В українській Вікіпедії фільтр ненадійних ЗМІ: проросійським виданням це не сподобалось

В українській Вікіпедії на минулому тижні ввели фільтр потенційно ненадійних ЗМІ, до якого потрапили, зокрема, і медіа з медведчуковського пулу. На це позавчора проросійське видання «Страна.ua» видало матеріал про те, як «шайка ультраправих», які захопили владу в українській Вікіпедії, заблокувало там бідну «Страну» і «свобода слова в апаснастє». Епічний матеріал, я Вам скажу. У неділю та в понеділок його передрукували решта медведчуковських ЗМІ, а також відреагували деякі їх журналісти, а у вівторок передрукувало і Раша Тудей. На нього також відреагував українофоб нардеп Бужанський, а Шарій зняв свій відосик, що «українська Вікіпедія – то лайно, бо її пишуть обмежені нацики та рагулі».

Скріншот з матеріалу «Страна.ua»

Пояснення принципів функціонування Вікіпедії

Власне, у Вікіпедії існують правила, яких мають дотримуватися всі дописувачі. Одне з них стосується використання у статтях надійних та авторитетних джерел інформації. Якщо коротко, то Ви не можете використовувати будь-що, що Ви знайшли в інтернеті – це стосується блогів, публікацій у фейсбуці, а також ЗМІ, які є сміттярками. Інформація має бути опублікована в авторитетних та надійних джерелах інформації: книжках, газетах, журналах чи ЗМІ в друкованому чи електронному вигляді, які відповідають принципу достовірності. По суті, такою є будь-яке джерело інформації, якщо до нього немає претензій в дописувачів і ці претензії не буде обговорено на спеціальних сторінках у Вікіпедії між дописувачами.

У Вікіпедії все зав’язано не на волі однієї конкретної особи або групи осіб, а на консенсусі у спільноті. Тобто якщо якесь рішення з’являється, то або воно випливає прямо із правил, або як результат дискусії між дописувачами, які брали участь в тому чи іншому обговоренні. Тобто будь-які дії відбуваються лише за рішенням спільноти (або є підтримка, або немає суттєвих заперечень). Саме ці рішення формують межу дозволеного і складають множинність правил Вікіпедії. У кожного мовного розділу такі правила свої. Так, наприклад, на рівні правила в російській Вікіпедії закріплено вживання форми «на Украине», а форма «в Украине» – заборонена до такого ступеня, що будь-які спроби переглянути це правило закінчуються блокуванням таких користувачів. Або, наприклад, на рік після перейменування статті про українську столицю в англійській Вікіпедії на «Kyiv» заборонене виставлення цієї статті на перейменування назад.

Типи обмежень

Оскільки якість джерел інформації буває різна, то у Вікіпедії існує обмеження на використання сайтів у стаття у Вікіпедії на рівні домену. Загалом, для на використання сайтів є кілька рівнів обмежень.

– Найвищий рівень – це «чорний список» або «спам-лист» – тобто список сайтів, на які заборонено посилатися у певному розділі. Зазвичай, це сайти всяких рекламних ресурсів, для розкрутки яких їх менеджери починають пхати до статей у Вікіпедію посилання на ці ресурси – це закінчується баном на рівні домену такого ресурсу. Існує глобальний «спам-лист» для всіх 12-ти вікіпроєктів Фонду Вікімедіа, найвідомішим з яких є Вікіпедія. Існують і локальні списки в кожному мовному розділі Вікіпедії. Наприклад, в англійській Вікіпедії це дуже великий список. Так, заборонено використання посилань на сайти 112 каналу (112.ua, внесено у січні 2020 року), російського видання «Лента.ру» та ще один московитський ресурс «Украина.ру». Чорний список української Вікіпедії станом на сьогодні у трьох скрінах нижче: В ньому є багато колабораціоністських та окупаційних сайтів тимчасово окупованого Донбасу, а також сайт Шарія. Весь список отут.

Фрагмент спам-листу доменів в українській Вікіпедії.
Сторінка чорного списку в українській Вікіпедії, CC BY-SA 3.0, автори сторінки

– Середній рівень –  це обмеження кому можна додавати ті чи інші сайти. Такі обмеження є кількох типів. Є обмеження через фільтр на додавання визначеного списку доменів для дописувачів, які не є патрульними (це ті досвідчені користувачі, які обираються спільнотою і які стежать за дотриманням правил у Вікіпедії. в кожному мовному розділі патрульні свої). Наприклад, у болгарській Вікіпедії таке обмеження існує з грудня 2019 року, коли було запроваджене це правило. Наразі в ньому 296 сайтів Ціла купа московитських ЗМІ має таке обмеження в болгарській Вікіпедії, а також український сайт «Вести» – їх можуть до статей додавати лише патрульні. До слова, саме болгарський список став основою для українського, про який піде нижче. Але можливе обмеження, яке обмежує додавати певні ресурси для незареєстрованих дописувачів чи дописувачів, які зареєструвалися менше, ніж тиждень тому. Саме таким шляхом пішли в англійській Вікіпедії – там існують списки подібних сайтів для простих посилань та для приміток (виносок) у статтях. В ньому є британські Daily Mail та The Sun, і кремлівські Russia Today та Sputnik. До речі, подібних обмежень в українській Вікіпедії наразі немає.

Частина списку сайтів, додавання яких обмежено до статей Вікіпедії болгарської Вікіпедії дописувачам, які не є патрульними
Уикипедия:Патрульори/СФИН, CC BY-SA 3.0, автори сторінки

Попередження, яке висвічується в болгарській Вікіпедії при спробі не патрульному додати до будь-якої статті сайт з переліку обмежень.

– Нижчий рівень – це рівень попереджень щодо використання ненадійних джерел інформації. Це не є заборона на використання. Просто для збереження такого лінку у статті треба натиснути «зберегти» не один, а два рази, бо після першого разу користувачу висвітиться попередження про використання ненадійних джерел. Подібне обмеження існує в англійській Вікіпедії. Список сайтів, які потрапили до нього, невеликий (подивись можна у вигляді коду – тут), але серед них – британські Daily Mail та The Sun, кремлівські Russia Today, Sputnik.

Частина списку ненадійних джерел інформації в англійській Вікіпедії.
Wikipedia:Deprecated sources, CC BY-SA 3.0, автори сторінки

Попередження, яке висвічується в англійській Вікіпедії при спробі будь-якому дописувачу додати до будь-якої статті сайт з переліку обмежень.

Тобто обмеження певних ЗМІ для використання у Вікіпедії – це нормальна практика в різних мовних розділах. Запроваджуються такі обмеження після обговорень (напр., в болгарській Вікіпедії, де було і окреме голосування) або через запити на спеціальних сторінках (в англійській є сторінки для обмежень для незареєстрованих дописувачів чи для фільтру попереджень, а також запиту на коментар щодо надійності джерел. Рішення про включення до списку ухвалюють адміністратори (або окремо обрані адміністратори) на основі аргументів дописувачів, які подавали запит, та обговорення за участі зацікавлених дописувачів. Першими запровадили такі обмеження в англомовному розділі Вікіпедії у 2017 році, а от протягом 2019 та 2020 років подібні списки були значно розширені, подібні правила з’явились і в інших мовних розділах. Тому це – загальний тренд у Вікіпедії, зумовлений появою великої кількості замовних публікацій та маніпулятивних фейк-ньюсів та інших інформаційних сміттярок.

Українська Вікіпедія. Фабула справи

Останні  6 років, від часу початку російсько-української війни, у т.ч. в інформаційному просторі, в українській Вікіпедії час від часу з’являлися обговорення щодо створення обмежень для додавання до статей посилань із російських ЗМІ та проросійських українських засобів масової дезінформації. Але такі обговорення закінчувалися нічим – без будь-якого реального результату.

Водночас, до введення оновленого фільтру такі українські видання як «Страна.ua» та «Знай.ua» мали службову мітку (через спеціальний фільтр), яка висвічувалася при редагуванні, – «потенційно неавторитетне джерело», без спеціального попередження. Створений був цей фільтр ще в листопаді 2017 року. Туди разом зі «Страной» та помийкою Patrioty.org.ua  потрапили низка московитських державних ЗМІ. Сайт Знай.ua був доданий пізніше. Цей список поповнювався адміністраторами за запитами інших дописувачів або на підставі медіамоніторингу Інституту масової інформації та StopFake. Більше, того в українській Вікіпедії між дописувачами була неформальна домовленість про мінімізацію використання ЗМІ, власником яких є Медведчук. Домовленість по факту багатьох обговорень.

Останнє обговорення щодо обмежень в українській Вікіпедії відбулось у травні цього року, після того, як НВ опублікувало справжнє ім’я дівчини, яка була зґвалтована у Кагарлику, що викликало засудження таких дій з боку медіаспільноти та громадськості. В тій дискусії піднімалось питання щодо внесення до чорного списку цілого ряду ЗМІ. Загалом дискусія показала, що підтримка обмежень є, але не щодо всіх зазначених в ньому сайтів та без будь-яких обмежень на редагування для всіх користувачів. Архів обговорення можна прочитати тут.

Фільтр ненадійних джерел інформації

Власне, та дискусія також закінчилась нічим. Але ця тема була під піднята під час одного з «вікічетвергів» (це онлайн-голосовий чат в дискорді – один з багатьох майданчиків, крім самої Вікіпедії, на якому спілкуються вікіпедисти), була обговорена технічна сторона подібних обмежень. Після цього один з адміністраторів оновив фільтр ненадійних джерел інформації: він додав до списку т. зв. «ЗМІ» з медведчуківського пулу та поставив опцію попередження дописувачів перед збереженням інформації у Вікіпедії. Ще раз: основа списку вже була, подібні обмеження практикуються в інших мовних розділах, в тому числі в англомовній Вікіпедії.

Зауважу, що це питання в позавікіпедйних чатах обговорювалось і отримало хіба що підтримку інших дописувачів. На цей час жоден із дописувачів (у вікіпедійному просторі) не обурився створенням такого списку – тобто це є консенсус спільноти по факту. Хоча ні – брешу. Один таки був – громадянин Московії, основний його внесок – це російська Вікіпедії. А все – завдяки рішучості одного адміністратора.

До цього списку увійшли 26 сайтів – це російські державні ЗМІ, українські проросійські ЗМІ та ЗМІ-сміттярки. Повний список на це час такий:

  • iz.ru
  • izvestia.ru
  • kp.ru
  • rbc.ru
  • ria.ru
  • aif.ru
  • lifenews.ru
  • spzh.news
  • riafan.ru
  • rueconomics.ru
  • nation-news.ru
  • jpgazeta.ru
  • oyblogg.blogspot
  • kp.ua
  • strana.ua
  • 112.ua
  • newsone.ua
  • nash.live
  • vesti.ua / vesti-ukr.com
  • znaj.ua
  • politeka.net
  • uainfo.org
  • joinfo.ua
  • patrioty.org.ua
  • elise.com.ua
  • antikor.com.ua

Під час збереження інформації з посиланням на потенційно неавторитетні джерела висвічується попередження з текстом «Ви намагаєтесь використати потенційно неавторитетний сайт як джерело. Будь ласка, намагайтесь уникати сайтів, що мають маніпулятивний характер.» Власне, для збереження інформації треба ще раз натиснути на кнопку «зберегти» – і тоді вона буде додана до статті.

Попередження, яке висвічується в англійській Вікіпедії при спробі будь-якому дописувачу додати до будь-якої статті сайт з переліку обмежень.

Ще раз – це просто превентивний спосіб попередження дописувачів, що такі ЗМІ визнані спільнотою як потенційно неавторитетні джерела інформації. У середовищі вікіпедистів він отримав назву «сірого списку» – незаборонених для використання ЗМІ, але небажаних ресурсів через їх маніпулятивність чи просто брехливість.

Потім Назар Токар розпіарив цю новину у твіттері та фейсбуці і за кілька днів на неї зреагувала «Страна.ua». Ну а за нею всю інші. Абсурдність статті «Страни» я не коментуватиму. Власне, вони звинувачують вікіпедистів, що ті отримують гроші із США, але всі вікіпедисти –волонтери і вони не отримують жодної плати за свій волонтерський внесок. Так само і адміністратори не отримують жодної копійки. Мої друзі-вікіпедисти запитують «Гей, а де мої гроші?» Може, то «Страна.ua» їх вкрала (сарказм)?

Крім того, в українській Вікіпедії розроблено проєкт правила щодо ненадійних джерел інформації, який базується на аналогічному болгарському списку. Він складений на основі аналітики порталів «EU vs Disinfo» (проєкт Європейської служби зовнішніх справ ЄС), порталом «Disinfo Portal» (проєкт Atlantic Council), «Polygraph.info» (спільний проєкт «Голосу Америки» та Радіо Свобода), «StopFake.org» (проєкт викладачів та студентів «Могилянської школи журналістики» НаУКМА), «Myth Detector». Всі українські медіа, які потрапили до нього (зокрема, «Вести» та «Політека» та «КП в Україні») – відповідно до звітів порталу «EU vs Disinfo» — фактично дипломатія ЄС визнає ці ЗМІ як дезінформаційні. Це правило ще не набуло офіційно статусу, але до всі ці ЗМІ на основі доказів, наведених у проєкті правила, технічно можна внести до фільтру попередження про ненадійні джерела інформації в українській Вікіпедії.

Редагувати Вікіпедію може будь-хто охочий. Треба мати бажання, рішучість, трохи вільного часу, але головне – діяти за правилами. Більше того, якщо редагування здійснені за гроші, то треба розкрити замовника та роботодавця, інакше в разі розкриття факту оплачуваного редагування такому дописувачу може світити безстрокове блокування у Вікіпедії. Більше про платні редагування – тут.

Окремо слід зазначити, що «Вікіпедія» і «Вікімедіа» – це абсолютно різні речі, які лише частково пов’язані між собою. Вікіпедія – це онлайн-енциклопедія, до редагування якої може долучитись будь-хто охочий. А «Вікімедіа» – це рух громадських організацій дописувачів вікіпроєктів і Вікіпедії, зокрема. При цьому існує «Фонд Вікімедіа» – американська неурядова організація, яка підтримує функціонування Вікіпедії, забезпечуючи роботу серверів, має штат розробників для оновлення програмного забезпечення Вікіпедії, а є ГО «Вікімедіа Україна», яка об’єднує дописувачів Вікіпедії та інших вікіпроєктів з України та громадян України з різних куточків світу і займається популяризацією вікіпроєктів з метою залучення нових дописувачів до неї. При цьому ані Фонд Вікімедіа, ані «Вікімедіа Україна» не впливають на контент та політики у Вікіпедії та україномовному розділі, зокрема. Причина дуже проста: українську Вікіпедію редагує більш-менш постійно кілька тисяч дописувачів, а громадська організація об’єднує лише близько 70 осіб.

У тому матеріалі «Страна.ua» не розбиралась як працює Вікіпедія, а просто підібрала інформацію, вигідну для себе. Також понасмикали інформації та фото з акаунтів у фейсбуці кількох дописувачів Вікіпедії (так, один із вікіпедистів з Олександра перетворився на Олексія). Автор матеріалу навіть не намагався трохи більше прогуглити, щоби отримати більше інформації навіть про тих, кого згадав у своїй статті. Коротше, це люта маячня, на яку я навіть лінку не дам. Хочете – прогуглите самі)))

О, так! Українофоб Шарій (сайт якого, нагадаю, таки є чорному списку української Вікіпедії) у своєму відосику пообіцяв судове переслідування для української Вікіпедії поза Україною. Зазначу, що згідно з правилами користування Вікіпедією, жоден дописувач не може бути підданий судовому переслідуванню за редагування Вікіпедії. Але це ж дрібниця для «великого юриста всіх часів і народів».

Сайт Шарія у чорному списку спам-листі української Вікіпедії.
Сторінка чорного списку в українській Вікіпедії, CC BY-SA 3.0, автори сторінки

Коротше, те що в московитів, українофобів та їх місцевих ватних посіпак знатно підгоріло, – ще раз доводить, що треба читати, писати та підтримувати Наше – українське. І українську Вікіпедію також! Те, від чого плюються українофоби, – автоматично отримує такий собі «знак якості».

P.S. Якщо хтось хоче долучитися до редагування – звертайтеся до мене чи моїх колег – ми готові навчити як це робити.

Сергій Петров, дописувач української Вікіпедії, ІЦ «Майдан Моніторинг»

Автор: Atoly, CC BY-SA 4.0, з Wikimedia Commons,
використано Wikipedia-logo-v2-bw.svg (Wikimedia Foundation, Inc logo, CC BY-SA 3.0) та Wikipedia 15 mark pattern – Sweden.svg (André Costa, CC0 1.0) все – з Wikimedia Commons

Контроль якості інформації на сайті Майдан

Всі новини, статті та записки мають відповідати Інформаційній Політиці Майдану. Якщо ви бачите невідповідність - будь ласка повідомте нам на news@maidan.org.ua і вкажіть гіперлінк (URL) матеріалу. Приклад спростування інформації тут

Be the first to comment on "В українській Вікіпедії фільтр ненадійних ЗМІ: проросійським виданням це не сподобалось"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


four × two =

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.