МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

19 ЗАПИТАНЬ ШКОЛЯРА НЕВІГЛАСУ-ЛЕДАРЮ ПРИ ВЛАДІ

04/14/2003 | Козацька родина
19 ЗАПИТАНЬ ШКОЛЯРА НЕВІГЛАСУ-ЛЕДАРЮ ПРИ ВЛАДІ,
чиї РОЗУМОВІ ЗДІБНОСТІ НЕ СЯГАЮТЬ ЕЛЕМЕНТАРНОГО ЗАСВОЄННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ:

Чому немає жодної релігії, жодної ідеології, творці яких не ставили б на одне з чільних місць проблему мови, слова?

Чому найвидатніші політики різних часів і епох знаходили час на мовні проблеми (фараон Псаметтіх, Гай Юлій Цезар. Карл Великий, кардинал Рішельє та ін.)?

Чому епоха Європейського Відродження почалася з "Божественної комедії" Данте Аліг'єрі - першого твору, написаного уже не Інтернаціональною офіційною латиною, а живою народною мовою італійців?

Чому перші європейські академії виникли саме для унормування, ушляхетнення національних мов, що ставали основою нової, національної культури?

Чому в переважній більшості випадків усілякі експансії, завоювання, окупації мають за мету знищення рідної мови місцевого населення?

Чому в новій державі Ізраїль вважали за необхідне воскресити давньоєврейську мову (іврит), що була мертвою понад дві тисячі років, а не діяли згідно з холуйсько-приреченим "так уже Історично склалося"?

Чому апостол сказав: "Коли я молюся чужою мовою, то уста мої моляться, а серце
спить?"

Чому всі національні рухи починаються з боротьби за рідну мову, й на їхніх знаменах написані лінгвістичні гасла?

Чому деякі наші сусіди вважають за потрібне для себе говорити, що немає української мови, а є мова малоросійська, галицька, русинська, рутенська, карпаторусинська, лемківська тощо?

Чому провідники стародавньої Греції, закликаючи народ на боротьбу проти перської навали, говорили передусім про необхідність захисту землі і мови?

Чому, за свідченням газети "Известия* (1.01.91), проживши життя в національних республіках, деякі навчились тільки мовчати мовами корінних націй?

Чому людина, яка розмовляє російською мовою, - росіянин, людина, яка розмовляє
польською, - поляк, а людина, яка розмовляє українською. - "націоналіст", "бандера"?

Чи завжди "хай слово мовлене інакше, та суть в нім наша зостається" (П.Тичина)?

Чи справді багатомовність світу є гальмом на шляху людства, а рідна мова - перешкодою в розвитку особистості й нації? І чому так не вважають японці, шведи, голландці, італійці та сотні інших народів?

Чи дійсно немає іншого способу підняти престиж (і "велич") своєї мови, як принижувати, витісняти, а то й просто забороняти інші мови?

Чому відомий правозахисник С. Глузман, киянин, вивчив українську мову не в Києві, а в концтаборах? (Україна", 1990 р. N2 33. ст. 15)

Чому втрата мови веде до зникнення народу?

Чому Шевченків заповіт "І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь" хоч і визнається за істину, але фактично багатьма нехтується?


"Козацька родина", листопад 2002 р.

Відповіді

  • 2003.04.16 | Kohoutek

    Re: 19 ЗАПИТАНЬ ШКОЛЯРА НЕВІГЛАСУ-ЛЕДАРЮ ПРИ ВЛАДІ

    Невідомо хто пише:

    > 19 ЗАПИТАНЬ ШКОЛЯРА НЕВІГЛАСУ-ЛЕДАРЮ ПРИ ВЛАДІ,

    > чиї РОЗУМОВІ ЗДІБНОСТІ НЕ СЯГАЮТЬ ЕЛЕМЕНТАРНОГО ЗАСВОЄННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ:

    >

    > Чому немає жодної релігії, жодної ідеології, творці яких не ставили б на одне з чільних місць проблему мови, слова?


    Є. Проблеми мови абсолютно неакцентовані в більшості сучасних релігій, немає їх в комунізмі, фашизмі, соціалізмі, etc., etc.

    > Чому найвидатніші політики різних часів і епох знаходили час на мовні проблеми (фараон Псаметтіх, Гай Юлій Цезар. Карл Великий, кардинал Рішельє та ін.)?


    Досить дивна підборка "найвидатніших політиків". А чому не Александр Македонський, фараон Рамзес-3, Кнуд Великий, кардинал Мазаріні?

    > Чому епоха Європейського Відродження почалася з "Божественної комедії" Данте Аліг'єрі - першого твору, написаного уже не Інтернаціональною офіційною латиною, а живою народною мовою італійців?


    Тому що це було Відродження. Досить свавільна назва, до речі, бо середньовіччя зовсім не було таким, яким нам здається з нав"язаних уявлень, що з"явилися в часи Просвіти. І взагалі, назва "Відродження" означало в роки свого виникнення "відродження античності", чого не відбулося (а зовсім не "відродження після середньовічного мракобісся, як багатьом здається). Боротьба з мертвою латиною за живі сучасні мови була гаслом цього руху. Це суто історичне явище.

    > Чому перші європейські академії виникли саме для унормування, ушляхетнення національних мов, що ставали основою нової, національної культури?


    Тому, що виникли. Такий був час. Безглузде питання. На кшталт "Чому Наполена вислали саме на острів Святої Єлени?"

    > Чому в переважній більшості випадків усілякі експансії, завоювання, окупації мають за мету знищення рідної мови місцевого населення?


    Не мають. Завоювання, окупації, експансії мають на меті отримання нових земель, природних та людських ресурсів, ринків збуту і т.ін. Я не можу згадати жодної агресії, яка б мала за мету саме "знищення рідної мови місцевого населення".

    > Чому в новій державі Ізраїль вважали за необхідне воскресити давньоєврейську мову (іврит), що була мертвою понад дві тисячі років, а не діяли згідно з холуйсько-приреченим "так уже Історично склалося"?


    Тому, що Ізраїль виник саме завдяки діяльності сіоністського руху, одною з цілей (або активностей) якого було відродження івриту. Держава виникла вже під готову ідеологію і готовий проект. Уникальне явище.

    > Чому апостол сказав: "Коли я молюся чужою мовою, то уста мої моляться, а серце спить?"


    Апостоли багато чого казали. Гарна фраза. Так само як і "немає ні елліна, ні юдея".

    > Чому всі національні рухи починаються з боротьби за рідну мову, й на їхніх знаменах написані лінгвістичні гасла?


    Тому, що національні! Хоча "всі" - це перебільшення. Не було таких гасел в Латинській Америці, Африці, Південно-Східній Азії тощо.

    > Чому деякі наші сусіди вважають за потрібне для себе говорити, що немає української мови, а є мова малоросійська, галицька, русинська, рутенська, карпаторусинська, лемківська тощо?


    Запитайте в них. Питання до кого? Взагалі-то я не знаю, що воно має означати - "наші сусіди"? Румуни? Якщо так, то хто конкретно?

    > Чому провідники стародавньої Греції, закликаючи народ на боротьбу проти перської навали, говорили передусім про необхідність захисту землі і мови?


    Коли? Ніколи не чув про захист грецької мови проти перської навали. Взагалі-то греки заподіяли один одному куди більше шкоди, ніж чужоземні перси.

    > Чому, за свідченням газети "Известия* (1.01.91), проживши життя в національних республіках, деякі навчились тільки мовчати мовами корінних націй?


    Яке загострене публіцистичне риторичне питання! Риторичне - бо не потребує і не передбачає відповіді взагалі. Дуже підходить для мітингу, але абсолютно недоречне в розмові. Це у Кучми, мабуть, мається на увазі таке запитати? Ну і що він має на це відповісти?

    > Чому людина, яка розмовляє російською мовою, - росіянин, людина, яка розмовляє

    > польською, - поляк, а людина, яка розмовляє українською. - "націоналіст", "бандера"?


    Для кого? Для Кучми?

    > Чи завжди "хай слово мовлене інакше, та суть в нім наша зостається" (П.Тичина)?


    Дискусія із духом Тичини?

    > Чи справді багатомовність світу є гальмом на шляху людства, а рідна мова - перешкодою в розвитку особистості й нації? І чому так не вважають японці, шведи, голландці, італійці та сотні інших народів?


    Факт, не вважають. В Бельгії - три офіційні мови; в Швейцарії - чотири; в Канаді, Фінляндії - дві; навіть в Голандії регіональні мови мають офіційний статус. Не є багатомовність гальмом. Але питання, здається, знов до когось іншого...

    > Чи дійсно немає іншого способу підняти престиж (і "велич") своєї мови, як принижувати, витісняти, а то й просто забороняти інші мови?


    А яку мову в нас забороняють?

    > Чому відомий правозахисник С. Глузман, киянин, вивчив українську мову не в Києві, а в концтаборах? (Україна", 1990 р. N2 33. ст. 15)


    Бо в його оточенні всі говорили російською. До революції на Україні були цілі містечка, де багато людей не знало жодної мови, крім ідишу! У мене є знайома британка бенгальського походження, яка бореться із проблемою замкнення у власній спільноті для бенгальської молоді в Англії. Є люди, що прожили десятки років в країні і не вивчили англійську. Немає такої нагальної потреби.

    > Чому втрата мови веде до зникнення народу?


    Не веде. Подивіться на ірландців.

    > Чому Шевченків заповіт "І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь" хоч і визнається за істину, але фактично багатьма нехтується?


    Кучма здохне відповідати на всі ці запитання! Ви його ще про Ірак спитайте - чому США таки окупували країну
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2003.04.16 | Адвокат ...

      Re: 19 ЗАПИТАНЬ ШКОЛЯРА НЕВІГЛАСУ-ЛЕДАРЮ ПРИ ВЛАДІ

      Kohoutek пише:

      > > Чому втрата мови веде до зникнення народу?
      >
      >
      > Не веде. Подивіться на ірландців.

      З ірландцями не все так просто: в них було ще щось спільне, окрім нав'язаної їм мови. ;)
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2003.04.17 | Kohoutek

        Re: 19

        Адвокат ... пише:
        > Kohoutek пише:
        >
        > > > Чому втрата мови веде до зникнення народу?
        > >
        > >
        > > Не веде. Подивіться на ірландців.
        >
        > З ірландцями не все так просто: в них було ще щось спільне, окрім нав'язаної їм мови. ;)

        Авжеж було. І є. Я саме про те. Про те, що питання, поставлене в постингу, не має сенсу. Навіть втрата мови не обов"язково веде до зникнення народу, бо нація - щось більше за мову. Коректно поставлене питання мало б звучати так: Чому втрата мови МОЖЕ вести до зникнення народу? Але про поняття коректності автор статті й гадки не має.


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2021. Сайт розповсюджується згідно GNU Free Documentation License.
Архів пітримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail: news@maidan.org.ua