста. Ця ініціатива виникла не спонтанно, представники “С.Л.О.Н.а”, ще з кінця березня наголошували на різних рівнях, що потрібні загальноміські заходи щодо роз’яснення актуальності цієї символіки, її виготовлення та розповсюдження. Окрема подяка Краматорському Салону Тканин “Вікторія” та особисто головному менеджеру, за надання тканини для виготовлення маків.
Першими результатами діяльності Студії Наш Дом були створення та розповсюдження через канал Ютьюбу випусків актуальних новин міста та регіону. Вимоги від колективу у стислий термін оброблювати великий об’єм інформації часом призводили до погіршення якості контенту. Однак з набуттям певного досвіду роботи ці недоліки були усунені, і аудиторія підписників каналу поступово зростала. У студії з’явився свій логотип, поступово створювались нові рубрики, що підвищило популярність каналу серед користувачів. До роботи залучились непрофесійні журналісти, блогери та звичайні містяни – виникла нагальна потреба у покращенні матеріального забезпечення проекту.
У зв’язку з цим було терміново розпочато пошук партерів, що можуть надати у тому числі і матеріальну підтримку для подальшого розвитку проекту. Цим партнером стала насамперед Українська Миротворча Школа. Завдяки координатору УМШ Наталці Зубар було опорядковано приміщення для студійної зйомки, закуплено професійні освітлювальні прилади та виготовлено банери для оформлення студії. Також Українська Миротворча Школа організувала та провела школу громадських журналістів. Залучення до викладання професіоналів своєї справи – військових, науковців та професійних тележурналістів дозволило підняти рівень наступних випусків студії, усунути недоліки та розширити коло знайомств у медія-просторі. Зокрема, один з керівників Громадського телебачення Донеччини Олексій Мацука висловив свою зацікавленість щодо подальшої плідної співпраці з колективом студії.
Нагальна потреба у покращенні технічного забезпечення зйомок та монтажу призвела до подальших пошуків спонсорів. На даному етапі студія чекає і сподівається на позитивне рішення по документах, що подано спільно з громадською організацією “С.Л.О.Н.” для отримання гранту на розвиток матеріальної бази.
На даному етапі розвитку проект “Студія Наш Дом” знаходиться на стадії активного поширення інформації та розкручування контенту. Це відбувається як через канал Ютьюбу, що містить випуски новин та тематичні програми, так і через спеціалізовані сторінки і групи у соціальних мережах. Так, наприклад, відкрита спільнота проекту у соціальній мережі Facebook нараховує станом на 10 травня 313 учасників, більшість з яких є активними користувачами, що коментують новини спільноти, а також поповнюють її життєпис актуальною інформацією у вигляді фотографій, відеороликів та інших записів про події, що відбуваються у місті та регіоні. Окрема сторінка проекту у тій же соціальній мережі станом на 10 травня отримала 173 вподобання, до сторінки залучено 1364 людини при повному охопленні 7077 особами.
Громадські кореспонденти проекту постійно слідкують за подіями, що відбуваються у містах регіону, оперативно оновлюють контент і поширюють його під брендом проекту. Регулярна участь у брифінгах антикризового медіацентру при Донецькій ОДА, бесіди у студії з цікавими особистостями у форматі інтерв’ю – все це викликає щиру зацікавленість у глядачів каналу та користувачів соціальних мереж.
Окремої уваги заслуговують зусилля учасників проекту щодо освітлення подій, що відбуваються у безпосередній близькості від лінії розмежування сторін конфлікту на Донбасі. Кореспонденти студії успішно пройшли акредитацію у прес-центрі АТО і вже скористались можливістю на свої очі побачити і відчути, що відбувається на передових позиціях українського війська у зоні АТО, та чим живуть нещодавно звільнені міста Донбасу. Враження від поїздок та кількість відзнятого матеріалу просто неймовірні і дають змогу підготувати ексклюзивні сюжети на цю тематику.
Підводячи підсумок, маю сміливість заявити про те, що проект “Студія Наш Дом” відбувся. У майбутньому ми плануємо довести якість інформаційного контенту, що виробляємо, до такого рівня, щоб його могли використовувати у своїх передачах центральні телевізійні канали, а також залучатися до роботи інших медійних засобів. Зокрема, маємо надію на плідну співпрацю з FM-каналом, що орієнтований насамперед на військову аудиторію, і створення якого заплановане найближчим часом.
Дякую за увагу.
Сергій Гончаров, старший викладач ДДМА
Українська Миротворча Школа це проект коаліції громадських і державних організацій України і Польщі, якій проходить за підтримки Посольства Великої Британії в Україні