М’яка сила’ – діє з тилу?

Перемикач мов

Юрист і військовий б’є на сполох.

За ‘красивими’ фразами шодо ‘приведення виплат у відповідність до бюджетної справедливості’ і ‘диференціації підходу’, ховається ніщо інше, як позбавлення виплати 30 тис. грн. за ‘воєнний стан’, поєднане з непропорційним підвищенням заробітної плати.

Суто математично, якщо зараз мобілізований солдат має 13+ тис. зарплати та 30 тис. премії, тобто, всього 43+ тис. на місяць, то з 1 лютого 2023 року такий військовослужбовець матиме 20+ тис. грн.

При цьому:

  1. Багато військовослужбовців проходять службу не в місті свого проживання, тому багато побутових питань вирішують шляхом переказу додому грошей, щоб рідні наймали спеціально навчених людей (сантехніки-таксі-трактор, щоб город виорати тощо);
  2. Протягом 11 місяців статус УБД практично нікому не надавався, навіть довідку про безпосередню участь в бойових діях вибити було проблематично. То ж пільги та гарантії, передбачені Законом для військовослужбовців, зокрема, 75% знижки на оплату комуналки, навчання дітей за бюджетний кошт тощо, воїни так і не змогли отримати, тому оплачували все за повною вартістю за рахунок цих коштів.
  3. Попри наявне тилове забезпечення та зусилля волонтерів, військові, все ж, змушені докуповувати багато чого власним коштом. Наприклад, коли за день до виїзду взимку видають літню форму і за пів дня в перервах між вимкненнями світла ‘треба щось нарішать’ (окреме питання, що завдяки любителям ‘мілітарного косплею’ за кількасот кілометрів від фронту, в магазинах залишаються тільки ХХХХХL розміри).
  4. Значна кількість військових, розраховуючи на цю виплату, взяла на себе довготривалі фінансові зобов’язання (дружина взяла кредит, відправили доньку на навчання за кордон тощо), які буде неможливо виконати без такої виплати.
  5. Були скасовані вимоги, щодо збереження заробітної плати за основним місцем роботи. В значної кількості військовослужбовців ця сума перевищувала і 20 і 30 тис., то ж відповідна доплата покривала цю різницю, подекуди, з надлишком, подекуди – не в повному обсязі.
  6. Оскільки військова служба є особливим видом державної служби, то військовослужбовцям заборонена будь-яка оплачувана діяльність, окрім наукової, викладацької, творчої, спортивної, тренерської та медичної. Навіть якщо її можна виконувати дистанційно і це не суперечить інтересам служби. Інакще це буде вважатися корупційним правопорушенням.
  7. Навіть не на лінії безпосереднього зіткнення, де з логістикою немає критичних проблем, ціни є на порядок вищими, ніж, навіть, у столиці. Часто має місце диференційований підхід, коли для місцевих встановлюють нижчі ціни, ніж для військових (наприклад, буханка хліба – 20 грн. для місцевого і 50 грн. для військового). Це підживлює місцеві економіки та формує позитивне ставлення у місцевих мешканців до військових і покривається за рахунок відповідних виплат.
  8. Одним з заходів для зміцнення дисципліни є нарахування 30 тис. лише тим військовослужбовцям, які не вчиняли правопорушень протягом місяця, зокрема, пов’язаних з вживанням алкоголю, наркотичних засобів, самовільного залишення місця служби тощо. Станом на зараз, відсутність відповідного інструменту в поєднанні з підвищенням штрафів до 34 тис. грн. позбавить можливості здійснювати виховний вплив і таке покарання буде руйнуванням життів військових та призведе до активних проявів невдоволення.
  9. Військовослужбовці строкової служби не припиняють служби по закінченню терміну, але виконують суттєвий обсяг робіт за межами районів бойових дій. Зарплатню, при цьому, отримують суто номінальну, тому для них ‘тридцятка’ є єдиною суттєвою сумою, на яку вони можуть розраховувати, адже з підписанням контракту з ними часто зволікають, а до виконання бойових завдань їх не залучають.
  10. В нинішніх умовах будь-який військовий об’єкт знаходиться під ризиком ракетного удару і служба завжди пов’язана з ризиком для здоров’я та життя.
  11. Виплачені кошти, переважно, вкладаються у вітчизняну економіку через роздрібний сегмент або інвестуються в неї через вітчизняні фінансові установи та інструменти, розподіляючи кошти природнім способом, а не розподіляються адміністративно самодурчо-корупційним способом.
  12. Напередодні анонсованих активних дій, що потребуватимуть мобілізації додаткової кількості військовослужбовців, а також річного терміну з моменту оголошення початку першої мобілізації, таке рішення може призвести до суспільного збурення в середовищі військовослужбовців та членів їх сімей, що дуже негативно вплине на боєздатність нашого війська.
  13. ‘Підкилимна’ манера ухвалення відповідних рішень мала наслідком його ухвалення без ретельного вивчення, обговорення та опрацювання альтернативних варіантів.

Так, не розкритими є, зокрема, такі питання:

– джерела походження відповідних коштів, оскільки при кожній затримці виплат, особовому складу повідомляли, що це кошти від західних партнерів і затримка має технічний характер, пов’язаний з їх освоєнням;

– чи закладалися ці кошти в бюджеті на поточний рік? Чи проводилися розрахунки відповідних сум в розрізі кількості особового складу чи хоча б їх співставлення з минулорічними обсягами масштабів відповідних сум? Хоча б на рівні депутатського корпусу або експертного середовища.

– в чому причина такого урізання виплат предметно? Скорочення обсягів західної допомоги? Зміна цільового призначення коштів? Суттєве підвищення планів мобілізації?

– ще багато ‘чому’, які можна ставити, залежно від відповіді на попередні питання.

Насамкінець, варто нагадати давню істину: хто не хоче годувати свою армію, годуватиме чужу.

Slavix, юрист

Автор пише цей текст.

Читайте продовження – Частину 2