Руйнація шкіл у Харкові та області від російських обстрілів та авіаударів

Одними з цілей для російської артилерії та ракетних і авіаційних ударів є школи, про що ми писали у нашому першому аналізі злочинів РФ проти цивільної інфраструктури.

У Харкові, за словами, Харківського міського голови внаслідок російських обстрілів міста, які безперервно тривають вже три місяці, пошкоджено 109 шкіл комунальної власності. За списком від Харківської міської ради, який є в нашому розпорядженні, пошкоджено 105 загальноосвітніх та позашкільних (школи мистецтв, спортивні школи, центри дитячої та юнацької творчості) навчальних закладів. До цього переліку зі 105 шкіл не увійшли деякі середні навчальні заклади, які знаходяться на балансі Харківської обласної ради.

Ці понад 100 шкіл знаходяться в різних районах міста, які постраждали від артилерійських обстрілів, ракетних та авіаційних ударів. Так само ступінь пошкоджень і руйнування в цих навчальних закладах є різною.

Для того аби планувати відновлення навчання у харківськіх школах, слід класифікувати ушкодження та відштовхуючись від цього прописувати стратегії відновлення цих навчальних закладів та можливості проведення в них навчального процесу, у разі настання сталої безпечної ситуації.

Ми пропонуємо такий підхід.

1. Школа в одному з обстрілюваних районів міста – вибиті вікна

Обстріляна один раз – снаряд невідомого калібру влучив поруч із школою. Вибуховою хвилею вибило вікна та пошкодило деякі рами. В результаті школа потребує заміни вікон та косметичного ремонту в середині. Навчальний процес у навчальних закладах з такими пошкодженнями можливий за умови дотримання безпекової ситуації, у першу чергу, коли район стане безпечним і не буде постійної загрози обстрілів.

Вирва від снаряду поруч зі школою

Фото школи початку квітня 2022

2. Школа на краю міста – пошкодження фасаду

Школа знаходиться на краю міста і за розташуванням навколишніх будівель можна казати, що саме вона була ціллю обстрілу. Зовнішній огляд показує, що пошкодження зазнав зовнішній фасад та вибиті вікна. Інша частина навчального закладу не постраждала. На період ремонту ця частина школи має бути виведена з експлуатації. Інша річ – питання безпеки. Навчатися в школі на краю міста, куди може добити артилерія росіян, – небезпечно.

Фото школи початку квітня 2022 року

3. Школа десь в обстрілюваному районі Харкова – пошкодження даху та несучих конструкцій

Школа була обстріляна один раз – але в результаті сталося потрапляння прямісінько в дах. Є руйнування даху та вигнуло плити фасаду школи. Також вибило вікна разом з рамами в цьому крилі, пошкодило інтер’єр, частину обладнання та устаткування. Вибито й вікна у сусідньому крилі школи.

Крім того, пошкоджено шви перекриттів між третім і другим поверхами школи.

Також є воронка поруч зі школою – це відбулося під час цього цільового обстрілу.

Всі фото кінця березня 2022 року

Одне крило школи непридатне для експлуатації та потребує капітального ремонту. Обмежено навчальний процес до завершення ремонту можливий, але частина учнів змушена буде навчатися або дистанційно, або бути переведена до інших шкіл. Звісно, це можливо лише за умови дотримання безпекової ситуації.

4. Школа на півдні міста – повністю зруйнований один із корпусів

Це був цілеспрямований авіаудар, в результаті було повністю зруйновано один з корпусів школи. При цьому втрачено все устаткування та обладнання, яке було в цих класах. Також пошкодило деякі вікна в іншому корпусі.

Фото травня 2022 року

Навчання у вцілілому корпусі школи можливо проводити за умови розбору завалів та демонтажу зруйнованого корпусу, визнання будівлі придатної для подальшої експлуатації, косметичного ремонту. При цьому частина учнів змушена буде навчатися або дистанційно, або бути переведена до інших шкіл. Звісно, це можливо лише за умови дотримання безпекової ситуації.

Фото травня 2022 року

5. Школа на периферії міста – пошкодження вікон та та інтер’єру

Школа була пошкоджена вибуховою хвилею внаслідок авіаудару, який стався неподалік. Внаслідок цього було вибито вікна з фасадної частини будівлі, часто разом з віконними рамами. Ймовірно, є суттєві пошкодження інтер’єру, устаткування та обладнання закладу освіти. Стан даху на момент зйомки невідомий. Але очевидно, що школа на цей час непридатна для навчання та потребує значного за обсягом ремонту. Також на можливість провадити навчальний процес (за умови ремонту освітнього закладу) великий вплив матиме безпекова ситуація у Харкові.

Фото кінця березня 2022 року

6. Школа в центрі міста, пам’ятка архітектури – пошкодження даху, фасаду та інтер’єру

В результаті авіаудару по сусідній будівлі школа має пошкодження даху, повністю вибито вікна та знищено інтер’єр та частину обладнання. Навчальний процес в такій школі неможливий аж до її відновлення. Реконструкція і реставрація школи (будівля є пам’яткою архітектури місцевого значення) з подібними ураження можливі, оскільки вціліли стіни та перекриття.

Фото кінця березня 2022 року

Школа побудована спеціально для навчання дітей із вадами зору. Після відповідних відновлювальних робіт заклад освіти потребуватиме нового обладнання й устаткування, необхідного для навчального процесу. Оскільки це також і місце, де діти можуть проживати, то лишається питання безпеки як навчального процесу, так і проживання дітей в ньому.

Фото кінця березня 2022 року

7. Школа на периферії міста – пошкодження даху, фасаду та інтер’єру

Будівля школи пошкоджена внаслідок двох авіаційних та ракетних ударів, що завдані російськими військами протягом березня 2022 року і які мали місце влучання поруч із закладом освіти. Внаслідок цього у будівлі вибито вікна та віконні рами, пошкоджено фасад, дах та інтер’єр, а також, цілком ймовірно, обладнання та устаткування. Це старовинна будівля школи, побудована ще у 1907 році, будівля була запропонована для внесення до реєстру пам’яток культурної спадщини. На цей час навчальний заклад непридатний для навчального процесу, потребує реконструкції, реставрації та відновлення матеріально-технічної бази. Лише після проведення цих робіт можливе навчання дітей в цій школі з урахування безпекової ситуації.

Школа №7, після другого ракетного удару поруч. 28 березня 2022

8. Школа десь в дуже обстрілюваному районі Харкова – знищення одного крила школи

Школа має цільове ураження – один зі снарядів влучив просто в дах і знищив його та розбивши актову залу школи, яку розташовано в окремому крилі будівлі. На цьому місці знайдено рештки боєприпасів від РСЗВ “Град”, якими було обстріляно освітній заклад.  Також вибито вікна в різних крилах школи, пошкоджено інтер’єр та обладнання .Школи із подібними пошкодженнями непридатні для навчального процесу і їх відновлення залежить від цілісності конструкції інших корпусів школи, а також від безпекової ситуації (через загрозу обстрілів). Подальша доля учнів і можливість їх навчання у цьому закладі освіти, навіть з урахуванням дистанційного формату, невідома.

9. Школа у передмісті Харкова – повне руйнування

Школа була обстріляна, ймовірно, з реактивної системи залпового вогню. Це був цілеспрямований ракетний удар. В результаті повністю зруйновано один з корпусів школи. Є частини цієї будівлі, в яких вціліли стіни та перекриття.

Школа у Мерефі після ракетного удару, 17 березня 2022 року

Школа у Мерефі після ракетного удару, 17 березня 2022 року

Школа у Мерефі після ракетного удару, 17 березня 2022 року

Вцілів лише невеликий корпус, який також має істотні пошкодження даху та вибиті вікна. Він потребує капітального ремонту і на це час непридатний для відновлення навчального процесу у разі нормалізації безпекової ситуації.

Школа у Мерефі після ракетного удару, 17 березня 2022 року

Школу необхідно відбудовувати заново. Лишається питання про долю учнів, які мають продовжувати навчання наступного навчального року, оскільки по Мерефі було завдано ракетного удару лише один раз.

10. Школи, які побували під окупацією

Кількість зруйнованих шкіл в Харківській області не може бути оцінена до повної деокупації. Школи на звільнених територіях мають значні ураження, сліди від пожеж або інші пошкодження та руйнування внаслідок обстрілів.

Ось так виглядає школа в селі Мала Рогань, в укритті якої ховалися жителі села від обстрілів, поки у будівлю не зайшли російські військові та не здійснили низку воєнних злочинів проти цивільних осіб, зокрема, зґвалтування неповнолітньої. Село перебувало під окупацією російських військових один місяць.

Пошкоджена школа в селі Мала Рогань,  початок травня 2022 року

Так виглядає школа в майже вщент зруйнованому селі Вільхівка, яке перебувало під окупацією РФ один місяць. В ній розташовувалися війська рф.

Зруйнована школа в селі Вільхівка. 16 травня 2022 року

Обстріли, авіаційні та ракетні удари російських військ знищили або пошкодили не тільки будівлі шкіл. Знищено величезну частину навчальних матеріалів та засобів, документацію, обладнання та устаткування, результати спільної праці дітей та вчителів.

Зруйнована школа в селі Вільхівка, 12 травня 2022 року

Висновки

Як можна побачити, школи є одними з типів об’єктів, по яким російські війська наносять цілеспрямовані удари з низки причин:

  1. вони вважають, що там можуть переховуватися українські військові (як це роблять російські військові, організовуючи в навчальних закладах свої штаби);
  2. в рамках реалізації політики урбіциду, яка передбачає руйнування всієї цивільної інфраструктури міст, яка би унеможливила подальше проживання на цій території людей.

Школи мають різні за масштабом ушкоджень та руйнувань – від умовно придатних (потрібна заміна вікон та внутрішній косметичний ремонт) до цілком непридатних (повністю зруйновані школи внаслідок ракетних ударів чи пожеж).

Відновлення шкіл має враховувати кілька важливих аспектів:

  • місце розташування (визначення районів міста та області за рівнем безпеки – радіус ураження артилерією, РСЗВ «Град», «Ураган», «Смерч» тощо), що впливатиме на саму можливість організації навчального процесу за відповідних безпекових умов та проведення ремонтних робіт у будівлях;
  • рівень пошкоджень (потребують косметичного ремонту, значного обсягу ремонтних робіт, капітального ремонту з виведенням з навчального процесу одного з корпусів, реконструкції, відбудови / будівництва нової будівлі);
  • наявність бомбосховищ та укриттів, обладнаних для тривалого перебування в них, у т.ч. у зимовий період;
  • рівень пошкоджень навколишніх житлових будівель (наприклад, на цей час левова частка будинків на Північній Салтівці та кількох мікрорайонах Салтівки, П’ятихатках, селищі Жуковського, Обрії, Рогані непридатні чи малопридатні для проживання, особливо зимовий період).

Так, легше відновити навчальні заклади з незначними пошкодженнями у відносно безпечних районах міста, розібрати завали у зруйнованих будівлях. Натомість, пошкоджені будівлі шкіл у північних районах міста, які досі обстрілюються і де значна частина житлового фонду непридатна для проживання (залежно від масштабу пошкоджень та руйнувань) можуть отримати тимчасовий ремонт чи законсервовані для перешкоджання подальшому руйнуванню або можливості використовувати їх як укриття для мешканців найближчих будівель.

Окремою проблемою є стан бомбосховищ, які здебільшого необладнані та непристосовані для будь-якого тривалого перебування в них (вони холодні, в них немає достатньої кількості місць для сидіння, лежання, столів, джерел водо- та теплопостачання, зокрема, і автономних, погане освітлення, відсутні альтернативні джерела на випадок зникнення електрики, часто існує лише один вхід / вихід з них). Так, нам відомий випадок, коли в одній зі шкіл в дуже обстрілюваному районі міста мешканці бомбосховища проклали буквально під обстрілами труби з теплоносієм до укриття цієї школи.

Саме тому одним з перших дій влади (як центральної у галузі освіти, як обласної, так і місцевої, яка відповідальна за стан шкіл і організацію навчального процесу) має бути реконструкція укриттів та бомбосховищ у школах та приведення їх у відповідність із гігієнічними нормами для тривалого перебування в них великої кількості людей (утеплення відповідно до норм пожежної безпеки, наявність систем водо- та теплопостачання, вбиралень, якість освітлення, достатньої кількості місць для сидіння, лежання, столів для навчання тощо).

Автори аналізу: Сергій Петров, Наталія Зубар та Олексій Свід

Автори фото та відео: Сергій Петров та Наталія Зубар

Фото та аналіз здійснено в рамках фото та відеофіксації і документування пошкоджень та руйнувань цивільної інфраструктури Харкова в рамках .

Фото та відео поширюються за засадах вільної ліцензії CC BY-SA 4.0.

Як допомогти нам?

Допомогти нам ви можете перерахунком грошей на PayPal Голови Правління nataliyazubar@maidanua.org або на рахунок Організації, тут детально написано як https://maidan.org.ua/supportmmic/