Тема зняття додаткової виплати 30 тис. грн. військовим зараз широко обговорюється як в середовищі військових, так і серед цивільних фахівців. Рівень обговорення також доволі різний: від побутового до фахового, при цьому, різні фахівці розглядають, власне, свій профільний сегмент: військовий, економічний, соціальний, інформаційно-психологічний тощо. Додатково, всебічний комплексний огляд ускладнюється закритістю даних, щодо чисельності та фінансування конкретних напрямків оборонного бюджету. Своє узагальнене бачення, сформоване на основі власного досвіду та спілкування з фахівцями, мною було викладено тут.
Звичайно, моє бачення не є істиною в останній інстанції та не претендує на цілковиту всеосяжність, але все ж, була спроба висвітлити бачення і військових, і їх близьких, і економістів, і фінансистів бюджетної сфери. При цьому, важливе не тільки і не стільки викладення різних аспектів проблеми, скільки напрацювання можливих варіантів її вирішення.
Громадський сектор не залишився осторонь і на сайті Президента України вже було зареєстровано низку петицій, в яких викладається бачення проблеми та шляхів її вирішення. Зокрема:
– Підняти заробітну плату військовослужбовцям ЗСУ з 30000 грн. до 50000 грн., а також з 100000 грн. до 150000 грн. за рахунок відміни та зняття усіх надбавок з Народних Депутатів України (петиція)
– Прошу повернути військовослужбовцям премію 30 000 грн! Знайшли на чому економити! Депутатам збільшуєте заробітню плату, а військовим зменшуєте ??! (петиція)
Дві петиції, які були зареєстровані в різний час, одна – в липні 2022 року, друга – в січні 2023 року. Обидві петиції мають спільне повідомлення: зменшувати виплати військовим не можна. Проте, запропонований варіант вирішення є, скоріше, виразом емоцій, ніж конструктивним варіантом вирішення питання. Якщо говорити сухою мовою цифр, то чисельність особового складу в збройних формуваннях України, складає близько 1 млн. чоловік, а на фінансування діяльності Парламенту на 2023 рік передбачено всього 2,6 млрд. грн. Тобто, навіть якщо повністю позбавити фінансування ВРУ, то в розрахунку на одного воїна виходить 2 600 грн. на рік, тобто, трохи більше, 200 грн. на місяць. Однак, навряд така аргументація переконає авторів петиції, чи, тим більше, військовослужбовців.
Натомість, з боку влади також спостерігаємо відсутність бажання шукати конструктивні рішення: підвищивши відповідальність за адміністративні правопорушення та встановивши більш суворі рамки при притягненні до кримінальної відповідальності за військові злочини, ухвалює в підкилимний спосіб рішення обмежити додаткові виплати військовослужбовцям.
Таким чином, ми маємо ситуацію відсутності конструктивного діалогу між владою і військовими, що значно звужує можливості пошуку конструктивних взаємоприйнятних рішень.
Одним з таких рішень могли б стати організаційні зміни в комплектуванні підрозділів, що зменшать потребу в залученні військовозобов’язаних через центри комплектації (військомати) та дозволять більш ефективно залучати наявний особовий склад до виконання задач.
Зараз, ми маємо дві категорії військовослужбовців, які задіяні не раціонально з диспропорцією в оплатах:
- Обмежено придатні мобілізовані військовослужбовці, яких або не задіюють до безпосередньо виконання бойових завдань з виведенням за штат або без такого, або задіюють на правах ‘баласту’, оскільки вони не витримують фізичних навантажень. Вони мають повну зарплату (з 01.02.23 – 20+ тис.) та до недавнього часу – мали ‘бойові’. Бойова підготовка мобілізованих на порядок краща, ніж в ‘строковиків’, а ‘обмежена придатність’ нерідко є наслідком поранень та захворювань, отриманих в ході виконання бойових завдань, загостренням чи проявам наявних проблем зі здоров’ям, що були приховані чи не були діагностовані при прийомі на службу.
- Строковики, які, переважно, придатні для військової служби, яких також не задіюють до бойових завдань, але їх не звільняють з військової служби. Термін ‘переслужування’ в деяких військовослужбовців складає понад півроку. За місяць служби вони отримують близько 500-700 грн. та до недавнього часу отримували додаткові 30 тис. При цьому, бойова підготовка в них значно гірша, ніж в мобілізованих, а служба проходить в ‘совкових’ традиціях: вдень – фарбував траву, вночі – впав з ліжка, вибив три зуби, зламав два ребра і порвав селезінку.
Не зважаючи на наявність значної кількості особового складу, що задіяні вкрай неефективно, здійснюється додатковий набір військовозобов’язаних як повністю, так і обмежено придатних для військової служби.
В зв’язку з чим, для більш ефективного залучення особового складу до виконання відповідних завдань, вирівнювання диспропорцій в оплаті праці, зменшення додаткового навантаження на державний бюджет, вбачається за доцільне:
А) Підвищити рівень бойової підготовки для військовослужбовців строкової служби, що завершили визначений законом термін її проходження з подальшим укладанням контракту ‘до закінчення воєнного стану’ з залученням до участі в бойових діях або ж мобілізацією по закінченню строку призову з залученням до участі в бойових діях лише в разі нагальної потреби.
Б) Перевести обмежено придатних мобілізованих на відповідні місця ‘строковиків’ для залучення до виконання господарських та інших задач в тилу без акценту на бойовій підготовці.
В) Центрам комплектування зосередитись на укладанні контрактів до завершення воєнного стану та призовом на строкову службу, здійснюючи добір за мобілізацією лише у разі неможливості забезпечити комплектування за рахунок внутрішніх переміщень.
Додатково відзначу, що організаційні питання також піднімалися громадськістю, шляхом реєстрації відповідних петицій на сайті Президента України, зокрема:
– Демобілізація військових які відслужили 1 рік та були на передовій (петиція)
– Переглянути питання щодо строковиків (петиція)
Підсумовуючи, хочу висловити сподівання, що наявні проблемні питання будуть вирішені конструктивно та взаємовигідно і взаємоприйнятно для усіх категорій причетних осіб і ворогу не вдасться створити і загострити на цьому грунті конфлікт та розколоти нашу внутрішню єдність і згуртованість.
Slavix, юрист