МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

chy ne sformulyuvaty nam pryncyp?

05/13/2001 | vujko
Yak uchyt' nas Yushchenko, polityka maye buty
prozoroyu. Tobto kozhen musyt' rozumity za yakymy
pravylamy ide gra. Ci pravyla mayut' buty
sformul'ovani shche do gry i, bazhano, obgovoreni.

Vidnosno movnoyi polityky mozhna pochaty z takoyi
formuly:

Gromadyanyn Ukrajiny ne mozhe buty dyskryminovanyj u bud' yakyj
sposib na pidstavi togo shcho vin obrav movoju spilkuvannja ukrajins'ky.
Kozhen gromadjanyn Ukrajiny vil'nyj obyraty bud' jaku movu spilkuvannja
jakshcho ce ne protyrichyt' poperednyomu. Navjazuvannja movy spilkuvannja
je porushennjam prava osoby na vil'ne otrumannja (vil'nyj dostup do)
publichnoyi informaciji.

Відповіді

  • 2001.05.13 | Гура

    Питання

    А на якій відстані повинен знаходитися неукраїномовний українець від україномовного, коли він щось "цвірінькає", щоб не дискрименувати останнього? (Бо це ж можуть бути і незрозумілі загрози!!!)
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2001.05.13 | vujko

      vidpovid' i pytannya

      Yakshcho ozvuchuyut'sya zagrozy, to ce regulyuyet'sya inshoyu
      zbirkoyu pravyl, kodeks nazyvayet'sya.

      Yakshcho zh ye problemy z vyznachennyam ponyattya
      "publichna informaciya", to - poprosymo
      prysutnih pravnykiv dopomogty.

      Napevno varto zauvazhyty, shcho pry obgovorenni
      nezle b bulo rozdilyaty dva aspekty:
      1. naskil'ky sformul'ovane pravylo Vam do vpodoby
      2. chy vono efektyvne - chy vreguljovuye vono
      bil'shist' real'nyh sytuacij.

      I dlya porivnyannya: Guro, a yak Vy personal'no vyrishuyete/proponuyete vyrishuvaty podibni
      problemy?
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2001.05.14 | Гура

        Про врахування реальності

        Це не Ви писали на Форумі анекдот про те, як вуйко стояв на мосту, коли баче - хтось під мостом в воді кричить: "Спасите! Помогите!" Він дивився-дивився, поки той потонув, а потім і каже: "Краще б плавати навчився, ніж отієї кацапської мови!"

        То ж і я й кажу: треба враховувати РЕАЛЬНІСТЬ. Мені ця мовна дискусія вже повністю нагадує діскусію про демократію. Врахування реальності означає, що

        1) Не можна приймати різких (революційних) рішень (доречі, це також - загальний закон розвитку Всесвіту: природа "не терпить стрибків").

        2) В школах треба обов"язково викладати російську мову поряд з англійською, бо обкрадемо самих себе.

        3) Потрібні школі/ВУЗи для нац/меншін, в яких треба обов"язково викладати українську.

        4) Потрібна спеціальна система фахових курсів з укр/мови для держслужбовців та ін.

        5) Потім потрібні будуть іспити по мові (на проф/придатність) для викладачів.

        6) Інше...

        Тобто, держ/мова - українська, але кожен освідчений українець повинен знати ще й російську. Коли "мовна" програма втілиться, то вживання української буде більше. при цьому "і чужого не будемо цуратися."
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2001.05.14 | Andrij

          English vs Russian -- що важливіше?

          Гура писав(ла):
          > 2) В школах треба обов"язково викладати російську мову поряд з англійською, бо обкрадемо самих себе.

          Перепрошую, яким чином? Російську знають майже всі завдяки шаленій інформаційній експансії з Росії за домомоги домашніх суркісів. Англійську не знає майже ніхто завдяки декільком факторам, включно з незадовільним шкільним курсом. Спробуйте заговорити на вулиці російською та англійською. Який відсоток вас зрозуміє? Можу впевнено сказати: 99.9% російською та 0.01% англійською.

          Отже: не треба витрачати українські державні кошти на викладання того, що й так всі знають. Але, катастрофічно низькі знання англійської явно заслуговують на підвищенну увагу. Цей підхід є найбільш вигідний для України економічно. Знання англійської -- це запорука майбутнього процвітання в системі міжнародної торгівлі. Знання російської -- це те, на що витрачає міль'ярди доларів наш східний сусід, отже є можливість зекономіти наші мізерні освітянські кошти.

          > Тобто, держ/мова - українська, але кожен освідчений українець повинен знати ще й російську. Коли "мовна" програма втілиться, то вживання української буде більше. при цьому "і чужого не будемо цуратися."

          Кожний українець повининен знати українську. Другою мовою мусить бути анлійська -- та мова котра дасть Україні потужний поштовх до Європи та кращого рівня життя. Нарешті, наступними мають іти мови наших сусідів: російська, польська, і т.д.

          Це є наші головні мовні пріоритети. Будь яке їх перекручування гальмуватиме розвиток нашого добробуту на користь ірраціональних ідеологій минулого.
        • 2001.05.14 | Mary

          Re: Про врахування реальності

          Вибачайте, Гуро, але до мене щось ніяк не доходить, навіщо мені(а тим більше моїм дітям) знати російську, якщо мені цілком вистарчає англійської та німецької (сподіваюся, мої діти знатимуть ще французьку та іспанську).
          Як не дивно для ситуації пост-совкового комплексу, який нам всім важливість братньої мови намагається нав'язати, за останніх 5 років, у спілкуванні із людми різних національностей - від азербайджанців до нікарагуанців (з Европою включно), - цих двох мов мені цілком вистарчало. Єдиний вийняток - коли треба швидко щось повідомити одному другові арабові, який російську ще сяк-так за старих часів вивчив, а на українську його вже не стає (та і він майже все по-українськи розуміє, так що російську використовуємо лише в екстремальних ситуаціях.)
          А от в школах нащо російську вчити - взагалі в голові не вкладається. Все одно наші діти її біль-менш розумітимуть, так я ми розуміємо польську, хоч ніхто нас її не вчив. А якщо не розумітиму - то і дякувати Богу - доведеться російськомовним крім російської ще якісь мови знати. Нікому ж навіть в голову не прийде примушувати дітей в Росії вивчати українську мову. То що, вони нам більше потрібні, ніж ми їм? Дзузьки!
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2001.05.14 | khloe

            Про факультативні мови

            Думаю, що в школах треба дати дітям на вибір кілька додаткових мов. Але щоб існувала можливість вибрати дві, або три, приміром, англійську і російську, або англійську і німецьку... Тобто вибір нехай буде рівноправний, але розклад скласти так, щоб уроки не накладалися один на одний.
          • 2001.05.14 | Гура

            Про культурне надбання та свободу вибора

            1) Я вважаю, що більша частина українців хоче, щоб їх діти були добре знайомі з російською літературою та культурою, тому мабуть російську літературу треба було б вивчати на загальних засадах.

            2) Згоден з khloe, що мову мабудь краще вивчати в школах факультативно на вибір. Наприклад моя донька вивчає крім української, ще російську, англійську та німецьку.
            згорнути/розгорнути гілку відповідей
            • 2001.05.14 | khloe

              Re: Про культурне надбання та свободу вибора

              Гура писав(ла):
              > 1) Я вважаю, що більша частина українців хоче, щоб їх діти були добре знайомі з російською літературою та культурою, тому мабуть російську літературу треба було б вивчати на загальних засадах.

              Можливо й не більша частина українців цього хоче, але основних російських письменників до курсу "Світової Літератури" включити варто. По-моєму, зараз так і робиться. А для більш зацікавлених - знову ж такий факультативний курс "Російської літератури".


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2021. Сайт розповсюджується згідно GNU Free Documentation License.
Архів пітримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail: news@maidan.org.ua