Учасники Школи Інформаційної Безпеки зібрали поради для збереження власної та групової опірності (resilience) під час постійних інформаційних атак РФ. Ми пропонуємо ці поради для загального ознайомлення та використання. Сподіваємось, що ви зможете обрати з цього списку щось для себе.
Навчаємося
- вивчати іноземні мови
- кожного дня читати одну статтю з новинних сайтів англійською.
- щомісяця обирати новий напрям знань і вивчати його основи
- щодня читати, виділіть 40 хвилин на книгу
- пройти курси на онлайн-платформах,пройти курси з англійської, а також по критичному мисленню, інформаційній безпеці та інших схожих темах на платформі Prometheus та інших платформах онлайн-навчання.
Кожного дня читати принаймні одну статтю новинних сайтів англійською мовою. Це також можливість подивитися на ситуацію в Україні під іншим кутом.
Для вивчення мов користуватися Дуолінго , можна влаштувати змагання у групі.
Щомісяця обирати новий напрям знань та вивчати його основи.
Щодня виділяти 40 хвилин на книгу.
Створювати дайджести (практика для групи фахівців): 1-2 рази на місяць декільком людям читати по статті з провідних міжнародних журналів (англійською, німецькою мовами) за їх спеціалізацією, а потім надавати тезисно у загальну групу вже українською ті пункти, на які потрібно звернути увагу усім решті.
Пройти курси з англійської мови, а також по критичному мисленню, інформаційній безпеці та інших схожих темах на платформі Prometheus та інших платформах онлайн-навчання. Можна в групі влаштувати змагання, хто пройде більше подібних курсів.
Розібратися в особливостях спілкування в мережі (мережевий етикет).
Вивчати основи психології.
Вивчати маркетинг, просування у social media.
Вчитися роботі в графічних редакторах.
Працювати в групах
Обговорити групові правила і процеси на початку роботи в групі, оскільки це важливо для командної роботи.
Можливі теми для обговорень у групі:
- конкретні приклади аналізу і виявлення маніпулятивних та фейкових інформаційних повідомлень.
- з’ясування критеріїв та показників зростання тривожності в соціальних групах.
- як виявляти чутливі теми, маніпулюванням якими можливо керувати поведінкою людських спільнот.
- як поводити себе в ході дискусій в групах месенджерів та соціальних мережах.
- новинки в культурному середовищі : концерти, фільми, виставки.
- чого саме люди бояться, щоб фейки не потрапляли у найболючіші місця.
- свої бажання і плани, свої негативні думки, враження.
Періодично проводити якісь тематичні “посиденьки” в онлайн-конференції з кавою.
Ділитися своїми переживаннями (в тому числі щодо непродуктивної тривоги) з близькими чи друзями, ділитися досвідом подолання тривоги.
Знайти друга, з яким можна вивчати та обговорювати різні теми, оскільки знання краще засвоюються при обговоренні.
В своєму колі і вдома проговорити можливі плани дій у випадку непередбачуваних обставин з боку країни-агресора.
Набувати навичок комунікації, щоб вміти спілкуватися із співрозмовниками, які мають іншу точку (відмінну від нашої).
Практикуватися в групах з google translate, оголосити конкурс на тему: знайти якийсь недоладний переклад, і запропонувати знайти інформацію мовою оригіналу для порівняння.
Просити допомоги, якщо потрібно.
Попереджати завчасно про зміни в моїх планах того, кого це може зачепити.
Слухати
Регулярно приділяти час, щоб слухати звуки природи, частіше ходити на природу.
Слухати у запису спів птахів у ранковому лісі, навіть під час роботи.
Звертати увагу на приховані змісти у фільмах, розважальних програмах.
Прислухатися до того, що говорять люди навкруги – це дуже корисна навичка.
Зупинятися на хвилину і прислухатися до здавалося б звичних слів, звуків.
Слухати текст і виокремлювати з нього контекст.
Обмежити ті джерела, які йдуть з країни-агресора і уважно віднестися до того, що слухаємо і кого слухаємо.
Слухати себе у цьому вирі, слухати свій внутрішній монолог.
звертати увагу на слова популярних пісень, це також можна обговорювати у форматі онлайн-посиденьок.
Виявляти:
- музичний плагіат.
- маніпулювання в текстах пісень.
- сленги, жаргони, штампи, які використовуються для маніпулювання.
Щотижня аналізувати якийсь музичний продукт, у цікавій формі публікувати результати аналізу, в кінці додавати якісну музику, як альтернативу.
Слухати шум натовпу в метро і тікання настінного годинника.
Набувати навичок чути співрозмовника, сприйняття інформації задля критичної оцінки.
Звірятися зі своїми почуттями та потребами протягом дня.
Відчувати
Відкривати для себе новий досвід і відчувати, чи це добре для нас, чи ні. (Йдемо на каток – відчуваємо, подобається чи ні, беремо нову книгу – спостерігаємо, подобається чи ні). Варто навчилися прислухатися до себе.
Встановлювати власні контрольні точки та аналізувати, що (не)зробили та чому.
Намагатися розібратися, що найбільше дратує чи задовольняє, по відношенню до себе та оточення.
Самоемпатувати собі, прислухатися до себе (наприклад 2 рази на день), ідентифіковувати свої емоції. Можна запитати себе “як я зараз? що почуваю? чому я це почуваю? що я можу з цим вдіяти? які конкретні дії я можу зробити?”.
Саморефлексувати, чому я так відчуваю або так говорю в конкретний момент.
Визначитися з простими питаннями (невелика кількість), які “повертають”, “спускають” на земну твердь, коли занадто багато навколо невпевненості, невизначеності. Повернути собі розуміння того, що відбувається, за допомогою простих чітких питань про те, що стоїть в основі. Це допомагає і тоді, коли треба побороти свій страх.
Приклад (весна 2014): чи відбулося щось таке, що би дало можливість думати, що змінюється порядок життя, а саме: чи були внесені зміни в Конституцію? – ні. чи змінилася система правління? – ні. чи відбулися зовнішньополітичні домовленості про зміну кордонів країни? – ні.
Обговорювати з однодумцями свої реакції на конкретну інформацію.
Робота у групі: озвучити, які взагалі є емоції, і обговорити їхні прояви.
Дослухатися до внутрішніх почуттів, навіть коли немає логічного цьому пояснення в моменті, спиратися на свої бажання, ставити себе на перше місце у важливих для себе позиціях.
Вчитися розпізнавати емоції, щоб не потрапляти у пастку медіа (перша реакція, яка з’являється після прочитання заголовку – нав’язана. Не маючи інформації, а лише одну фразу, ми можемо потрапити у пастку емоцій і читати новину вже з нею)
При відчуванні будь-якої сильної емоції під час перегляду новин (це ознака маніпуляції) – зупинитися, вдихнути-видихнути.
Шукати
Знаходити інформацію про експертів, щоб розуміти, яких цінностей вони дотримуються.
Читати надійних експертів та спілкуватися з ними.
Підписатися на авторитетні сайти із незалежними джерелами фінансування або визнані світові.
Якщо певна новина цікавить, слухати різних експертів, читати і “докопуватися” до першоджерел, зокрема іншомовних, шукати наукові дописи, якщо вони є.
Уникати перекладів інформаційних повідомлень, що розміщуються на російських ресурсах, самостійно перекладати повідомлення з іноземних джерел.
На робочий стіл на телефон або на комп”ютер як заставку можна поставити квітку-антифейку і таким чином запам”ятати її структуру.
Шукати інформацію онлайн різними мовами.
Шукати першоджерела.
Питати у тих, хто не налаштований негативно до предмету/об’єкту запита.
Питати, переформульовуючи питання, змальовуючи різні ракурси, з настроєм почути справжню думку, а не підтвердження своєї.
Вчитися задавати питання.
Вчитися користуватись розширеними можливостями Гугл-пошуку.
Цінувати
Цінувати кожну людину, з якою була можливість спілкуватися протягом дня. повертати в розмові, що для мене було цінним під час зустрічі.
Цінувати кожен день, шукати в усьому позитив (навіть у тому, що виглядає негативом).
звертати увагу на деталі.
Не жалітися на своє життя, цінувати свої зусилля та досягнуте.
Спілкуватися з однодумцями.
Займатися саморозвитком в задоволення.
Ділитись власним досвідом, переймати від інших потрібний для нас досвід.
Фокусуватися на позитивних речах, моментах. Також можна це все записувати чи Фотографувати, ділитися цим позитивом в соціальних мережах.
Цінувати та зберігати внутрішній спокій.
Створювати раз на тиждень аналітичний продукт на тему: “що змінилося на краще”.
Організовувати офлайн-зустрічі за інтересами чи брати участь у таких зустрічах.
знаходити можливість для творчості у повсякденні.
Створювати щось матеріальне власноруч (кулінарія, садівництво, рукоділля і тому подібні речі), або навчитися цьому.
Поширювати
Перед поширенням інформації її треба не лише збирати, а й аналізувати. Бажано застосовувати критичне мислення і перевіряти першоджерела або ж співставляти інформацію з іншими джерелами.
Раз на тиждень публікувати у різних каналах комунікації цікаві життєві приклади, яким чином здійснювалася інформаційна атака і як її нейтралізовували.
Діяти за принципом “навчився сам – навчи інших”, не намагатися штучно утримувати так звану “експертну владу.
Поширювати ті новини, які є правдивими та можуть позитивно впливати на групу людей.
Слід дещо пригальмувати, критично оцінити все те, що поширюємо.
Дізнавшись щось, перевірити це на достовірність можливими для нас методами і вже тоді розповісти про це іншим, своєму колу спілкування.
Поширювати інформацію за межами онлайн-мережі, в реальному житті – серед друзів, рідних, колег, людей на вулиці.
Регулярно писати статті для кола своїх підписників.
Наводити життєві приклади.
Визначити для себе історичні постаті, на яких ви рівняєтесь чи якими ви захоплюєтесь.
Ще
Посилювати свою совість та сили душі.
Розуміти, що здібності людини можуть працювати на збільшення зла (“розумний злодій” чи “досвідчений ворог”).
Вміти протистояти навалі сміттєвої інформації, протистояти саме кількості, хвилі.
У твіттері наразі можно створювати аудіочати, вони дуже популярні і в них можна було б також проводити лекції щодо боротьби з фейками.
Декілька думок для наснаги.
Головне питання яке потрібно вміти ставити – “нащо”. Намагаючись зрозуміти причину якоїсь новини, іноді можна зрозуміти, що це зовсім не має сенсу.
Добре допомагає гумор та сатира.
Мови – це шлях до інформації і комунікації, шлях до першоджерел, які можна перевірити.
Знання, досвід і практики роботи з інформацією надають впевненість і свободу мислення.
Свобода творчості – це не просто свобода діяльності, це те, що надихає і надає стимул до нових звершень.
Ці поради були зібрані 20 лютого 2022 року як можливі приклади втілення Спільної стратегії громадського руху протидії інформаційній агресії Російської Федерації, розробленої у 2021 році.
Редактор Віра Грязнова
Проект “Групи самодопомоги для подолання інфодемії” відбувається за підтримки Європейського Союзу в співпраці з Black Sea Trust for Regional Cooperation. “Self-help groups against the infodemic” project is supported by the European Union through the Black Sea Trust for Regional Cooperation.
Публікація підготовлена за фінансової підтримки Європейського Союзу. Її зміст є виключною відповідальністю Інформаційного центру “Майдан Моніторинг” і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу. This publication was produced with the financial support of the European Union. Its contents are the sole responsibility of Maidan Monitoring Information Center and do not necessarily reflect the views of the European Union
Інформаційний центр “Майдан Моніторинг” – це недержавна, неприбуткова громадська організація, що дбає про суспільну безпеку в Україні, яка досягається через суспільний діалог, покращення культури комунікацій і зниження рівня насилля в суспільстві. Наша Школа Інформаційної Безпеки діє з 2014 року.