Відповідь Міністерству освіти і науки щодо розподілу державного замовлення

23 липня було оприлюднено лист Міністерства освіти і науки, у якому було викрито начебто замовний характер матеріалів, підготовлених на основі звіту Центру дослідження суспільства про розподіл державного замовлення між вишами. Як автори дослідження ми не можемо залишити закиди міністерства без відповіді.

Центр дослідження суспільства був радий побачити відкриту відповідь Міністерства освіти і науки щодо проблемних моментів розподілу державного замовлення у 2013 році. Завдяки відкритій відповіді вдалося зокрема отримати первинні дані про кількість місць державного замовлення за деякими напрямами у Дніпропетровському національному університеті ім. О.Гончара. До публікації цієї відповіді такі дані були недоступні для громадськості, через що для аналізу розподілу державного замовлення, зробленого Центром дослідження суспільства, експерти змушені були користуватись вторинними даними, оприлюдненими через систему «Конкурс». Зазначаємо, що в звіті та медійних публікаціях було чітко вказано, що аналіз робиться саме на основі цього ресурсу на визначений момент часу (10.07.2013 р.).

На жаль, існуюча процедура інформування про розподіл є недосконалою. Наразі вона виглядає так:замовники (міністерства, відомства, департаменти) розподіляють місця державного замовленя і доводять цю інформацію до університетів; університети отриману інформацію передають в Єдину державну електронну базу з питань освіти (ЄДЕБО), звідки дані потрапляють у відкритий доступ на сайт vstup.info, яким користуються абітурієнти для розуміння конкурсної ситуації. Центр дослідження суспільства переконаний, що схема з багатьох посередників в принципі не може бути ефективною (Див. Графік 1) і неуникненно веде до помилок, що і сталось у випадку з оприлюдненням даних кількома ВНЗ.

Дані станом на 10 липня 2013 р., представлені у звіті Центру дослідження суспільства, було зібрано з системи «Конкурс» в автоматичний спосіб, за допомогою спеціально написаних скриптів. Єдині неточності у проведеному аналізі спричинені внесенням помилкових даних з боку окремих університетів, а не замовним характером дослідження чи неправильною методологією підрахунку. До прикладу, правильність зібраних даних щодо КПІ було підтверджено представниками цього ВНЗ. 

Більше того, про неточність оприлюднених даних з боку ДнНУ ім. О.Гончара вперше повідомили на гарячу лінію ОПОРИ дезорієнтовані абітурієнти, що підтверджує помилк з боку університету. Водночас, уточнення даних цим ВНЗ після наших публікацій безперечно є позитивом у напрямі більшої прозорості.

Задля подальшого аналізу 11 липня 2013 р. експертами Центру дослідження суспільства було надіслано запит з проханням надати деталізовану інформацію щодо розподілу місць між університетами. Хоча 5-денний термін, визначений законом для надання відповіді на запит про публічну інформацію уже минув, ми усе ще сподіваємось надання повної відповіді на запит. Після цього ми безперечно підготуємо розширений звіт на основі даних, наданих міністерством.

Водночас звертаємо увагу на те, що у звіті Центру дослідження суспільства, окрім прозорості формування та розміщення державного замовлення, піднято цілу низку не менш важливих питань, на які Міністерство освіти та науки чомусь не звернуло уваги. Зокрема,

·        Неможливість громадського контролю за формуванням та порядком роботи конкурсних комісій як МОН, так і інших державних замовників.

·        Відсутність критеріїв змагальності під час конкурсного відбору, адже визначені критерії є, по суті, критеріями допуску до конкурсу.

·        Дисонанс між рейтингом ВНЗ, сформованим МОН та результатами розподілу бюджетних місць.

·        Скорочення частки витрат на державне замовлення у структурі бюджетних витрат із 6,4% у 2010 році до 4,93% у 2013 році.

·        Різке падіння витрат на підготовку робітничих кадрів серед загального обсягу державного замовлення: із 19% у 2010 до 7% у 2013 році або ж в абсолютних числах  – із 3,8 млрд. грн. у 2010 році до 1,35 млрд. грн. у 2013 році.

Ці та чимало інших проблемних аспектів, пов’язаних з державним замовленням, потребують уваги законодавців, Міністерства освіти і науки та уряду загалом. Тому сподіваємось на якнайшвидшу реакцію та їх вирішення. У свою чергу аналітики Центру дослідження суспільства готові усіляко посприяти цьому.

Інна Совсун, Єгор Стадний, Ірина Світящук